Libia nu mai desemnează o ţară. Aşa cum spu­nem „fosta Iugoslavie”, putem spune as­tăzi „fosta Libie”. Pe teritoriul ei, două au­to­rităţi recunoscute îşi exercită puterea, una la Tripoli, formată din islamiştii care au participat la în­lă­tu­ra­rea de la putere a lui Gaddafi, şi alta la Tobruk, formată din fostele elite ale regimului Gad­dafi. Alături de aceste două centre de putere coexistă zo­nele tribale, zonele controlate de miliţiile jihadiste şi Statul Islamic.
Prin cucerirea oraşului Sirte, lo­calitatea natală a co­lo­ne­lu­lui Gaddafi, şi prin extinderea pe o bandă li­to­rală de mai bine de 100 de km, Statul Islamic a devenit riveran Mării Mediterane şi vecin (pe mare) al Uniunii Europene. Da, Statul Is­la­mic se află la numai 300 de km de frontiera UE şi la 1.000 de km de Roma! Celule ale acestei entităţi pseudo-statale există la fron­tierele Libiei cu Ciadul şi Nigerul, dar şi către Egipt şi Algeria. Fosta Libie a devenit astfel nu numai un teren de implantare a Statului Is­lamic, cu perspectiva de a de­veni principala zonă de im­plan­tare a acestei organizaţii te­roriste, dar şi o bază de ex­tin­dere spre Sahel, Maghreb (în principal Algeria şi Tu­ni­sia) şi Valea Nilului (Egipt şi Sudan). Prin con­tro­lul ora­şu­lui Sirte şi a îm­pre­jurimilor sa­le împânzite de in­frastructuri petroliere, Statul Islamic dis­pu­ne şi aici de re­surse fi­nan­ciare importante. Extinderea Statului Islamic în Libia şi în Sahel ar pune o presiune mult mai ma­re decât Siria pe Uniunea Europeană. Popu­laţia cumulată a ansamblului libiano-sa­helian reprezintă aproape 75 de milioane de lo­cuitori, cu mult peste cele 23 de milioane ale Siriei. Stârnirea unui val de refugiaţi din această zonă ar crea mari dificultăţi Uniunii Europene. Deja este foarte probabil ca filierele de traficanţi să lucreze împreună cu Statul Is­lamic şi miliţiile jihadiste pentru infiltrarea unor terorişti în Europa.

Vecinii Libiei nu dispun de mijloace pentru a in­terveni şi stabiliza situaţia: ţările vecine sa­heliene, Niger şi Ciad, sunt atât de sărace, încât depind în totalitate de prezenţa militară franceză. Tunisia, aflată într-o profundă criză eco­nomică şi politică, este prea mică şi in­ca­pa­bilă să controleze radicalismul pe propriul teritoriu. Cât despre Algeria şi Egipt, aceste do­uă mari state dispun de mijloacele militare pentru o intervenţie împotriva Statului Islamic şi miliţiilor jihadiste, însă problemele interne le împiedică să treacă la acţiune, în ciuda unei legături directe între aceste ţări şi Libia (populaţiile sunt aceleaşi, iar jihadiştii trec din Egipt în Libia şi din Libia în Algeria). Singura opţiune este cea a intervenţiei occidentale. Cotidianul Le Monde a dezvăluit pe data de 24 februarie că forţe speciale franceze ac­ţio­nea­ză deja la sol în Libia împotriva Statului Is­lamic, iar aviaţia franceză, împreună cu cea ame­ricană efectuează bombardamente chirur­gi­­cale împotriva jihadiştilor. La sol s-ar afla şi trupe speciale britanice, iar Italia a decis că este timpul să se alăture coaliţiei occidentale. Dacă ne putem felicita pentru calitatea coo­pe­ră­rii occidentale în Libia, nu putem să nu re­mar­căm, cu îngrijorare, cronicizarea inter­ven­ţii­lor militare occidentale, din Irak şi Siria şi pâ­nă în ţările saheliene şi sahariene.

Rezultatul operaţiunilor occidentale din Libia ră­mâne o necunoscută şi numai implicarea ac­torilor locali, de la Egipt la Algeria şi chiar Ma­roc, va putea împiedica proliferarea ce­lu­le­lor jihadiste în toată Africa subsahariană şi des­tabilizarea completă a regiunii. Istoria re­centă ne-a arătat că bombardamentele ae­rie­ne din Irak şi Siria, fără intervenţii la sol şi fă­ră coordonarea cu actorii locali, au facilitat proliferarea celulelor jihadiste în toată re­giu­nea, inclusiv în nordul Africii.