În urma scumpirilor, oamenii vor plăti cu 12 bani mai mult pentru un kilometru, iar în cazul unităților de transport moderne, tariful a fost majorat cu 22 de bani per kilometru. De exemplu, o călătorie pentru alegătorii din Briceni, care au votat-o pe Zinaida Greceanâi, se va scumpi cu aproximativ 30 de lei, dacă mijlocul de transport oferă condiții „standarde”, și circa 50 de lei, dacă mijlocul de transport va fi de tip „confort”. Și locuitorii din Călărași, raionul de baștină al președintelui Igor Dodon și al premierului Ion Chicu, vor plăti mai mult pentru o călătorie în jur de 7-15 lei.

„În timp ce Guvernul Sandu s-a împotrivit, Guvernul Chicu a luat decizia de a majora tarifele, lovind în cei mai săraci cetățeni ai Moldovei, cei care sunt nevoiți să meargă din sat în centrul raional pentru a face cumpărături, pentru a merge la medic sau pentru un loc de muncă. Mai mult, Guvernul a scumpit călătoriile interurbane fără a oferi celor mai săraci oameni vreo subvenție sau ajutor. Suntem fermi convinși că puteau fi găsite modalități prin care pensionarii și familiile numeroase să fie ajutați de Guvern, fie prin negocierea cu transportatorii a unor facilități, fie prin subvenționarea directă a călătoriilor acestora”, au declarat deputații PAS Igor Grosu și Petru Frunze, în cadrul unei conferințe de presă.

Deputatul Igor Grosu a mai declarat că această situație este inacceptabilă și că PAS cere demisia Guvernului pentru modul în care a gestionat domeniul transportului public rutier între localități.

„În timp ce Igor Dodon cheltuie zeci de mii de euro pe călătorii în Japonia cu familia lărgită, pensionarii din Moldova de sărbători au primit un cadou urât – Scumpirea călătoriilor, fără niciun ajutor sau compensație din partea Guvernului. Moldova merită un sistem de transport bine gândit, cu rute asigurate de autobuze; cu companii de transport responsabile, care vând bilete și abonamente și care oferă facilități pensionarilor. Guvernul era obligat să fie de partea cetățenilor în aceste negocieri, dar a capitulat în fața celor cărora situația actuală le convine”, au mai spus deputații PAS.

La rândul său, deputatul Petru Frunze a vorbit despre restricțiile impuse de legislație și birocrație care împiedică sectorul să se dezvolte.

„Timp de trei ani nu se deschide nicio rută și nicio cursă de pasageri, astfel ca agenții economici nu pot investi în autocare care asigură confort călătorilor. Legea prevede un interval minim de 30 de minute între cursele din aceeași localitate, chiar dacă acest interval este mult prea mare pentru localitățile cu număr mare de populație aflate lângă orașele mari. Ministrul, printr-un simplu ordin, poate să instituie restricții la modificarea programelor de transport rutier. Acestea, dar și alte restricții împiedică concurența, ce duce la concentrarea rutelor în mâinile a câțiva transportatori care mențin artificial un preț ridicat, iar pasagerii nu se pot bucura de mai mult confort și rute alternative. Există curse care sunt deservite zeci de ani de aceiași agenți economici, care nu au interes sa investească în domeniu”, a spus deputatul Frunze.

Parlamentarul a adăugat că a înregistrat o inițiativă legislativă care să rezolve o parte din aceste probleme.

„În același timp, fracțiunea PAS din Parlament analizează opțiunea de a veni cu două inițiative: de a a trece serviciile de transport al pasagerilor pe rute regulate din categoria celor scutite de TVA în categoria celor scutite de TVA cu drept de deducere; eșalonarea taxei anuale pentru folosirea drumurilor proporțional în 12 luni de zile, pentru autovehiculele înmatriculate în Republica Moldova, utilizate de către operatorii de transport rutier la prestarea serviciilor de transportare al pasagerilor pe rute regulate”, precizează declarația PAS.