image
Sursa foto: strana.ua

Marii sfinți de la Pecerska devin „exponate”; Bisericile ucrainene, transformate în arene de luptă înainte de Paști

Chiar în ajunul sărbătorilor de Paști, atacurile contra Bisericii Ortodoxe Ucrainene ating cote maxime. Reprezentanții acestei structuri, subordonată în trecut Moscovei, dar care imediat după declanșarea invaziei ruse în Ucraina a cerut Kremlinului să înceteze războiul, sunt alungați forțat din biserici, iar unele lăcașuri sunt pur și simplu șterse de pe fața pământului. În același timp, cresc și presiunile asupra călugărilor din Lavra Pecerska, care refuză să părăsească mănăstirea la solicitarea autorităților. „Ceea ce vedem sunt acțiuni care amenință libertatea religioasă”, consideră teologul neamț Thomas Bremer, specialist în domeniul bisericilor ortodoxe din Europa de Est.

În primele luni de război, Biserica Ortodoxă Ucraineană (BOU), condusă de mitropolitul Onufrie (Berezovski), născut la Cernăuți, s-a aflat în relații destul de bune cu guvernarea de la Kiev. Încă la 24 februarie, după primele bombardamente rusești în Ucraina, ierarhul i-a cerut lui Putin să renunțe neîntârziat la vărsare de sânge, iar pe ucraineni i-a îndemnat să-și apere țara. Pentru că Moscova a ignorat acest apel, BOU a încetat să-l pomenească pe Patriarhul Kirill în tipul slujbelor, iar peste câteva luni a ieșit oficial de sub jurisdicția rusă. E adevărat că au fost și excepții în această privință, îndeosebi în teritoriile ocupate de ruși, unde clericii s-au rugat în continuare pentru „sfânta Rusie”, renunțând să se supună mitropolitului Onufrie.

Tot din prima zi a războiului, BOU a ajutat pe toate căile armata ucraineană și refugiații, iar rudele multor preoți și enoriași apărau Ucraina pe câmpul de luptă. Pe atunci, dacă se întâmpla ca rușii să distrugă vreo lăcaș sfânt, oamenii își aminteau cu groază de perioada bolșevică, când preoții erau uciși sau arestați, iar bisericile erau închise.

Cum a început războiul contra preoților mitropolitului Onufrie

Lucrurile s-au schimbat radical și pe neprins de veste din toamna anului trecut, când serviciile secrete ucrainene au descoperit că mai mulți clerici ai BOU dețin și cetățenia Rusiei. Atunci au avut loc mai multe percheziții la bisericile și mănăstirile acestei structuri, unii preoți fiind acuzați chiar și de faptul că păstrau în biblioteci volume editate cu binecuvântarea altor patriarhi ai Rusiei. Menționăm însă că orice carte bisericească apare cu binecuvântarea unui ierarh. Astfel, dacă cineva are acasă o carte bună, care poartă binecuvântarea Patriarhului Alexie I sau II-lea, sau al Patriarhului Tihon, de exemplu, nu înseamnă sub nicio formă că cititorul este pro-rus ori agent al Kremlinului.

Oricum, după decembrie 2022, când președintele Zelenski a interzis printr-un decret grupurile religioase afiliate Rusiei, unii dintre acești clerici au fost extrădați în statul agresor, fiindu-le retrasă cetățenia ucraineană. De acest conflict a profitat din plin și Biserica Ortodoxă Autocefală a Ucrainei (BOaU), subordonată Patriarhiei Constantinopolului, ai cărei împuterniciți, cu susținerea autorităților, au pus la cale atacuri fără precedent asupra bisericilor BOU. S-au înregistrat numeroase cazuri, când preoții și enoriașii erau alungați din biserici sau li se interzicea accesul în lăcașele sfinte, deși unele mame din rândul creștinilor mărturiseau cu lacrimi în ochi că fii lor luptă sau deja au murit pentru apărarea Ucrainei. În cele din urmă, aceste biserici sunt preluate de BOaU.

Iată și câteva cazuri de ultimă oră, preluate din presa ucraineană. Pe 22 martie, în satul Babin, regiunea Cernăuți, poliția și adepții BOaU l-au scos cu forța pe un preot din biserică. Pe 27 martie, a fost devastată biserica din satul Kordîșev, regiunea Ternopol, fiind împroșcată cu cocktail-uri Molotov. Pe 28 martie, ultima biserică a BOU din regiunea Ivano-Frankovsk a fost atacată în timpul unei slujbe. Creștinii nu le-au permis atacatorilor să intre, însă aceștia au spart ușile laterale ale lăcașului și au stropit preoții și mulțimea cu gaze lacrimogene. Pe 2 aprilie, un individ în uniformă militară a pătruns în catedrala din Hmelnițk și, insultându-l pe preotul care slujea, i-a smuls Evanghelia din mâini și a aruncat-o pe podea. Pe 6 aprilie, și orașul Lvov a fost declarat eliberat de „popii ruși”, după ce Biserica Sf. Vladimir din localitate a fost distrusă din temelii cu un excavator.

Lavra Pecerska riscă să rămână fără călugări

Concomitent, tensiunile cresc și la Lavra Pecerska (Lavra Peșterilor), cea mai veche mănăstire a Ucrainei, înscrisă în Patrimoniul Mondial UNESCO și considerată a fi una dintre cele șapte minuni ale țării. A fost construită încă în anul 1501 de către călugări, iar ulterior, după teroarea sovietică, a ajuns în proprietatea statului. La finele anului trecut, Kievul a refuzat să prelungească contractul de închiriere a mănăstirii cu BOU, iar cei 200 de călugări, unii dintre care și-au trăit aici aproape toată viața, au fost somați fie să treacă de partea BOaU, fie să părăsească Lavra până pe 29 martie. Obștea monahală a refuzat să se supună și a atacat în judecată decizia Guvernului. Ulterior, după ce preoților BOU li s-a interzis să slujească în bisericile mănăstirii, mitropolitul Onufrie oficiază cele sfinte în curtea lăcașului. La aceste slujbe, participă sute sau mii de credincioși.

Cu toate acestea, pe 3 aprilie, mitropolitul Pavel (Lebed), starețul Lavrei, a fost plasat în arest la domiciliu, fiind acuzat de instigare la ură religioasă și justificarea războiului declanșat de Rusia, chiar dacă acesta a condamnat în repetate rânduri agresiunea rusă în țara sa. Din acel moment, pe de o parte, la porțile lăcașului au loc proteste, la care participă inclusiv atei sau adepți ai altor confesiuni și prin care se cere evacuarea călugărilor. Pe de altă parte, creștini din toată Ucraina, îngrijorați pentru viața monahilor din Lavră, vin la Kiev și aduc produse alimentare pentru cei din mănăstire.

Ce reprezintă biserica susținută de Kiev?

În cazul în care Lavra Pecerska va fi transmisă în chirie deja către BOaU, cel mai probabil activitatea sa pastoral-misionară va fi oprită. Pentru că, din câte se știe în rândul clerului ucrainean, „autocefalii” nu se bucură de multă admirație din partea credincioșilor și nu prea au călugări. Tocmai din acest motiv se presupune că ei caută să atragă monahii din Lavră de partea lor. De fapt, această structură bisericească, dacă facem abstracție de interesele politice, este una mai degrabă schismatică, conform canoanelor. În primul rând, pentru că întâistătătorul BOaU, Mitropolitul Epifanie (Dumenko), și alți ierarhi ai săi au fost ridicați la aceste trepte ierarhice de către autoproclamatul patriarh Filaret (Denisenko), care la acel moment era caterisit, adică exclus din preoție. În al doilea rând, din 2018, după ce a primit binecuvântarea Patriarhului Bartolomeu al Constantinopolului, până în prezent, BOaU a fost recunoscută doar de Biserica Ortodoxă a Greciei, de cea a Ciprului și de Patriarhia din Alexandria. Celelalte 11 Biserici Ortodoxe, inclusiv Patriarhia Română, nu au recunoscut-o. În al treilea rând, majoritatea creștinilor ucraineni, înțelegând această stare de lucruri, sprijină poziția categorică anti-Putin a mitropolitului Onufrie și rămân devotați BOU, nedorind să aibă de a face cu mitropolitul Epifanie.

