Decizia de lichidare a „TB TEAM Management LLP” a şi fost publicată, dar va intra în vigoare pe 22 mai curent. După această dată, toate drepturile de proprietate şi investiţii ale offshore-ului vor trece în proprietatea Marii Britanii, scrie Ziarul Naţional.

Anunţul despre radierea firmei TB TEAM Management LLP din Registrul de Stat al companiilor din Marea Britanie a apărut în Monitorul Oficial londonez pe 22 martie curent.

„Registrul de Stat al companiilor din Marea Britanie anunţă că, la expirarea a două luni de la publicarea anunţului (adică pe 22 mai – n.r.), TB TEAM Management LLP va fi radiat din registru şi compania va fi dizolvată. După lichidare, toate drepturile de proprietate şi investiţiile deţinute de LLP vor fi considerate „bona vacantia” şi vor trece în proprietatea Coroanei”, se precizează în documentul oficial.

TB TEAM Management este singurul fondator şi asociat al companiei ruseşti Komaksavia, cea care, la rândul său, deţine 95% din acţiuni în SRL Avia Invest, compania care a obţinut în concesiune Aeroportul Internaţional Chişinău până pe 31 octombrie 2062. Potrivit informaţiilor din Registrul Unic al Persoanelor Juridice din Rusia, pe 29 martie curent, TB TEAM Management continua să fie singurul asociat al firmei ruseşti.

În septembrie 2015, în perioada în care premierul de atunci, Valeriu Streleţ, insista pe identificarea unor soluţii de reziliere a contractului de concesionare a aeroportului, sarcină dată unei comisii guvernamentale speciale, creată la indicaţia sa, „TB TEAM Management” a mai depus o solicitare de radiere, dar peste doar o săptămână, în ziua în care fracţiunea parlamentară a socialiştilor a anunţat că a depus în Parlament proiectul unei moţiuni de cenzură împotriva Guvernului Streleţ, fondatorii off-shore-ului au cerut anularea deciziei de reziliere.

Compania a revenit, la începutul acestui an, cu cererea de dizolvare. Rapoartele oficiale ale firmei off-shore arată că aceasta are conturi restante şi nicio activitate economică, mai scrie Ziarul Naţional.

La fel stau lucrurile şi în privinţa Komaksavia. Compania rusească fondată pe 9 ianuarie 2014 şi devenită peste o lună, pe 19 februarie, asociat majoritar în compania Avia Invest, al cărei preşedinte al Consiliului de administrare este controversatul IlanŞor, de asemenea nu indică în rapoartele sale financiare nicio activitate economică în 2014.

La sfârşitul lui 2014, după un an de gestionare a Aeroportului Internaţional Chişinău, firma rusească a indicat venituri anuale de minus 1000 de ruble (285 de lei – n.r.).

Deşi iniţial se credea că Komaksavia a fost creată din start de TB TEAM Management, datele din Registrul Unic al Persoanelor Juridice din Rusia arată că off-shore-ul englez a intrat în posesia firmei abia în septembrie 2014, când a cumpărat acţiunile de la Habarovskii Aeroport şi УправляющаякомпанияКомакс. Legăturile dintre offshore şi firma rusească existau însă de la început.

Pe 19 februarie 2014, off-shore-ul şi-a cedat pachetul de 50% de acţiuni în „Avia Invest” companiei Komaksavia, iar Habarovskii Aeroport i-a transmis în proprietate alte 45% din acţiuni în firma care conduce astăzi AIC. Precizăm că Управляющая компания Комакс este fondatoare şi la Habarovskii Aeroport. Astfel, se poate spune că toate tranzacţiile care au ţinut de schimbareafondatorilorSRL Avia Invest s-au făcut între compania rusească Управляющая компания Комакс şi off-shore-ul britanic cu fondatori pierduţi în alte două off-shore-uri din Olanda şi Insulele Virgine Britanice.

Potrivit datelor oficiale, УК Комакс aparţine şi este condusă de un oarecare Constantin Basiuk, cu studii în Şcoala superioară a grănicerilor KGB URSS „F. E. Dzerjinski” şi la Şcoala superioară a KGB, pe care a absolvit-o în 2000.

Basiuk a făcut o adevărată carieră în structurile secrete ruseşti. În perioada 1983-1998, el a activat în trupele KGB - URSS şi FSB - F. Rusă, fiind responsabil de combaterea terorismului, asigurarea securităţii de stat în domeniul economic, dar şi în domeniul complexului energetic.

În 2013, anul în care Guvernul R. Moldova a decis transmiterea în concesiune a Aeroportului Internaţional Chişinău, firma lui Basiuk a primit indicaţii de implementare a unei programe de stat a Federaţiei Ruse de dezvoltare socioeconomică a regiunii Baikal şi a Orientului Îndepărtat. Printre altele, proiectul încredinţat companiei УК Комакс prevede crearea unei reţele de aeroporturi care să facă parte dintr-un holding.

Despre faptul că Kremlinul are interese directe în concesionarea AIC s-a scris şi anterior. Surse de încredere din cadrul Guvernului ne-au comunicat că, în timpul întrevederii pe care fostul premier Chiril Gaburici a avut-o pe 29 mai 2015 cu premierul rus Dmitri Medvedev, în Kazahstan, ultimul s-ar fi interesat în mod special de „investiţiile ruseşti” de la Aeroport.

Ziarul Naţional a încercat să contacteze reprezentanţii firmei Komaksavia pentru a le solicita opinia vizavi de lichidarea singurului său proprietar, dar la telefoanele companiei nu a răspuns nimeni. Precizăm că pe adresa firmei din Moscova mai sunt înregistrate încă 16 companii.

Petru Jardan, administratorul Avia Invest şi director al AIC, după ce l-am anunţat despre ce am vrea să discutăm, ne-a cerut să revenim mai târziu pe motiv că ar fi ocupat. După aceasta, nu a mai răspuns însă la telefon, deşi l-am contactat de mai multe ori.

Amintim că, la începutul lui februarie 2016, în cadrul unei emisiuni TV, fostul premier Valeriu Streleţ declara că se zvoneşte că IlanŞor ar fi cedat Aeroportul Chişinău unor persoane din Partidul Democrat. Politicianul nu a oferit mai multe detalii, iar reprezentanţii PD şi IlanŞor nu au comentat acuzaţiile.

Deşi nu a realizat încă toate investiţiile prevăzute pentru prima etapă de modernizare a Aeroportului Internaţional Chişinău (de 45,1 milioane de euro), Avia Invest va trebui foarte curând să înceapă implementarea celei de-a doua etape de investiţii, mult mai scumpă decât prima.

Potrivit contractului de concesionare a Aeroportului, în termen de doi ani după ce traficul aerian de pasageri prin Aeroportul Internaţional Chişinău va atinge cifra de 2,6 milioane, „Avia Invest” se obligă să înceapă etapa a doua de investiţii, în valoare de 115,2 milioane de euro. Banii vor fi cheltuiţi pentru construcţia noului terminal, a terminalului cargo şi extinderea parcării.

Datele Autorităţii Aeronautice Civile arată că, în 2015, AIC era la un pas să înregistreze acest rezultat. Anul trecut, traficul aerian de pasageri prin AIC a înregistrat o creştere de 25%, ajungând la cifra de 2,23 de milioane de pasageri.

Investigaţie realizată de Ziarul Naţional