În timp ce viceministrul Transporturilor şi Dezvoltării Drumurilor, Vitalie Rapcea, s-a limitat la a declara presei că accidentul s-a produs între două patrulări ale drumarilor, care la prima patrulare n-au identificat stratul de gheţuş, iar la a doua accidentul deja se produsese, drumarii de la Orhei ne-au informat că nu au suficiente maşini de împrăştiat material antiderapant pentru a face faţă condiţiilor nefavorabile şi că de fapt au materiale antiderapante şi motorină încă doar pentru o săptămână, cel mult două. Criza generată de furtul din sistemul bancar a marcat din greu acest sector şi face victime. În loc să dea alarma, responsabilii de la MTID trec sub tăcere problemele. În timp ce unul din şoferi riscă ani grei de închisoare, sub greutatea celor de la minister nu s-a clintit niciun fotoliu.

Muncesc departe de casă

Tatiana Băcălău şi soţul ei au plecat din Republica Moldova din cauza crizei financiare şi a lipsei locurilor de muncă. S-au stabilit la Krasnodar, Rusia, unde bărbatul şi-a găsit un loc de muncă la o întreprindere de încălţăminte. Au muncit din greu ca să-şi construiască o casă la Peresecina. Ultimii şapte ani Tatiana i-a dedicat familiei şi copilului, fetiţa care locuia alături de părinţi în Krasnodar. I-a fost luată nu doar viaţa, ci i-au fost zădărnicite şi eforturile. Copilul în care a investit şapte ani de viaţă a murit alături de mama ei duminică dimineaţă, 11 ianuarie, la o margine de drum din preajma s. Peresecina.

„Nu am avut nicio presimţire că s-ar putea întâmpla ceva rău. Tatiana venise în vacanţă cu copilul. Ne-am îmbrăţişat înainte de despărţire, pleca înapoi în Rusia. Pentru mine este cea mai scumpă, cea mai bună soră. Sunt atâtea cuvinte pe care nu i le-am spus şi e de necrezut că nu i le voi mai putea spune”, ne-a spus plângând Galina, sora Tatianei. Accidentul a avut loc după ce şoferul a staţionat pe acostament. Fetiţa a vrut la vece. În timp ce copilul se întorcea la maşină, aceasta a fost lovită din spate de un Rover. Şoferul acestuia a declarat că a intenţionat să frâneze, dar, din cauza gheţuşului, a pierdut controlul asupra volanului. În ajutorul celor implicaţi în accident a încercat să vină şoferul unui microbuz de pe ruta Parcani-Chişinău. Dar şi acesta, imediat ce a staţionat, a fost lovit din spate de alte două unităţi de transport care au alunecat pe drum.

Afectaţi de criză

Veniamin Macari, directorul SA „Drumuri-Orhei”, a declarat pentru JURNAL de Chişinău că o maşină încărcată cu materiale antiderapante a pornit la ora 7.41, în dimineaţa zilei de duminică, pe şosea. I-a ajuns material antiderapant doar pentru o porţiune de drum până în preajma s. Peresecina şi s-a întors înapoi. Pe locul unde s-a produs accidentul, au fost împrăştiate câteva ore mai târziu materiale antiderapante. „Nu neg partea noastră de vină, dar cele şapte maşini de care dispunem sunt insuficiente ca să putem cuprinde în scurt timp 938 de km de drum, atât cât avem în gestiune. A plouat, imediat s-a format polei. O maşină de împrăştiat materiale antiderapante poate cuprinde doar 20 de km. Vă puteţi da seama de câte utilaje avem nevoie ca să cuprindem în scurt timp întreaga suprafaţă a drumului? Mai avem materiale antiderapante, motorină, benzină pentru 10-15 zile. Statul are o datorie de şase milioane de lei faţă de noi. Dacă iarna se prelungeşte, nu ştiu cum vom face faţă crizei”, a mai spus Macari.

În timp ce maşinile lunecau ca săniile pe şoseaua din preajma s. Peresecina, autorităţile de la primărie ne-au informat că la întreprinderea de salubritate din localitate exista o rezervă de materiale antiderapante, dar nu aveau o maşină cu care să le împrăştie şi nici nu au primit vreun apel în care să li se solicite ajutorul.

Au iniţiat o anchetă internă

Anchetatorul Ion Goncear a declarat că deocamdată anchetatorii nu au luat în calcul cum au acţionat drumarii în acea zi. Ministrul Transporturilor, Iurie Chirinciuc, a anunţat că a dispus efectuarea unor anchete interne. Anterior, Federaţia Sindicatelor Transportatorilor şi Drumarilor din Republica Moldova s-a adresat repetat premierului interimar, Gheorghe Brega, în legătură cu situaţia catastrofală în care se află întreprinderile SA „Drumuri”. Sindicatele susţin că „Fondul Rutier, preconizat pentru întreţinerea şi deservirea reţelelor rutiere, se gestionează cu grave încălcări ale legislaţiei”, iar datoriile către Î.S. „Administraţia de Stat a Drumurilor” constituie circa 530 mil. lei.