Conform revistei, totul a început în Stockholm în 2010, cu o bandă de hoți care a jefuit Pavilionul chinezesc din incinta palatului Drottningholm, reședința regală suedeză. De acolo ei au luat obiecte din colecția permanentă de artă și antichități. Poliția a declarat presei că hoții au fugit cu scutere într-un lac din apropiere, au tăiat aruncat vehiculele în apă și au scăpat cu o barcă rapidă. Lovitura a durat mai puțin de șase minute.

O lună mai târziu, în Bergen, Norvegia, intrușii au coborât printr-un tavan de sticlă și au scos 56 de obiecte din Colecția chineză de la Muzeul KODE. În Anglia au jefuit Muzeul Oriental de la Durham University, urmat de un muzeu de la Universitatea Cambridge. Apoi, în 2013, KODE a fost jefuit încă o dată; s-au răpit 22 de obiecte suplimentare, susține publicația.

În majoritatea acestor cazuri este vorba de jafuri executate cu extremă precizie, în care atacatorii au recuperat exclusiv obiecte chinezești furate de către trupe invadatoare europene deși în aceeași cameră se găseau piese de pe alte continente având valoare mai mare. Obiectele nu au mai fost în general recuperate și nici nu au reapărut pe piața neagră.

Nu există în acest moment dovezi privind implicarea Chinei și chiar atunci când poliția norvegiană a avut o pistă în această direcție, autoritățile nu au dorit să strice relațiile cu China făcând acuze de asemenea proporții.

Pe lângă transferule ilegale de artă, știm că miliardari chinezi, uneori în relație cu ofițeri de informații, au licitat agresiv pentru recuperarea obiectelor de artă chinezești de valoare când acestea au fost expuse în marile case de licitații ale lumii, scrie stiripesurse.ro. Revista americană menționează și un caz în care, în urma unei donații generoase a unui miliardar chinez, un muzeu a acceptat să returneze Chinei, cu statut de împrumut permanent, o serie de coloane de marmură. Colanele fuseseră smulse din edificiul palatului de vară al împăraților chinezi.