image
Sursa foto: mold-street.com

”Regii” asfaltului din Moldova sfidează planurile Guvernului: au efectuat doar 3-6% din lucrări

În primele opt luni ale anului curent au fost executate 51% din lucrările de întreținere și reabilitare a drumurilor naționale, cu o valoare de 754 de milioane de lei din sursele Fondului rutier. Datele au fost prezentate joi, 8 septembrie, în cadrul ședinței Consiliului Fondului rutier, prezidată de prim-ministrul Natalia Gavrilița, și arată că la reabilitarea drumurilor naționale s-ar înregistra progrese, transmite Mold-Street.com.

Banii pentru întreținerea curentă a drumurilor au fost deja valorificați

Conform raportului privind implementarea Programului de repartizare a mijloacelor Fondului rutier pentru 2022, pentru întreținerea curentă a drumurilor au fost valorificați deja 29 de milioane de lei (96%).

Pe parcursul lunii iunie 2022 s-a desfășurat procedura de achiziții pentru efectuarea lucrărilor de rutină pe drumurile publice în mun. Bălți, raioanele Fălești, Sângerei, pe perioada 2022-2025. În același timp, pentru întreținerea periodică a drumurilor au fost valorificați 108 milioane de lei (69,5%).

De asemenea, 50,6 milioane de lei (70,6%) au fost valorificați pentru asigurarea securității circulației rutiere, iar 17,6 milioane de lei (71%) - pentru lucrări de întreținere și reparație curentă a drumurilor. Totodată, pentru întreținerea drumurilor pe timp de iarnă au fost valorificați 43,2 milioane de lei (62%), iar pentru executarea lucrărilor de proiectare, evaluare a drumurilor și procurare a terenurilor au fost valorificați 34 de milioane de lei (57%).

Progres de doar 3-6% la reabilitarea unor drumuri

În același timp, la capitolul reconstrucția/reparația drumurilor publice naționale s-a reușit valorificarea sumei de 149 de milioane de lei, adică doar 28% din volumul alocațiilor din Fondul rutier - peste 538 de milioane de lei.

Aici se remarcă niște companii deținute de așa-zișii regi ai asfaltului. De exemplu, pentru compania Rutador SRL, din Fondul rutier au fost alocați în acest an peste 69 de milioane de lei, pentru lucrările de reparație a drumului național Anenii Noi – Căuşeni – Ştefan Vodă – frontiera cu Ucraina (drum de ocolire a satului Troiţa Nouă).

Datele publicate de Administrația de Stat a Drumurilor arată că Rutador SRL a reușit să valorifice până la începutul lunii septembrie doar 1,8 milioane de lei sau 2,6% din suma alocată. 

În consecință, este puțin probabil ca firma să reușească până la finele anului să încheie lucrările de reparație a acestui drum, estimate la circa 130 de milioane de lei. Progresul înregistrat este de doar 49%, deși contractul a fost semnat încă în iunie 2019.

Rutador SRL este deținută de Nicolae Maliu – 50%, unul din așa-zișii regi ai asfaltului din Moldova, Ecaterina Maliu – 25% și Marina Kartashova – 25%.

O altă companie – Lusmecon SA, deținută de familia Ghilaș a fostului șef al Agenției Relații Funciare, a reușit să valorifice 4,5% din suma de circa 36 de milioane de lei alocată pentru reconstrucția drumului R33-Sofia-Cărpineni-Mingir-R34. Și aici lucrările ar urma să fie gata la finele acestui an.

Cu o rată de valorificare de 5,8% din suma de 46 de milioane de lei pentru reparația tronsonului Vatici – Morozeni de pe drumul Orhei - Bravicea, pe locul trei se află Neledimpex SRL (beneficiar Ion Scotigor).

În schimb, Dromas Cons SRL (deținută de Piotr Dacin) a reușit performanța de a valorifica circa 86% din suma de 9,2 milioane de lei, alocată în acest an pentru reparația unui segment din drumul R7-Chetrosu-Moara de Piatră-Cubolta - R13, arată datele ASD.

Citeşte mai mult despre

Noutăţile partenerilor

comentarii: