În perioada electorală dintre cele două tururi de scrutin, Promo-LEX a constatat implicarea clericilor Mitropoliei Chişinăului şi a Întregii Moldove în campania electorală prin manifestarea publică a preferinţelor politice şi favorizarea concurentului electoral Igor Dodon. Promo-LEX consideră acest fapt, drept o încălcare a art. 31 alin. (4) din Constituţia Republicii Moldova care stabileşte caracterul laic al statului şi separarea cultelor religioase de stat, precum şi a art. 15 alin. (2) din Legea privind libertatea de conştiinţă, de gândire şi de religie, care obligă cultele religioase şi părţile lor componente să se abţină de la exprimarea sau manifestarea publică a preferinţelor lor politice sau favorizarea vreunui partid politic ori a vreunei organizaţii social-politice.

În opinia Promo-LEX, CEC a calculat greşit valoarea procentuală a voturilor, care urmează să fie una mai mică pentru toţi concurenţii.

Astfel, conform informaţiilor disponibile pe pagina oficială a CEC, candidatul Igor Dodon a acumulat 47,98% din voturi. Dacă e să calculăm cât constituie procentual, numărul voturilor acumulate de candidatul menţionat, raportat nu la numărul voturilor valabil exprimate, dar la toate voturile înregistrate, atunci Igor Dodon ar obţine 47,24%. Atestăm o diferenţă de 0,74%, una considerabilă de altfel.

Observatorii au comunicat că, angajaţii Primăriei oraşului Orhei, întreprinderilor şi instituţiilor subordonate acesteia, au fost obligaţi, prin dispoziţia primarului Ilan Shor, să prezinte buletinul de identitate cu fişa de însoţire, documentele de evidenţă militară şi diploma de studii/certificatul de calificare ce confirmă pregătirea specială pentru completarea şi actualizarea datelor dosarelor personale ale angajaţilor. În contextul îndemnului public, făcut anterior de candidata Inna Popenco, de a boicota alegerile prezidenţiale, Promo-LEX apreciază această cerinţă ca fiind o metodă de intimidare a angajaţilor primăriei Orhei.

De asemenea, Promo-LEX a constatat cu îngrijorare, utilizarea activă în campania electorală pentru turul doi de scrutin a materialelor poligrafice cu un conţinut denigrator în adresa candidaţilor. Observatorii Promo-LEX au identificat 4 tipuri de materiale denigratoare în adresa candidatei Maia Sandu şi un material cu conţinut defăimător în adresa lui Igor Dodon.

MOA Promo-LEX, observă că, 94% din totalul cheltuielilor efectuate de concurenţi în primul tur de scrutin sunt pentru publicitate. Celelalte cheltuieli se referă la: utilizarea transportului – 2%, delegarea sau detaşarea persoanelor (voluntari/observatori) – 2%; întruniri şi evenimente – 1%, costuri suplimentare de întreţinere – 0,3%, comunicaţii – 0,3%, cheltuieli pentru consultanţă – 0,2% şi alte cheltuieli – 0,1%.

Misiunea de observare Promo-LEX cuprinde 42 observatori pe termen lung, care vor monitoriza procesul electoral în toate circumscripţiile electorale din Republica Moldova în perioada 31 august – 30 noiembrie 2016. În ziua alegerilor, Promo-LEX va delega câte un observator pe termen scurt în fiecare secţie de votare din ţară. MOA Promo-LEX va realiza Numărarea în Paralel a Voturilor în toate secţiile de votare. Misiunea va observa alegerile şi în SV constituite peste hotarele RM. Observatorii implicaţi în procesul de monitorizare semnează Codul de conduită al observatorului naţional independent Promo-LEX, obligându-se să acţioneze operativ, cu buna-credinţă şi în mod non-partizan. Activitatea tuturor observatorilor este coordonată de o echipă centrală formată din 37 de persoane.