image
Sursa foto: newsflash.ro

Haos pe aeroporturile din România: Firma care a privatizat AIR Moldova suspendă zborurile

Compania aeriană Blue Air din România, care acum patru ani a fost paravan la privatizarea AIR Moldova, a sistat de marți seara toate zborurile operate în România până luni, 12 septembrie. Motivul invocat este faptul că toate conturile au fost poprite de către Ministerul Mediului pentru neplata unor datorii de circa 28 de milioane de lei românești (circa 5,8 milioane de euro), iar în consecință compania nu poate plăti furnizorii, transmite Mold-Street.com.

Pe Aeroportul Henri Coandă din București s-a creat haos, deoarece câteva mii de oameni s-au pomenit că zborurile lor au fost anulate.

A fost convocată și o ședință a Guvernului României pe tema Blue Air, iar premierul român, Nicolae Ciucă, a declarat că „Guvernul, prin Ministerul de Externe și prin Ministerul Transporturilor, va face tot ceea ce este necesar astfel încât să se ocupe de românii care nu mai pot beneficia de zborurile Blue Air”.

„Aici este un aspect care ține de o companie privată și cei care au apelat la serviciile acestei companii. Anulându-se zborurile este clar că oamenii trebuie să-și primească banii înapoi”, a spus Ciucă, citat de Hotnews.ro.

Guvernul de la București a activat celula de criză pentru românii din străinătate afectați de suspendarea zborurilor Blue Air.

Ministrul Mediului, Tánczos Barna, spune că blocarea conturilor Blue Air de către minister din cauza neplății unei amenzi nu justifică niciun fel suspendarea zborurilor și cere companiei să reia imediat cursele.

Compania dă vina pe autorități pentru problemele financiare

El a cerut Blue Air să se adrese Administrației Fondului de Mediu (AFM) pentru a rezolva această situație pe cale legală, solicitând, de asemenea, "să reia imediat zborurile".

Compania Blue Air a dat vina pe autorități pentru situația creată precizând într-un comunicat că declarațiile publice făcute anterior de președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) i-a descurajat pe oameni să mai cumpere bilete de zbor cu Blue Air.

În consecință, compania ar fi înregistrat pierderi semnificative, de peste 5 milioane de euro, prin reducerea volumului de vânzări bilete.

Totodată, aceasta ar fi dus la creșterea presiunii din partea furnizorilor-cheie ai Blue Air, care au impus obligația de a achita sumele necesare operării zilnice în avans (lucru imposibil acum, în condițiile popririlor tuturor conturilor societății).

O altă consecință a fost blocarea tuturor discuțiilor purtate la Londra de acționariatul Blue Air cu 2 mari firme de investiții interesate în intrarea în acționariatul Blue Air și sprijinirea societății în recuperarea pierderilor suferite în cei 2,5 ani în care a trecut prin cele mai mari dificultăți din întreaga istorie a industriei aeronautice mondiale.

De notat că, două luni în urmă, Protecția Consumatorilor din România a amendat Blue Air cu două milioane de euro, din cauza a 11 mii de zboruri anulate în doar un an.

Blue Air a fost un paravan la preluarea AIR Moldova

Amintim că Blue Air a participat în octombrie 2018 la controversata privatizare a companiei aeriene de stat AIR Moldova, ajungând să dețină indirect 49% din pachetul de acțiuni, iar restul la doi cetățeni ai Republicii Moldova: Andrei Ianovici - 25,5% și Serghei Melnik - 25,5%.

Privatizarea nu a fost făcută direct, ci prin intermediul unei firme nou-create - Civil Aviation Group SRL. Valoarea tranzacției de vânzare-cumpărare depășea 1,2 miliarde de lei (circa 61,5 milioane de euro), dintre care 50 de milioane de lei au fost transferați la bugetul de stat, iar restul sumei reprezintă datoriile companiei AIR Moldova, pe care investitorul s-a obligat să le achite.

Tranzacția a fost criticată de opoziție și experți, ca urmare a procedurilor netransparente, dar Guvernul Filip a susținut că nu avea o altă soluție pentru o companie în prag de faliment.

Peste ceva timp s-a depistat că banii folosiți la privatizarea AIR Moldova au o proveniență dubioasă, inclusiv că ar fi fost aduși cash din Emiratele Arabe Unite.

Peste un an, în septembrie 2019, Agenția pentru Recuperarea Bunurilor Infracționale (ARBI) și Procuratura Anticorupție au aplicat sechestru în valoare de 301,6 milioane de lei pe capitalul AIR Moldova, dar și pe cel al Civil Aviation Group. În aceeași perioadă, ARBI a aplicat sechestru în valoare de circa 670 de milioane de lei pe bunuri și active care aparțin companiei AIR Moldova, inclusiv automobile, imobile, dar și două aeronave.

În scurt timp, Blue Air s-a retras din afacerea AIR Moldova, iar cota ei din Civil Aviation Group a fost preluată de letonianul Dzintars Pomers. 

O Comisie parlamentară a anchetat această privatizare constatând o serie de încălcări la realizarea ei. Cât despre retragerea Blue Air, apoi Comisia constata că aceasta „a deconspirat intenția reală a privatizării", respectiv faptul că firma a jucat rolul de paravan în preluarea companiei statului.

Citeşte mai mult despre

Noutăţile partenerilor

comentarii: