97% din benzină este adusă din România

Potrivit Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Energetică (ANRE), cel mai tare a crescut importul de motorină cu 15,5%, în timp ce importul de benzină a avansat cu 14,2%, iar de gaz lichefiat (GPL) cu 3,7%. Circa 68% din produsele petroliere importate au fost motorină, 22% - benzină şi 10% - GPL.

Datele ANRE arată că 96,7% din benzină s-a importat din România, în timp ce din Bulgaria - 1,7%, iar din Belarus - 1,1%. Şi la motorină cota cea mai mare o ocupă România - 73,1%, urmată de Rusia cu 13,3%, Belarus cu 5,5% şi Bulgaria cu 4,6%.

În schimb la GPL, lider a fost Rusia cu o cotă de 55,8%, urmată de România cu 28,2% şi Kazahstan cu 13,3%.

Preţul mediu de import s-a redus cu 24-29% în dolari

Datele ANRE relevă că în prima jumătate a acestui an preţul mediu de import al produselor petroliere a înregistrat scăderi semnificative atât în dolari, cât şi recalculat în lei: cu circa 29% şi 22% la motorină, cu 27,4% şi 19,6% la GPL şi cu 24,4% şi respectiv 17% la benzină.

Scăderea atât de semnificativă a costului de import nu şi-a găsit reflectare şi într-o reducere pe măsură a preţului mediu de la pompă.

Potrivit ANRE, preţul mediu de comercializare cu amănuntul a unui litru de benzină în prima jumătate a anului 2016, chiar a crescut. E adevărat cu doar un bănuţ comparativ cu aceeaşi perioadă a anului 2015 şi a constituit 15,64 lei. În aceeaşi perioadă preţul angro a scăzut cu un leu. În consecinţă dacă în prima jumătate a anului 2015, marja dintre preţul angro şi cel cu amănuntul al benzinei era de trei lei, apoi în acest an deja patru lei.

În schimb la motorină nu se atestă astfel de diferenţe. Astfel în prima jumătate a acestui an preţul mediu de comercializare cu amănuntul a unui litru de motorină a constituit 13 lei, cu 2,8 lei mai puţin decât în aceeaşi perioadă a anului 2015. În aceeaşi perioadă preţul angro s-a diminuat cu 2,57 lei.

În consecinţă dacă în prima jumătate a anului 2015 marja dintre preţul angro şi cel cu amănuntul al motorinei a era de 3,21 lei, apoi în aceeaşi perioadă a acestui an a fost de 2,8 lei. Altfel spus valoarea adaosurilor a scăzut.

Şi în cazul gazului lichefiat preţul mediu cu amănuntul a scăzut mai abrupt decât cel angro.

Mai adăugăm că în prima jumătate a acestui an în Moldova activau 25 de companii ce se ocupau cu importul şi comercializarea cu ridicata a benzinei şi motorinei, iar 14 cu importul şi comercializarea cu ridicata a gazului lichefiat.

În ţară existau 636 de benzinării şi 495 de staţii de alimentare cu GPL.