Concluziile aparțin Asociației Promo Lex care a dat astăzi publicității un raport de monitorizare a finanțelor partidelor politice pentru anul 2019.

„În perioada de monitorizare au fost identificate trei fundații și un SRL, prin intermediul cărora PDM, PSRM, PPŞ și PN și‑au făcut sau își fac în continuare publicitate politică: Fundația lui Vlad Plahotniuc „EDELWEISS”, asociată PDM, Fundația de Binefacere „Din suflet”, asociată PSRM, Magazine Sociale SRL/Asociația „Pentru Orhei”, asociate PPŞ și Fundația „Renato Usatîi”, asociată PN. Cheltuielile estimate pentru activitatea acestora, în perioada de referință, sunt de cel puțin 2 701 460 de lei. Niciun partid afiliat celor patru entități menționate mai sus nu a raportat costuri aferente activității de promovare obținute din activitățile de caritate. Prin urmare, prin utilizarea instrumentului transferului de imagine, prin activitățile lor, fundațiile, precum și entitățile comerciale respective, se implică indirect în activități de promovare politică pentru care suportă cheltuieli, ceea ce înseamnă că se realizează activități de finanțare indirectă, deci netransparentă a partidelor politice”, se spune în raportul Promo Lex.

Legislația în vigoare prevede că fundația este o organizație apolitică, care nu trebuie să acorde asistență politică niciunui concurent sau actor politic.

La 20 februarie, curent, Promo‑LEX a expediat Parlamentului Opinia asupra proiectului de Lege nr. 266 pentru modificarea și completarea Legii cu privire la fundații în care și‑a expus constatările, concluziile și recomandările cu referire la subiectul în cauză.

Potrivit raportorilor, proiectul de modificare a apărut și se cere a fi adoptat în contextul utilizării fundațiilor de caritate pe parcursul mau multor ani cu scopul lustruirii imaginilor politicienilor și partidelor cu care se asociază. Proiectul dat are menirea eliminării lacunelor legislative existente și oferirea de soluții în care să fie reduse riscurile de utilizare a acestor fundații în scopuri politice și mai ales electorale.