Potrivit autorului, relațiile comerciale între Republica Moldova și Federația Rusă de mai mult timp se află într-o zonă de incertitudine, unde ultima poate în orice moment să genereze noi „surprize” ce vizează exporturile moldovenești. De cele mai multe ori, însă, aceste inițiative survin fie în momentul ivirii necesității de a penaliza acțiunile necoordonate ale autorităților de la Chișinău (cum ar fi semnarea Acordului de Asociere cu UE), fie în cazul susținerii demonstrative a unor exponenți politici autohtoni.

Ultima evoluție din domeniul cooperării comerciale între Republica Moldova și Federația Rusă (ce vizează scutirea de plata taxelor vamale pentru anumite produse moldovenești) se încadrează perfect în logica enunțată, iar acest act de „bunăvoință” din partea Federație Ruse nu inspiră prea multă încredere în contextul unei perioade electorale, spune Vadim Gumene.

„În pofida agitației generate de această inițiativă, efectul economic net ar putea fi unul limitat (în condițiile în care celelalte componente rămân intacte), în special ținând cont că aceasta are un caracter temporar (doar pentru 1 ianuarie – 30 iunie 2019) și vizează categoriile de produse cu caracter sezonier. Mai exact, sub aspectul amplitudinii inițiativei date, aceasta s-ar reflecta asupra a 41% din totalul exporturilor anuale cu astfel de produse destinate pieței Federației Ruse. Iar în termeni absoluți, inițiativa dată exprimată în valoarea taxelor vamale, care nu vor fi achitate în perioada scutirii se poate ridica la maxim 3 mil. USD”, argumentează expertul în studiul său.

Însă, evoluția exporturilor principalelor categorii de produse vizate de scutiri de plata taxelor vamale (cum ar fi fructele și vinurile), arată o evoluție ascendentă, chiar și peste valorile înregistrate anterior instituirii restricțiilor.

Acest fapt indică clar asupra faptului că nu taxele vamale sunt cea mai mare problemă a producătorilor, ci modul netransparent de admitere (formarea listelor) doar a anumitor companii pentru efectuarea exporturilor în Federația Rusă, fapt ce permite infiltrarea intermediarilor în canalele de distribuție (cu impact asupra prețurilor de achiziție), continuă autorul.

De cealaltă parte, inițiativa ce vizează interdicția importurilor din Republica Moldova în Federația Rusă ce tranzitează Ucraina va diminua și mai mult din amploarea scutirilor de taxe vamale,.

„De altfel, unele produse strategice se regăsesc în lista produselor interzise spre import (cum ar fi: vinurile, preparatele din fructe și legume, sucurile, etc). În termeni relativi, inițiativa dată va afecta circa 20% din totalul exporturilor de produse agroalimentare moldovenești destinate pieței Federație Ruse (având la bază exporturile anuale din perioada 2015-2017). În aceste condiții, ar fi mai apreciabilă schimbarea retoricii în discuțiile cu Federația Rusă anume pe aceste dimensiuni. Or, apelarea la șantaj comercial nu ar trebui să mai reprezinte o tehnică de penalizare a deciziilor suverane ale Republicii Moldova”, mai spune Vadim Gumene.

În caz contrar, încrederea într-un parteneriat bazat pe principiile echității și corectitudinii se erodează treptat, în contextul manifestării de către Federația Rusă a unui comportament comercial mai puțin „civilizat” în raport cu partenerii comerciali, conchide expertul economic.