La 31 mai, membrii Consiliului Superior al Magistraturii (CSM) au emis o nouă hotărâre prin care au propus şefului statului să-l demită pe Victor Orîndaş din funcţie de judecător pentru că ar fi incompatibil cu funcţia de magistrat. Decizia a fost luată după ce membrii CSM au examinat în şedinţă închisă avizul consultativ al Serviciului de Informaţii şi Securitate (SIS) în privinţa magistratului. La aceeaşi şedinţă, membrii CSM au respins cererea lui Victor Orîndaş prin care el a solicitat să fie eliberat din funcţie în baza propriei cereri de demisie. 

În iunie, magistratul a contestat hotărârile CSM, precum şi avizul consultativ al SIS la Curtea Supremă de Justiţie. Victor Orîndaş a invocat în apărarea sa că în noiembrie 2015 a fost deja declarat incompatibil cu funcţia de judecător, iar CSM a făcut o propunere similară şefului statului, doar că în februarie 2016 hotărârea a fost anulată de Curtea Supremă de Justiţie. Prin urmare, judecătorul susţinea că avea dreptul să demisioneze în baza propriei cereri pentru că, la 16 mai 2016, atunci când a depus solicitarea, nu avea vreo sancţiune disciplinară. 

Acum trei săptămâni, magistraţii Curţii Supreme de Justiţie au emis o încheiere prin care au dat curs cererii depuse de Ariadna Dodi, avocata lui Victor Orîndaş, cu privire la ridicarea unei excepţii de neconstituţionalitate. Apărătoarea a cerut să fie efectuat controlul constituţionalităţii unei prevederi din Legea privind verificarea titularilor şi candidaţilor la funcţii publice potrivit căreia „în cazul în care titularul, candidatul la funcţia publică refuză efectuarea verificării suplimentare, se aplică în modul corespunzător prevederile art.9 alin.(4) şi (5)”, adică „refuzul candidatului la funcţia publică de a fi verificat are ca efect neangajarea lui în funcţie” sau „în cazul în care titularul funcţiei publice nu consimte să fie verificat, persoana/organul care are competenţa legală de numire în funcţie va dispune eliberarea acestuia din funcţie”. 

Examinarea cazului la CSJ va fi reluată după ce se va expune Curtea Constituţională. Între timp, CSM a găsit un alt motiv să-l sancţioneze disciplinar pe Victor Orîndaş şi anume pentru faptul că judecătorul nu s-a prezentat la serviciu. În martie 2016, magistratului i-a fost acordat concediu neplătit pentru 90 de zile. Din iunie, când a expirat concediul, judecătorul nu s-a mai prezentat la serviciu. 

Anterior, el declara că problemele sale ar fi început după ce a fost presat şi influenţat de colegul său Ion Ţurcan, de la Judecătoria sectorului Centru al Capitalei, să ia decizii convenabile acestuia în câteva dosare: cele privind lichidarea organizaţiilor neguvernamentale Falun Dafa şi Falun Gong Moldova, precum şi în dosarul Banca de Economii împotriva Proacvacom SRL, Nuntius SRL cu privire la creditul neperformant în sumă de 1,8 milioane de euro. 

La fel, magistratul a declarat că ar fi hărţuit de angajaţii SIS. „Afirmaţiile domnului Orîndaş în ceea ce priveşte acţiunile neconforme legii ale reprezentanţilor SIS au fost verificate, acestea dovedindu-se a fi nefondate şi contradictorii”, se arăta într-un răspuns expediat Anticoruptie.md de către SIS.

Anterior, Victor Orîndaş a fost vizat în cadrul unei anchete a Ziarului Naţional realizată în parteneriat cu Centrul de Investigaţii Jurnalistice care arată că, din 2010, prin intermediul sistemului judecătoresc din Republica Moldova, au fost spălate 18 miliarde de dolari. Potrivit investigaţiei, magistratul se află pe locul doi la numărul de ordonanţe semnate în cazul spălărilor de bani. El a emis trei ordonanţe care au vizat suma totală de 1,48 miliarde de dolari. 

La 20 septembrie, Consiliul Superior al Magistraturii a dat acordul ca 16 actuali şi foşti judecători, implicaţi în spălarea a circa 18 miliarde de dolari din Federaţia Rusă prin sistemul judecătoresc din Republica Moldova, să fie cercetaţi penal la solicitarea procurorului general interimar Eduard Harunjen. Decizia a fost luată în cadrul unei şedinţe închise.