Sursa foto: infoescola.com

Valuri care stau pe loc la marginea magnetosferei Pământului, descoperite de oamenii de știință

Lovit de un flux constant de particule încărcate din vântul solar, Pământul nu este lipsit de protecție. Este învelit într-o bulă de magnetism numită magnetosferă, răsucită din adâncul interiorului planetei.

Pe măsură ce bate vântul solar, oamenii de știință au presupus că marginile acestei bule se vor ondula într-o serie de unde de energie din plasmă, generate de interacțiunea dintre vântul solar și magnetosferă, de-a lungul direcției în care bate vântul. Dar au avut o surpriză pentru că au descoperit că unele valuri generate stau pe loc, relatează Science Alert.

Fizicianul spațial Martin Archer de la Imperial College din Londra explorează granița magnetosferei Pământului de câțiva ani, scrie descopera.ro.

Archer și colegii săi au descoperit că granița magnetosferei, numită magnetopauză, se comportă ca membrana unei tobe, iar undele numite magnetosonice se propagă de-a lungul magnetopauzei către poli și sunt reflectate înapoi spre sursă.

Folosind date din misiunea NASA Time History of Events și Macroscale Interactions during Substorms (THEMIS), o echipă de cercetători condusă de Archer a descoperit că, nu numai că aceste unde magnetosonice revin, dar pot face acest lucru călătorind împotriva direcției vântului solar.

Ce se întâmplă atunci când valurile întâlnesc vântul opus?

Potrivit cercetătorilor, cele două forțe pot ajunge într-un impas prin împingerea vântului solar, anulând valul care apăsa. Se utilizează multă energie, dar nu se ajunge nicăieri.

„Este la fel ca atunci când încercați să urcați pe o scară rulantă care coboară”, spune Archer.

Deoarece aceste unde staționare atârnă mai mult în magnetosfera Pământului, ele ar putea avea un efect mai mare asupra accelerației particulelor, care la rândul său afectează Pământul. Undele plasmatice au un efect accelerator asupra electronilor, care pot „naviga” undele plasmatice ca o persoană care face surfe și se folosește de undele apei pentru a accelera.

Particulele care accelerează de-a lungul câmpului magnetic către poli sunt responsabile pentru superba auroră care luminează cerul. Centurile de radiații ale Pământului, limitate de magnetosferă, ar putea fi, de asemenea, afectate.