Nava a fost capturată pe 17 iunie, în timp ce se afla în marș din portul Oran (Algeria), în rezultatul operațiunii comune între autoritățile antidrog din mai multe state (Spania, Italia, Franța, Turcia), cu suportul informațional al organelor de forță din Republica Moldova și Agenției Navale a Republicii Moldova. La moment nava și echipajul se află sub arest în portul Cartagena (Spania), anunță Agenția Navală a Republicii Moldova.

De menționat faptul că astfel de infracțiuni nu depind de pavilionul navei, ci sunt comise de echipajul navei și în mare parte fără ca armatorul sau proprietarul să fie la curent cu aceste activități ilegale.

Conform prevederilor tratatelor internaționale din domeniul transportului maritim, în cazul infracțiunilor penale la bordul navelor, se aplică jurisdicția și legislația statului riveran, statului port, statului pavilion sau statului a cărui cetățenie o deține echipajul, și în dependență de situația geografică a navei la momentul comiterii infracțiunii, se aplică legislația statului afectat sau care este cel mai interesat în demararea anchetei.

În cazul menționat, nava se afla în apele teritoriale a Spaniei, care în situația dată se consideră în calitate de stat riveran și stat port, legislația căruia se aplică în cazul dat. În conformitate cu prevederile Convenției ONU cu privire la dreptul mării (la care Republica Moldova este parte), statul riveran (sau statul port) legislația căruia este încălcată, poate să solicite statului de pavilion (în cazul de față Republica Moldova) prezentarea informației necesare pentru desfășurarea adecvată a anchetei.

În scopul identificării acțiunilor ilegale săvârșite de filiera criminală, autoritățile competente din Republica Moldova, inclusiv Agenția Navală a Republicii Moldova a acordat informația necesară autorităților antidrog din statele implicate în reținerea navei „ELG” pe tot parcursul desfășurării anchetei, care a durat aproximativ jumătate de an, și a permis în conformitate cu prevederile tratatelor internaționale accesul acestor autorități la bordul navei.

La momentul actual Agenția Navală a Republicii Moldova, în comun cu autoritățile de forță din Republica Moldova ține legătura cu autoritățile Spaniole, proprietarul și operatorul navei, societatea de clasificare la evidența căreia se află nava.

În procesul de executarea a atribuțiilor statului de pavilion, autoritățile competente din Republica Moldova duc o colaborare în vederea depistării și contracarării acțiunilor ilicite în care sunt implicate navele sub Pavilionul Republicii Moldova sau navelor indiferent de pavilion care intră în Complexul portuar Giurgiulești.

Republicii Moldova nu se vor aplica careva sancțiuni pe plan internațional drept rezultat a cazului menționat în care a fost implicată o navă sub Pavilionul Republicii Moldova, datorită faptului că statul-pavilion nu duce răspundere pentru activitatea comercială a armatorilor navelor sub pavilionul său, și acționează în interesul, său sau oferă suport statului legislația căruia a fost încălcată.