image
Sursa foto: Jurnal TV

Piața media și de publicitate, afectată de concurență neloială

De Ziua Libertății Presei, la emisunea „Secretele Puterii” de la Jurnal TV s-a vorbit inclusiv despre pluralismul media din Republica Moldova, piața de publicitate și concurența neloială care afectează, în continuare, mass-media independentă din țară. Președintele Consiliului Audiovizualului, Liliana Vițu, spune că instituția a purces deja la anumite acțiuni, chiar dacă mai este mult de lucru.

Potrivit moderatorului emisiunii, Alex Cozer, dacă nu ar exista susținere financiară occidentală, multe instituții media din Republica Moldova nu ar avea nicio șansă de supraviețuire. Asta în condițiile în care piața de publicitate din Moldova este denaturată de o concurență neloială, iar măsurătotul de audiențe prezintă niște cifre care trezesc foaret multe semne de întrebare.

Astfel, jurnalistul a întrebat-o pe șefa Consiliului Audiovizualului ce măsuri are de gând să întreprindă instituția pentru a reglementa piața de publicitate?

Liliana Vițu a spus că contracararea infleunțelor de natură oligarhică asupra mass-media audivizuală din Republica Moldova face parte și din cele nouă condiționalități ale Uniunii Europene pentru lansarea negocierilor de aderare la blocul comunitar.

„Ne ocupăm de aceasta nu doar pentru că este condiția Uniunii Europene, dar pentru că am văzut și noi nevoie să obținem mai multe instrumente la Consiliul Audiovizualului, de exemplu, pe tot ceea ce ține de raportare, pe surse de finanțare a instituțiilor media. Înainte, era doar o abordare formală a posturilor de televiziune. Ne scriau acolo povești cu zmei, sau nu scriau absolut nimic, sau scriau că este un secret comercial de unde sunt ei finanțați. Or, noi am schimbat chestia aceasta. S-a schimbat și legislația. Consiliul Audiovizualului are dreptul să respingă rapoartele, ceea ce nu prevedea Codul până în noiembrie anul trecut. Consiliul poate da sancțiuni dacă raportul este depus a doua oară fără să fie întocmit corect. (...) Trebuie să lucrăm și cu Consiliul Concurenței, pentru că piața audio-vizuală are și o dimensiune economică. Această concentrare mediatică ține și de o concentrare economică. (...) Lucrăm cu Consiliul Concurenței. Lucrurile nu se văd la suprafață, dar dânșii fac o analiză a felului în care actuala companie de auudiențe face măsurările. Noi lucrăm și cu alte instituții”,

a declarat Liliana Vițu la „Secretele Puterii”.

Amintim că potrivit unui studiu de piață prezentat de directorul comercial al ”Casa Media”, Octavian Hanganu, doar nouă posturi TV din Republica Moldova din cele 40 naționale, controlează peste 60% din piața de publicitate locală. Acestea ori retransmit cu precădere produse rusești, ori chiar sunt deținute de entități din Rusia.

Potrivit lui Octavian Hanganu, nu este vorba doar despre o inechitate comercială sau economică, ci și despre o problemă de ordin al securității spațiului informațional. Mai ales că respectivele posturi, împreună cu două case de vânzări a publicității, au lansat acțiuni de reconcentrare și o redistribuire e pieței.

Noutăţile partenerilor

comentarii: