În cazul supermarketului din Finlanda, „Ora fericită” nu se referă la băuturi, cum se întâmplă în mod normal, ci la alimente, aflate la doar câteva ore distanţă de termenul de expirare.

Mâncarea care se apropie de termenul de expirare intră la reducere la ora 21.00 în 900 de supermarketuri S-market din Finlanda, preţurile fiind cu aproximativ 30%-60% mai mici.

Iniţiativa face parte dintr-o campanie de doi ani pentru reducerea mâncării irosite şi a fost denumită „Ora fericită” pentru a atrage clienţii, datorită legăturii acesteia cu reducerile la mâncare şi băutură din restaurante, scrie Mediafax.

Aproximativ o treime din mâncarea produsă pentru consum uman este irosită la nivel mondial, conform Organizaţiei pentru Mâncare şi Agricultură din cadrul ONU. În cifre, această estimare se ridică la 1.3 tone de mâncare irosită anual, în valoare de aproximativ 680 de miliarde de dolari.

Toată mâncarea în exces contribuie la schimbările climatice, conform oamenilor de ştiinţă. Aproximativ 8-10% dintre emisiile de gaze sunt legate de pierderile alimentare, din momentul producerii până în cel al livrării şi consumării, conform unui raport al fondului interguvernamental pentru Schimbare Climatică.

Pentru consumatori, reducerea cantităţii de alimente irosite este una dintre acţiunile prin care pot ajuta planeta.

„S-a pus mult accent pe energie. Dar schimbările climatice au legătură la fel de mult cu alimentele”, a declarat Paul Behrens, profesor al Universităţii Leiden din Olanda.

Reducerea mâncării irosite la nivel mondial este o provocare, deoarece încercarea de a vinde cât mai multe alimente este parte a oricărei companii şi acest obicei este integrat în culturile „mănâncă-cât-de-mult-poţi”.