În anul 2006, Uniunea Astronomică Internaţională (UAI), care nu ştia cum să clasifice un planetoid îngheţat transneptunian ce abia fusese descoperit, a adoptat o definiţie a planetelor bazată pe caracteristici care au exclus-o pe Pluto din această categorie — printre care şi curăţarea unei orbite stabile de alte obiecte cosmice.

Astfel, Pluto şi alte obiecte din Centura Kuiper (centura de asteroizi, comete şi planete pitice aflate dincolo de orbita planetei Neptun, de unde şi denumirea de obiecte transneptuniene) au fost reclasificate drept planete pitice, la fel ca şi Ceres, cel mai mare obiect din centura de asteroizi dintre planetele Marte şi Jupiter. Această decizie a lăsat sistemul solar cu doar opt planete.

Coordonatorul acestei echipe de cercetători, Kirby Runyon, de la Universitatea John Hopkins, susţine însă că planetologii sunt interesaţi în special de caracteristicile fizice ale unui obiect cosmic — forma sa, dacă dispune de forme de relief, de oceane şi dacă are atmosferă.

"Dacă eşti interesat de caracteristicile intrinseci ale unui obiect cosmic, atunci definiţia (planetelor) stabilită de UAI nu are nicio valoare", a declarat el pentru Reuters, adăugând că, oricum, UAI nu dispune de autoritatea necesară pentru a defini ce înseamnă o planetă.

"Este un moment din care publicul are ce învăţa în ceea ce priveşte literatura ştiinţifică şi modul în care lucrează oamenii de ştiinţă", a susţinut el, adăugând că ştiinţa nu se face prin obţinerea consensului cercetătorilor într-o problemă sau alta.

Echipa lui Runyon susţine necesitatea adoptării unui sistem de clase şi subclase pentru planete, sistem care ar include şi alte obiecte cosmice, printre care şi Luna, într-o categorie de planete.

Această campanie nu a fost bine primită de Mike Brown, astronomul de la California Institute of Technology care a descoperit obiectul din Centura Kuiper care a dus la declasificarea lui Pluto ca planetă. "Ar trebui să fim chiar orbi pentru a privi la sistemul solar şi a nu vedea diferenţele profunde dintre cele opt planete aflate pe orbitele lor fixe, circulare şi milioanele de mici obiecte cosmice aflate prin preajmă şi care sunt aruncate de colo colo de acestea", conform lui Brown.