„Un șef rău nu doar că îți periclitează evoluția profesională, dar are un impact negativ și asupra vieții tale personale”, spune Lynn Taylor, specialist în resurse umane. Totodată, acesta mai spune că „un șef bun va scoate tot ce e mai bun în tine și are un efect pozitiv asupra tuturor aspectelor din viața ta”.

Este important să știi când ai un șef rău, cum să acționezi pentru a limita stresul creat și a deține o putere mai mare în cadrul relației cu acesta.

Unele măsuri pe care le poți lua pentru a îmbunătăți relația este să cauți puncte comune cu șeful tău și să te oferi cu soluții care să ducă ușurarea procesului de muncă.

Bazat pe un interviu luat expertului Lynn Taylor și folosind informații publicate în cartea ”Șefi răi, colegi nebuni și alți idioți din birou”, publicația Business Insider a adunat 10 semne că șeful tău îți va distruge în cele din urmă fericirea la care asperi, da și pașii pe care îi poți face de evita acest lucru.

Șeful nu greșește niciodată

Învățând să admiți că ai greșit este unul din cele mai bune lucruri pe care le poți face pentru colegii tăi. Lexi Reese, fostă angajată Google, spune că cel mai bun ucru pe care îl poate face un șef este să comunice angajaților ce tip de manager vrea să fie, apoi să completeze: ”Dar sunt om, așa că o voi comite la un moment dat”. Dacă șeful tău refuză să admită că a greșit, înseamnă că nu vrea să iasă din zona lui de confort pentru tine.

Un studiu realizat de Lynn Taylor arată că 91% din angajați spun că un manager care își asumă greșeala este un factor important în gradul de satisfacție resimțit la locul de muncă. ”Recunoașterea unei greșeli transmite angajaților tăi mesajul că este în regulă să își asumi mici riscuri, pentru că, fără acestea, inovația are de suferit”, spune Taylor.

Promite mult și nu se ține de cuvânt

Un șef care promite mult și nu se ține de cuvânt este un șef în care nu poți să ai încredere. ”Ți s-au promis probabil o serie de promovări, responsabilități mai mari sau o creștere salarială, dar tot ce ai primit apoi a fost tăcere”, arată Taylor.

”Este deseori de ajutor să afli adevărul prin emailuri, dacă discuțiile față în față nu au dus nicăieri. Dacă răspunsul nu vine nici pe email, ai grijă”.

Te ceartă imediat pentru greșeli, dar rareori te laudă când reușești

Șeful tău te ceartă în fața celorlalți colegi atunci când greșești? Dacă îl lași să facă asta o dată, se va întâmpla apoi mereu. Șefii buni ar trebui să știe că astfel de discuții trebuie să le aibă în particular cu angajații. Articolul din Business Insider sugerează să îți cer scuze față de șef în spatele ușilor închise.

„Chiar dacă sună supărător să îți ceri scuze cuiva pentru ceva care în mod clar nu a fost din vina ta, lucruri incredibile se vor întâmpla dacă te poți aduce în situația asta”, se spune în articol.

„O legătură intimă ar fi falsă în această situație. Tot ce trebuie să spui este de genul ”îmi reproșez izbucnirea ta de mai devreme. Clar, m-am bazat prea mult pe tine. Dacă mai ai probleme cu mine, aș aprecia dacă mi le-ai în spune în biroul meu”.

Șeful tău are preferați

Asta va anula abilitatea lui de a-ți recunoaște aptitudinile și valoarea pe are o aduci companiei. De asemenea, nu își va da seama că te tratează nedrept. ”Nu contează cât de mult muncești ori ce rezultate obții, acestea devin cumva neînsemnate față de cele ale ”cățelușilor” lor”, explică Taylor. Merită în acest caz să adopți un comportament inteligent, laudă alți colegi din echipă sau din alte departamente pentru eforturile lor de echipă. Vei dovedi recunoștință pentru cei care merită asta și vei demonstra impactul puternic pe care îl au aprecierile asupra unor oameni ca tine.

Șeful tău bârfește

Când șeful tău răspândește zvonuri sau bârfe despre echipa sa, este deprimant și stânjenitor și cu totul neprofesional. Șeful tău rău poate încerca să te atragă în asta, dar tu trebuie să încerci cu diplomație să stai departe de așa ceva. Altfel, riști să te expui din neatenție și să te înstrăinezi de colegi, răspândind bârfele mai departe. Încearcă în astfel de situații să deturnezi atenția către proiectele aflate în lucru: ”Nu am auzit de asta, dar dacă tot te-am prins, aș vrea să îți dau câteva vești bune despre contul cutare”.

Te tachinează sau flirtează

Glumele pe care le face șeful tău cu privire la cheltuielile tale mai mici decât ale lui pot fi supărătoare. Șeful rău nu vede că tachinarea continuă a oamenilor care nu sunt egalul lor poate răni. Îi lipsește inteligența emoțională de a vedea diferențele dintre unor și insultă. La fel de nepotrivit sau chiar mai rău este șeful care trece linia și flirtează. Chiar dacă nu poate fi considerată hărțuire sexuală (iar dacă este, nu o permite și raporteaz-o imediat), reprezintă totuși comentarii neadecvate, stânjenitoare care depășesc limita bunului simț. Dacă aceste comentarii sunt doar prietenoase și construiesc o relație, e foarte bine. Dacă e orice mai mult de atât, ai un motiv să dai înapoi și să i te adresezi în privat.

Are stări schimbătoare

Nu toată lumea are o stare de spirit constantă. Dar un șef rău poate fi încântător dimineața și un taur furios o oră mai târziu, în funcție de evenimentele din acea zi. Poți cu ușurință să exagerezi și tu și să preiei același comportament dezlănțuit. Sau, poți fi un profesionist echilibrat care își suprimă trăirea că s-a prăbușit cerul.   Oferind o perspectivă rațională- ”E adevărat, dar proiectul trebuie finalizat abia mâine și mai avem suficient timp pentru asta”, de exemplu- demonstrezi o abordare mai constructivă.  

Nu discută niciodată cu tine despre viitorul tău

Discuțiile cu managerul tău sunt în special despre tranzacții, muncă, cu rare abordări ale creșterii tale în companie? Un șef bun va discuta cu tine despre perspectivele tale pe termen lung și asta nu doar în timpul evaluării activității tale. Șefii înțelepți au discuții regulate cu cei din echipa lor, mai degrabă decât să reacționeze apoi la repezeală, cum ar fi în cazul în care anunți că ți s-a oferit un job în altă parte.

Face ușor istericale

Nimeni nu ar trebui să aibă șefi care își pierd cumpătul. De fapt, experții spun cei mai eficienți manageri sunt chiar foarte plictisitori, stabili din punct de vedere emoțional.

Dacă ai constatat că șeful tău face des istericale, următorul tău pas ar trebui să își cauți un job în altă parte. Cu toate acestea, dacă are astfel de crize doar ocazional, ai putea să fi în stare să te obișnuiești cu astfel de situații.

Șeful tău e egocentric

Șeful tău chiar crede că lumea se învârte în jurul lui? ”Unii șefi aduc imediat vorba despre ei înșiși. Ce li s-a întâmplat, ultimul lor scor la tenis, ultima conversație pe care au avut-o. Îți poți imagina cum e”, spuen Taylor. Poți să te întorci mai ușor la ce ai tu de făcut spunând lucruri precum ”Interesant, asta îmi aduce aminte de proiectul pe care mi l-ai dat ieri să-l fac”. Apoi nu schimba subiectul până nu ai ajuns într-un punct de siguranță al conversației.