image
Sursa foto: promolex.md

Tendințele negative în cadrul campaniei pentru alegerile din circumscripția uninominală nr. 38 Hîncești

Promo-LEX: Concurentul PSRM a utilizat imaginea autorităților publice precum și a distribuit publicitatea electorală fără respectarea cerințelor pentru materialele publicitare. Ținând cont de apropierea scrutinului prezidențial, observatorii atrag atenția asupra necesității reglementării explicite a cazurilor ce pot fi calificate drept finanțare indirectă a campaniei electorale a anumitor candidați de către partide care nu sunt înregistrate în calitate de concurenți, însă efectuează agitație electorală.

Alegerile parlamentare noi din CU nr. 38 Hîncești, declanșate în urma demisiei din funcția de deputat a lui Alexandru Botnari, în favoarea primăriii municipiului Hîncești, sunt tot mai aproape iar concurenții înscriși în cursa electorală – tot mai activi. Este una dintre concluziile primului Raport de Monitorizare a Misiunii de Observare Promo-LEX, prezentat astăzi, 12 martie 2020 în cadrul unei conferințe de presă. Raportul cuprinde rezultatele monitorizării în perioada 27 decembrie 2019–11 martie 2020.

Utilizarea de către concurenți a simbolurilor naționale dar și a imaginii autorităților publice, în scop de promovare

În perioada monitorizată, concurenții au efectuat 164 activități de promovare, cele mai utilizate fiind activitățile de distribuire/plasarea a afișajului electoral – 44%, urmat de întrunirile cu alegătorii – 30%.

Concurentul PSRM a utilizat imaginea autorităților publice precum și a distribuit publicitatea electorală fără respectarea cerințelor pentru materialele publicitare.

Candidații PAS, Blocul UNIREA, PLDM, PSRM, au utilizat simboluri naționale ale Republicii Moldova ori ale altui stat și materiale în care apar personalități istorice. Totodată, observatorii Promo-LEX au identificat cel puțin 40 de cazuri de amplasare a publicității în locuri neautorizate (PSRM – 17; PPȘ – 15; PAS – 7; CI Grigore Cobzac – 1).

Cheltuieli în valoare de cel puțin 112 542 de lei nu se regăsesc în rapoartele financiare

MO Promo–LEX a estimat cel puțin 112 542 de lei neraportați de către 5 concurenți electorali: PSRM (77 544 lei), Blocul UNIREA (16 931 lei), CI Cobzac Grigore (15 978 lei), PPȘ (1 469 lei ), PDM (620).

Potrivit rapoartelor depuse de către concurenți ponderea majoră a cheltuielilor declarate este: pentru publicitate și materiale promoționale – 81%, pentru întruniri și evenimente – 11%, remunerarea personalului din stafful electoral – 4%; pentru utilizarea transportului – 3%; altele – 2%.

MO Promo-LEX, în special ținînd cont de apropierea scrutinului prezidențial, atrage atenția asupra necesității reglementării explicite a cazurilor ce pot fi calificate drept finanțare indirectă a campaniei electorale a anumitor candidați de către partide care nu sunt înregistrate în calitate de concurenți, însă efectuează agitație electorală.

Organele electorale dezechilibrate din perspectiva de gen și inaccesibile persoanelor cu necesități speciale

Potrivit observatorilor Promo-LEX, din cele 44 BESV constituite în termen legal pentru desfășurarea alegerilor, în cinci cazuri membrii BESV nu au respectat procedura de vot deschis în procesul de alegere a conducerii.

Structura de gen a BESV este dezechilibrată, 85% din componența birourilor sunt femei, proporția păstrându-se și la nivel de conducere BESV. Atragem atenția că în funcția de secretar/ă a birourilor au fost alese doar femei.

Accesibilitatea sediilor organelor electorale inferioare pentru persoanele cu dizabilități locomotorii și/sau persoanelor cu necesități speciale este precară: sediul CECEU nr. 38 este total inaccesibil, iar sediile BESV sunt în proporție de 75 % inaccesibile.

Asumarea de către CEC a unui rol mai activ în examinarea și soluționarea contestațiilor afectat de erori procedurale

Potrivit observatorilor Promo-LEX, în perioada monitorizată, la CECEU a fost depusă o contestație, iar la CEC – un demers/sesizare și o contestație.

MO Promo-LEX constată, comparativ cu practica scrutinelor precedente, asumarea de către CEC a unui rol mai activ în examinarea și soluționarea contestațiilor/sesizărilor. În același timp, atenționăm, că soluționarea eficientă a contestațiilor și sesizărilor trebuie să aibă loc conform prevederilor legale materiale și procedurale. De asemenea, abordările și atitudinile autorității urmează a fi aplicate în mod egal tuturor concurenților dar și situațiilor comparabile.

Constatăm că numărul de alegători incluși în listele electorale de bază pentru alegerile parlamentare noi din 15 martie 2020 în CU nr. 38 s-a micșorat cu circa 493 de cetățeni cu drept de vot (de la 61 728 la 61 235), comparativ cu alegerile parlamentare din 24 februarie 2019.

Noutăţile partenerilor

comentarii: