Sursa foto: NASA

NASA se pregătește pentru cultivarea plantelor pe Lună, după 2026, în cadrul misiunii Artemis III. Au fost alese specii care se adaptează la condiții mai vitrege și pentru care se pot urmări ușor evoluțiile genetice.

Agenția spațială americană a transmis că astronauții misiunii Artemis III vor amenaja pe Lună sere special concepute în care vor planta Arabidopsis thaliana (gâscariță), Lemnoideae (lintiță) și Brassica rapa (rapiță). Serele vor proteja răsadurile de lumina în exces și de radiațiile solare, iar echipa va putea observa cum mediul lunar influențează creșterea, fotosinteza și germinarea. La final, dacă experimentul va fi un succes, culturile vor fi aduse pe Pământ pentru a fi studiate la nivel molecular, scrie Biziday.

Cultivarea plantelor direct pe suprafața Lunii ar însemna că acestea ar produce cantități de oxigen și că astronauții ar avea nevoie de mai puțină hrană trimisă de pe Pământ. Dar suprafața lunară este foarte diferită de solul de pe Pământ, fiind lipsită de apă, azot și fosfor, cauză din care plantele nu se pot dezvolta.

Experții au descoperit însă, în cadrul unei simulări, că gâscarița și-a modificat genetica pentru a se adapta la condițiile dure. Planta a fost aleasă datorită geneticii sale cunoscute în detaliu, astfel că oamenii de știință vor putea observa orice modificare. Lintița furnizează cantități mari de oxigen pentru celelalte plante și nu are rădăcini, tulpini sau frunze, fiind o plantă care trăiește pe suprafața apei, așa că se crede că este posibil să fie mai rezistență la condițiile de pe Lună. Este, de asemenea, consumată pe scară largă în Asia, fiind o sursă bună de proteine, ideală pentru astronauți.

Proiectul, numit Leaf (Lunar Effects on Agricultural Flora), a fost conceput și propus de Space Lab Technologies, o companie cu sediul în Colorado care dezvoltă, de asemenea, o seră specială care simulează condițiile de pe Marte. “Acest proiect va fi un obiectiv important pentru înțelegerea modului în care am putea practica agricultura în spațiu pentru a susține echipajul uman și pentru obținerea de informații în vederea implementării unui proiect similar pe Marte”, a declarat vicepreședintele Space Lab.

Deși astronauții au cultivat plante pe Stația Spațială Internațională, acestea nu au fost niciodată crescute cu succes pe Lună. În 2019, în cadrul misiuni Chang’e 4, China a reușit să întrețină, timp de patru zile, un răsad de bumbac, dar din cauza unei probleme de reglare a temperaturii capsulei, planta a murit. NASA a transmis că proiectul de acum va ajuta la pregătirea unor misiuni care implică “o prezență umană de lungă durată pe Lună, experiență care contribuie și la viitoarele misiuni în cadrul cărora vor fi trimiși oameni pe Marte”.

Misiunea Artemis III este programată pentru septembrie 2026 și ar reprezenta prima aseleniare a omului pe Lună, din 1972. Scopul său este de a explora zona sudică a satelitului natural al Pământului, despre care se crede că ar conține apă sub formă de gheață.

Citeşte mai mult despre