image
Sursa foto: Jurnal.md/Nadejda Roșcovanu

Scandalul în jurul Autogării Centrale Chișinău ia amploare; Oleg Alexa: „S-au întors anii 90, cu amenințări și șantaj”

Scandalul în jurul Autogării Centrale Chișinău ia amploare. În timp ce investitorii în construcțiile de pe teritoriul autogării spun că sunt victime ale unui atac rider din partea administrației „Gărilor Auto Moderne”, Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto anunță că vor ieși pe 7 octombrie la un protest în centrul Chișinăului, din cauza datoriilor enorme pe care le are această companie față de transportatorii de pasageri. Subiectul a fost dezbătut în cadrul emisiunii „Ora expertizei” de la Jurnal TV.

Președintele Consiliului Asociației Patronale a Operatorilor de Transport Auto (APOTA), Oleg Alexa, a menționat că transportatorii vor organiza miercuri un protest în centrul capitalei.

„Vom cere rezilierea contractului de parteneriat public-privat și întoarcerea gării și stațiilor auto în gestiunea statului. Pentru noi, transportatorii de pasageri, era mai ușor și mai transparent de colaborat cu Gara Auto pe când era întreprindere de stat decât acum. Este evident că s-au întors anii'90 pentru transportatorii de pasageri, cu aceleași metode de șantaj și amenințări”, a spus Oleg Alexa.

Potrivit lui, contractul de parteneriat public privat al gărilor auto a avut scopul de a fura imobilele care constituie gări și stații auto și care sunt amplasate în municipiile Chișinău, Bălți și alte aproape 30 de centre raionale, precum și a crea o structură monopolistă care încearcă să obțină prin șantaj mijloace financiare de la transportatori. Totodată „Gările Auto Moderne” au pe moment o datorie de șapte milioane de lei față de transportatorii de pasageri pe care nu și-o onorează.

Sesizările depuse la Guvern, Ministerul Economiei și Infrastructurii și Agenția Proprietății Publice au fost ignorate.

În același timp, Raisa Morozan, avocatul „Central House” SRL, o întreprindere privată care a făcut investiții de milioane pe teritoriul gării, a specificat că întreprinderea dată a câștigat licitația și a încheiat un contract de locațiune pentru 49 de ani cu ÎS „Gările și stațiile auto”, aprobat de Minsiterul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor

În perioada 2014 – 2015 „Central House” S.R.L. a efectuat lucrări de construcție investind de 24, 5 milioane lei. A efectuat acțiuni de renovare și modernizare a teritoriului adiacent peroanelor, pentru care a suportat cheltuieli în mărime de 1 234 400 lei. Astfel costurile suportate de „Central House”SRL, sunt în valoare totală de 28 738 643,77 lei. După ce au finisat însă aceste investiții li s-a cerut să plătească locațiunea nu doar a terenurilor, ci și a încăperilor pe care de fapt le-a construit și aparțin proprietarilor „Central House” SRL.

Acum, hărțuiți prin diferite proceduri, investitorul riscă să rămână și fără investițiile pe care le-au făcut, dar și fără afacere. Totul ar fi o schemă de deposedare a acestei firme, spune și avocatul Roman Mihăeș

„Gările Auto Modernei încearcă să-i scoată pe toți cei care au contracte și afaceri acolo prin diverse metode. Este vorba de toate afacerile de pe terenul gării auto.

Există un pericol ca în baza procesului de insolvabilitate a Gărilor Auto Moderne să se creeze o situație în care prin crerea artificială de datorii, să se facă o cedare unilaterală unei firme partenere a întregului patrimoniu în valoare de 70 milioane de lei, inclusiv a investițiilor private ca în cazul întreprinderii Central House SRL”, a menționat avocatul.

Reprezentanții companiei care deține spațiile comerciale din jurul Autogării Centrale Chișinău spun că sunt gata să meargă la CEDO, dacă în instanțele naționale din RM nu vor obține câștig de cauză.

Amintim că Întreprinderea de Stat „Gările și stațiile auto” a fost concesionată operatorilor economici asociați FPC „ExFactor-Grup” S.R.L., „Gările Auto Moderne” S.R.L. și cetățeanul american Lluka Muco.

Deputatul Igor Munteanu, Președinte al Comisiei de anchetă pentru analiza modului de organizare și desfășurare a privatizării și concesionării proprietății publice (2013-2019), a declarat ca urmare a examinării Raportului privind modernizarea și eficientizarea activității ÎS ”Gările și Stațiile Auto” (GSA) că Comisia de anchetă a constatat un șir de încălcări în acest caz și anume, că guvernul Filip a reușit cu o viteză exemplară să adopte o decizie pripită, să desfășoare un concurs viciat, cu multiple încălcări ale legislației; să semneze un contract de PPP nociv interesului public și să neglijeze orice monitorizare a îndeplinirii obligațiilor de către partenerul privat.

Întreprinderea de Stat ”Gările și Stațiile Auto” este un element esențial al sistemului de transport rutier de pasageri, ea deservește peste 80% din toți pasagerii curselor de autobuze. Din 2012 și până la trecerea în gestiunea privată, ÎS ”Gările și Stațiile Auto” activa în regim normal, fără situații critice de ordin financiar, înregistrând anual, profit constant de aproximativ 5 mil. lei. Cifra de afaceri ÎS ”Gările și Stațiile Auto” depășea constant, în ultimii ani, 50 mil. lei anual, iar rulajul prin conturi depășea 400 mil. lei – deoarece întreprinderea încasa integral banii pe biletele vândute, reținându-și un comision de 10% pentru vânzare.

Citeşte mai mult despre

Noutăţile partenerilor

comentarii: