Regulamentul stabileşte norme sanitare unice privind amplasarea instituţiilor de educaţie timpurie, a clădirii şi încăperilor de bază, organizarea alimentaţiei, amenajarea sanitaro-tehnică a încăperilor, întreţinerea teritoriului şi a încăperilor, regimul de activitate a copiilor, organizarea asistenţei medicale.

Documentul mai prevede reguli sanitare specifice pentru educarea şi întreţinerea copiilor cu dizabilităţi locomotorii, auditive, etc. Aceştia vor beneficia de educaţie inclusivă. Crearea condiţiilor speciale de instruire va spori calitatea educaţiei şi va da posibilitate copilului de a se integra în societate.

Menţionăm că, în perioada anilor 2009-2011, morbiditatea în rândul copiilor din instituţiile de educaţie timpurie a crescut de la 780,4 până la 874,9 cazuri la 1000 copii.

În structura morbidităţii generale a preşcolarilor pe primul loc se plasează bolile sistemului respirator, după care urmează bolile aparatului digestiv, pe locul trei se poziţionează bolile sângelui şi sistemului hematopoetic şi pe locul patru - bolile infecţioase.

Unul dintre factorii care influenţează creşterea îmbolnăvirilor îl constituie alimentaţia insuficientă a copiilor din ultimii ani. Astfel, specialiştii în sănătatea publică au atestat un consum excesiv de crupe, paste făinoase şi ulei de floarea soarelui. Aceşti copii n-au primit conform normelor naturale 34% carne, 43% peşte, 24% ouă, 38% lapte şi produse lactate.

Totodată, din dotarea cantinelor lipsesc utilajul tehnologic necesar, frigiderele, inventarul de tranşare, vesela, etc. Actualmente 23,3% instituţii de educaţie timpurie nu dispun de apeduct, 26,8% – nu dispun de WC în interiorul încăperilor. O treime din mobilier nu corespunde taliei copiilor, fapt ce duce la apariţia dereglărilor ţinutei. De asemenea, experţii au constatat un grad insuficient al nivelului de iluminare artificială şi un microclimat nesatisfăcător.

Noul regulament va oferi norme sanitare pentru toate tipurile de instituţii de educaţie timpurie pentru copii, indiferent de forma de proprietate şi se extinde asupra instituţiilor care activează, sunt în construcţie, reconstrucţie şi pentru cele în proces de proiectare.

La sfârşitul anului 2015, în ţară funcţionau 1434 de instituţii de educaţie timpurie în care erau instituţionalizaţi 146.867 de copii.