Island Express Helicopters, proprietara aparatului Sikorsky S-76B, era certificată să opereze doar zboruri la vedere (VFR), condiţii în care pilotul vede spaţiul din jurul aparatului ziua, susţine Deetz, fost manager de securitate al companiei.

Deşi era echipat pentru zbor pe baza instrumentelor (IFR), elicopterul nu era certificat în acest sens.

"Singurele posibilităţi prin care poţi să intri în nori sunt pe baza unui plan de zbor IFR sau din greşeală", a spus Deetz, referindu-se la zborul pe baza instrumentelor (IFR).

El a precizat că pilotul Ara Zobayan era licenţiat pentru IFR, însă cel mai probabil nu avea experienţă să zboare în astfel de condiţii, ţinând cont de limitările de operare ale companiei proprietare.

Elicopterul în care se afla fostul baschetbalist Kobe Bryant şi fiica lui de 13 ani, Gianna, s-a rotit 15 minute deasupra oraşului Burbank, din zona metropolitană a Los Angeles, înainte de prăbuşire.

Pilotul Ara Zobayan a făcut aceste manevre pentru a primi din partea controlorilor de trafic aerian permisiunea de a-şi continua drumul în condiţii speciale de zbor la vedere (SVFR), mai dificile decât în cele de zbor la vedere (VFR).

Zobayan le-a transmis controlorilor că poate zbura la vedere, iar aceştia i-au permis să continue drumul în condiţii SVFR.

Primele estimări ale cauzelor accidentului aviatic indică faptul că pilotul s-ar fi rătăcit în ceaţă. El a plecat din Orange County, sud de Los Angeles, în condiţii de zbor la vedere (VFR), însă condiţiile meteo s-au înrăutăţit constant pe parcursul zborului.

Aparatul s-a zdrobit de un deal din Calabasas, la 50 de kilometri nord-vest de Los Angeles şi la 28 de kilometri de Mamba Sports Academy, destinaţia celor din elicopter. În urma impactului, pilotul şi toţi pasagerii şi-au pierdut viaţa.

Potrivit datelor înregistrate, elicopterul avea o viteză de aproape 300 de kilometri/oră şi cobora cu 1.200 de metri/minut, în momentul prăbuşirii.