Expert german: Prin protestele sale, Patriarhului Kirill pune umărul la lupta contra BOU

O mare îngrijorare pentru ortodoxie trezește și atitudinea Ministerul Culturii de la Kiev, care dă de înțeles că istoria Lavrei Pecerska - ca loc de închinare pentru creștinii din toate țările lumii - ar putea într-adevăr să ia sfârșit în curând. Ministrul Alexandr Tkacenko numește moaștele celor 120 de sfinți canonizați și recunoscuți de toate bisericile lumii, care se află în grotele Lavrei, drept „exponate” și nu exclude că respectivele peșteri ar putea fi transformate în muzeu.

În opinia lui Thomas Bremer, teolog catolic din Germania, fost profesor al Universităţii din Münster şi un bun cunoscător al ortodoxiei din Europa de Est, situația bisericii ucrainene se complică și din cauza sprijinului nedorit pe care BOU îl primește astăzi din partea Rusiei. Protestele Patriarhului Kirill - care sfințește armele cu care sunt uciși ucrainenii - față de cele întâmplate la Lavra Pecerska nu fac altceva decât să sporească nemulțumirea poporului în raport cu biserica condusă de mitropolitul Onufrie, este de părere teologul. Această metodă însă ar putea fi doar una de răzbunare, pe care Kremlinul o folosește în legătură cu poziția anti-rusă a ierarhului ucrainean.

„Ortodoxia se află în prezent într-o fundătură”. Urmează Poceaev...

„Biserica Ortodoxă Ucraineană s-a pronunţat din prima zi foarte clar şi oficial împotriva războiului, împotriva Rusiei şi pentru apărarea Ucrainei”, a declarat Bremer pentru DW. Teologul se îndoieşte că BOU este condusă de la Moscova, amintind și el că mulți soldați din armata ucraineană aparțin acestei biserici. „Ceea ce vedem acum - măsurile luate împotriva BOU -  sunt acţiuni care ameninţă libertatea religioasă”, consideră expertul german. Totodată, și el se întreabă dacă episcopii lui Epifanie sunt cu adevărat episcopi și dacă aceștia au suficienţi călugări pentru a întreține uriaşa mănăstire, cu peste 140 de clădiri.

„Ortodoxia se află în prezent într-o fundătură”, conchide Thomas Bremer. Potrivit lui, această dispută a produs o schismă în interiorul întregii ortodoxii. În acest context, teologul precizează că recent Biserica Ortodoxă Albaneză a propus tuturor Bisericilor Ortodoxe să se reunească într-un sinod, pentru a găsi o cale de rezolvare a conflictului bisericesc din Ucraina, însă Patriarhul Constantinopolului a fost împotrivă.

După cum decurg lucrurile, se pare că presiunile Kievului și ale BOaU la adresa bisericii majoritare din țara lor nu se vor sfârși aici. Pe 3 aprilie, un grup de deputați din Rada Supremă au solicitat Guvernului să rezilieze și contractul de închiriere cu BOU a Mănăstirii Adormirii Maicii Domnului de la Poceaev. Aceasta este cea mai mare mănăstire ortodoxă din Ucraina Occidentală, care de asemenea atrage turiști de pe tot globul, mulți dintre care vin aici să se roage la în fața Urmei Maicii Domnului, unde se spune că mulți bolnavi primesc vindecare. Cel puțin deputatul ucrainean Mikita Poturaev a dat de înțeles pentru Radio Svoboda că, în privința Mănăstirii Poceaev, se va proceda în același fel ca și în cazul Lavrei Pecerska.

Citeşte mai mult despre

Noutăţile partenerilor

comentarii: