image
Sursa foto: jurnal.md

Reniță despre securizarea spațiului informațional al RM: „Să fim sinceri și să recunoaștem - LIPSEȘTE VOINȚA POLITICĂ”

În Republica Moldova există o lipsă de voință politică pentru securizarea spațiului informațional, afirmă fostul deputat Iurie Reniță. Declarația a fost făcută la „Ora Expertizei” de la Jurnal TV, în contextul discuțiilor despre situația critică în care a ajuns mass-media independentă după izbucnirea războiului ruso-ucrainean, unul dintre efectele asupra mai multor instituții media fiind retragerea fondurilor pentru publicitate.

„Sunt mastodonții ăștia vechi, de la ei vine cea mai mare dezinformare. Mă refer la posturile astea cu acoperire națională și fără probleme financiare. Aici trebuie de intervenit, la cadrul legal. Pe vremuri, Parlamentul avea și câte două ședințe pe săptămână, acuma se întrunesc odată pe săptămână sau chiar la două săptămâni. Sunt probleme urgente! Dacă Parlamentul nu reușește, atunci Guvernul are posibilitatea să intervină, prin Comisia pentru Situații Excepționale”, a declarat fostul deputat Iurie Reniță.

„Astăzi majoritatea bugetelor ajung la posturile care retransmit din Federația Rusă. Există foarte mulți producători care susțin că li se taie din bugete, iar alții care suspendă anumite contracte. La posturile de televiziune independente, care reflectă în continuare ceea ce se întâmplă, bugetele scad, iar la posturile rusești acestea rămân aceleași sau chiar cresc. Dar cine sunt proprietarii agențiilor de publicitate și acești clienți? Și străini, dar și locali. Iar acest lucru este cam uitat astăzi, din păcate, inclusiv de deputați”, a menționat moderatorul talk-show-ului, Dumitru Mișin.

În context, directorul executiv al Institutului pentru Politici și Reforme Europene (IPRE), Iulian Groza, a menționat că instituțiile competente, printre care Consiliul Concurenței, ar trebui să ia măsuri. „Autoritățile competente trebuie să urmărească piața de publicitate, să identifice dacă există înțelegere concertată, dacă există o încălcare a legislației concurenței. Preocupările acestea nu sunt de astăzi, dar mai ales acum, în perioada curentă, instituțiile media independente sunt într-o situație critică în ce ține accesul la publicitate”, a punctat Groza.

Alți invitați din platou au spus că societatea civilă trebuie să pună presiune pe instituțiile statului.

„Spuneți că noi, societatea, trebuie să sensibilizăm instituțiile statului. Păi lucrul ăsta se face de atâta timp! Trebuie să fim sinceri și să recunoaștem: lipsește voința politică. Ca nu cumva să-i deranjăm pe cei de la Moscova. Demult trebuiau lucrurile astea făcute. Fermitate, corectitudine și imparțialitate. De asta avem nevoie. Trebuie să o spunem deschis: e lipsă de voință politică. E nevoie de acțiuni, dar nu de vorbe și promisiuni. În campania electorală s-au lansat atâtea promisiuni. Să le vedem! Au trecut 9 luni de zile”, a declarat Reniță.

Precizăm că odată cu izbucnirea războiului ruso-ucrainean, mai multe companii din Republica Moldova, dar și internaționale, și-au retras publicitatea de la posturile care reflectă evenimentele din țara vecină, punând pe brânci mass-media independentă. Spre exemplu, postul de televiziune Jurnal TV, care a sporit maxim volumul de producție live, a pierdut doar în prima săptămână de război 12 clienți, care și-au retras fondurile de publicitate.

Noutăţile partenerilor

comentarii: