Ministrul Economiei şi Infrastructurii, Anatol Usatâi, a anunţat astăzi, în cadrul unui briefing, că transportatorii auto urmează să prezinte graficul de verificare a mijloacelor de transport de pasageri până la 1 februarie. Atribuirea categoriilor de confort unităţilor de transport de pasageri se va face eşalonat. Prima etapă va fi finalizată la 1 aprilie, când vor fi certificate o treime din unităţile de transport ale parcurilor de autobuze. Iar până la 1 iunie procesul trebuie să cuprindă două treimi de transport şi urmează să fie finalizat la 1 octombrie.

Actualmente sunt autorizate să încadreze categoriile de confort a transportului de pasageri doar 18 staţii de inspecţie tehnică din totalul de 100.

„Acest număr urmează să crească. ANTA poartă deja discuţii cu agenţii economici care gestionează staţiile de inpecţie tehnică auto. Tariful nu a fost majorat pur şi simplu, ci condiţionat. Pe lângă ordinul cu privire la majorări, am semnat ordinul cu privire la încadrarea unităţilor de transport în categoriile de confort. Spre deosebire de România care are patru categorii, noi avem doar două”, a declarat Anatol Usatâi.

Secretarul de Stat Iulian Postică a precizat că în RM avem 508 operatori de transport, care deservesc 724 de rute internaționale şi 737 de rute raionale. Actualmente sunt înregistrate 6.500 de autobuze şi autocare. O treime din acestea sunt utilizate de peste 20 de ani, 100 de autocare au o vârstă mai mare de 36 de ani şi circa 300 de unităţi de transport sunt folosite de 31-35 de ani. „Deci, avem un parc de autobuze foarte învechit, care nu corespunde standardelor europene”, a spus secretarul de stat.

„Avem parcuri de autobuze foarte uzate, de aceea nu avem posibilitatea şi nici dorinţa de a discuta anularea acestui ordin. Nu doar am majorat tarifele, ci venim şi cu un set de măsuri pentru a elucida problemele din această sferă, legate de uzura, calitatea şi siguranţa transportării pasagerilor”, a ţinut să precizeze şi ministrul Economiei.

Prezenţi la discuţie, reprezentanţii operatorilor de transport de pasageri au menționat că dacă o treime din unităţile de transport vor obţine certificate referitoare la categoria de confort cu uşurinţă, pentru că acestea corespund condţiilor, celelalte vor avea nevoie de investiţii de cel puţin 2000 de euro.

Eugen Daţco, reprezentantul Uniunii Transportatorilor a ţinut să atragă atenţia că pe lângă majorarea tarifelor Ministerul Economiei pentru prima oară a aprobat reglementări tehnice „care ţin de confortul şi securitatea calatorilor”.

„Noi avem două categorii de transport: cei care circulă pe rute regulate şi cei care pot pretinde la majorarea tarifelor în urma asigurării autobuzelor cu confort: aer condiţionat, distanţa normală între scaune şi alte cerinţe minime. Pentru aceasta ei trebuie să aibă certificate corespunzătoare. Platforma DA consideră că tariful nu-i real. Însă problema sărăciei călătorului nu este problema transportatorilor. Noi înţelegem că aceştia sunt partenerii noşti, că dacă nu vom avea călători, nu vom avea venit. Putem cere şi 1,50 lei, dar vrem soluţionarea problemei, ca să fie mulţumite ambele părţi, ca peste trei ani să avem o calitate mai bună a serviciilor”, a spus Daţco.

Reprezentanţii Ministerului Economiei au confirmat că la momentul actual sunt la „pre-etapa confirmării confortului” şi că scumpirile sunt unica soluţie pentru a debloca situaţia din domeniul transportului de pasageri.

„Săptămâna viitoare Agenţia Naţională a Transportului Auto va avea discuţii cu toţi experţii de la staţiile tehnice auto referitor la procedura de încadrare în categoriile de confort. ANTA va veghea corectitudinea încadrării şi va elibera certificate. În RM pentru prima oară se implementează un astfel de proces”, a conchis Iulian Postică.

Anterior, Partidul Acţiune şi Solidaritate a solicitat demisia actualului Guvern după ce acesta a decis majorarea semnificativă a tarifelor la călătoriile în transportul auto interurban. PAS a acuzat Guvenul că loveşte în cea mai vulnerabilă categorie de cetăţeni care deşi vor plăti mai scump, vor fi nevoiţi în continuare să călătorească în unităţi de transport uzat, periculos şi neperformant.