image
Sursa foto: transportenvironment.org

Bloomberg: Nimeni nu vrea mașini electrice la mâna a doua, astfel că și cele noi sunt mai greu de vândut

Renunțarea la mașinile cu motoare cu combustie se lovește de un nou obstacol: Șoferii nu vor să cumpere vehicule electrice de ocazie, iar acest lucru subminează și piața pentru cele noi.

Pe piața second-hand de 1,2 trilioane de dolari, prețurile pentru mașinile alimentate cu baterii scad mai repede decât pentru verișoarele lor cu motor cu combustie. Cumpărătorii le evită din cauza lipsei de subvenții, a dorinței de a aștepta o tehnologie mai bună și a deficiențelor continue ale infrastructurilor de încărcare. Un război acerb al prețurilor declanșat de compania Tesla și de modelele chinezești competitive scad și mai mult valorile mașinilor noi și second-hand, amenințând câștigurile unor rivali precum Volkswagen și Stellantis.

Deoarece majoritatea vehiculelor noi din Europa sunt vândute prin leasing, producătorii de automobile și dealerii care finanțează aceste tranzacții încearcă să recupereze pierderile cauzate de scăderea bruscă a valorii automobilelor prin creșterea costurilor de împrumut. Acest lucru afectează cererea pe unele piețe europene care au fost în avangarda renunțării la propulsia pe bază de combustibili fosili. Unii dintre cei mai mari cumpărători de mașini noi, inclusiv firmele de închiriere, reduc adoptarea vehiculelor electrice deoarece pierd bani din revânzări, Sixt SE renunțând la modelele Tesla din flota sa.

„Când o mașină pierde 1% din valoarea sa, eu fac cu 1% mai puțin profit”, a declarat Christian Dahlheim, care conduce divizia de servicii financiare a VW. Problemele legate de vehiculele electrice la mâna a doua, a spus el, au potențialul de a distruge câștiguri de miliarde de euro pentru întreaga industrie.

Se așteaptă ca problemele să se intensifice anul viitor, când multe dintre cele 1,2 milioane de EV-uri vândute în Europa în 2021 vor ieși din contractele de leasing pe trei ani și vor intra pe piața second-hand. Modul în care companiile vor aborda această problemă va fi esențial pentru rezultatele lor, pentru încrederea consumatorilor și, în cele din urmă, pentru decarbonizare – inclusiv pentru planul Uniunii Europene de a elimina treptat vânzările de mașini noi care ard combustibili până în 2035.

„Nu există o cerere de mașini de ocazie pentru vehiculele electrice. Acest lucru dăunează cu adevărat poveștii costului de proprietate”, a declarat Matt Harrison, directorul operațional al Toyota Motor Corp. în Europa.

Companiile pot canaliza mașinile alimentate cu baterii în ofertele de mobilitate și în startup-urile de ride-sharing, dar există o cerere limitată din partea acestor afaceri, arată o analiză Bloomberg, citată de Economedia. Mașinile cu combustie nedorite ajung adesea în Africa, unde starea lor precară cauzează probleme de poluare. Această piață este în mare parte închisă pentru vehiculele electrice, deoarece nu are o infrastructură viabilă pentru a le încărca.

China oferă un exemplu de avertizare. Subvențiile avantajoase au transformat această țară într-un gigant al vehiculelor electrice, dar au produs, de asemenea, cimitire infestate de buruieni cu vehicule cu baterii abandonate. Dacă în Europa sau în Statele Unite se vor găsi asemenea gropi de gunoi, politicienii conservatori ar putea solicita mai mult reducerea ajutoarelor pentru această industrie, având în vedere că în 2024 vor avea loc alegeri importante în SUA și în Europa.

Semnele de alarmă în jurul vehiculelor electrice au apărut la începutul acestui an, când Tesla a început să reducă agresiv prețurile în încercarea de a susține vânzările. Acest lucru a declanșat un război al prețurilor, urmat de alți producători, care a afectat profitabilitatea unora și a dus la creșterea pierderilor deja mari pentru alții.

Prețurile pentru vehiculele electrice la mâna a doua au scăzut cu aproximativ o treime în cursul anului până în octombrie, comparativ cu o scădere de doar 5% pe piața generală a vehiculelor de ocazie, potrivit datelor de vânzări de pe iSeeCars.com, un site web care clasifică mașinile și dealerii. Vânzarea vehiculelor electrice de ocazie durează mai mult decât a modelelor pe benzină, chiar și după reduceri semnificative de preț, a precizat grupul.

În Germania, cea mai mare piață auto din Europa, cele mai multe vehicule noi sunt vândute mai întâi ca mașini de firmă sau de flotă și apoi reintră pe piața privată second-hand între unu și trei ani mai târziu. Dar, în condițiile în care comenzile chiar și pentru noile vehicule electrice încetinesc, tot mai multe modele second-hand stau pe loturi mai mult de 90 de zile, ceea ce înseamnă că au devenit „stocuri de risc”, potrivit cercetătorului de piață Deutsche Automobil Treuhand.

„Trebuie să reducem semnificativ prețurile doar pentru a convinge clienții să se uite la EV-uri”, a declarat Dirk Weddigen von Knapp, care conduce un grup care reprezintă dealerii VW și Audi.

O parte a problemei constă în faptul că industria se ocupă pentru prima dată de vehiculele electrice la mâna a doua. În timp ce mașinile cu motor cu combustie pot fi evaluate rapid în funcție de vechimea și kilometrajul lor, nu există teste utilizate pe scară largă care să determine calitatea unei baterii, a declarat Weddigen von Knapp. Bateria reprezintă aproximativ 30% din valoarea unui vehicul electric, o pondere care se așteaptă să scadă în următorii ani, potrivit BloombergNEF.

Cu siguranță, unele vehicule electrice au performanțe bune la ani de zile de la introducerea lor, cu o degradare a bateriei mai mică decât cea așteptată, a declarat Mike Tyndall, analist la HSBC. Teslas se poate vinde rapid pe piața second-hand datorită reputației de lider tehnologic a mărcii și a actualizărilor regulate de software wireless. Mașina electrică excentrică i3 pe care BMW AG a introdus-o în urmă cu un deceniu a dezvoltat chiar și un cult.

Cu toate acestea, majoritatea consumatorilor rămân reticenți în a cumpăra vehicule electrice de ocazie. Producătorii lucrează deja la noi tehnologii de baterii, inclusiv la baterii solide, care promit mașini mai ieftine, cu autonomie mai mare și încărcare mai rapidă. Companii precum Mercedes-Benz Group și BMW au anunțat că intenționează să introducă mai multe vehicule electrice de ultimă generație la jumătatea deceniului, în timp ce Volkswagen, Stellantis și Renault dezvoltă modele care costă 25.000 de euro sau mai puțin.

Ayvens, o companie de gestionare a parcurilor auto care gestionează aproximativ 3,5 milioane de vehicule, a declarat că incertitudinea din jurul tehnologiei EV va convinge mai mulți clienți să închirieze în loc să cumpere – accelerând trecerea de la a deține o mașină la a o conduce în schimbul unei taxe.

„EV-urile sunt un stimulent al tranziției de la proprietate la utilizare”, a declarat Annie Pin, director comercial al Ayvens.

Noutăţile partenerilor

comentarii: