Primul tur-retur a fost Odesa-Moscova, iar al doilea Odesa-Nisa, cu întoarcere din Geneva. Tot prin Ucraina, cu avionul charter al companiei Nobil Air, a zburat şi Plahotniuc, dar şi oligarhul Victor Guşan, cel care conduce „Republica Sheriff”.

Pe 20 octombrie, RISE a solicitat Poliţiei de Frontieră a Republicii Moldova date despre călătoriile internaţionale ale candidaţilor la preşedinţie. În demersul jurnalistic, reporterii au încercat să afle dacă aspiranţii la cea mai înaltă funcţie în stat au folosit automobile de serviciu în scop personal şi de câte ori au zburat la bordul unor aeronave private. Jurnaliştii nu au primit niciun răspuns relevant, decât că „solicitarea a fost redirecţionată la Centrul Naţional pentru Protecţia Datelor cu Caracter Personal”.

În schimb, reporterii RISE au obţinut informaţii din baza de date a poliţiei de frontieră din Ucraina. Potrivit documentelor, candidaţii Mihai Ghimpu, Iurie Leancă, Maia Sandu şi Valeriu Ghileţchi au călătorit în Ucraina, însă nu au folosit nici maşini de serviciu, nici zboruri private.

În acelaşi timp, Marian Lupu, candidatul Partidului Democrat la prezidenţiale, a zburat cu avioane charter de mai multe ori şi a trecut frontiera ucraineană, folosind maşini de serviciu.

CĂLĂTORIILE NOBILE ALE LUI DODON

21 aprilie 2008. La mai puţin de o lună de la numirea în funcţia de viceprim-ministru, Igor Dodon foloseşte un paşaport diplomatic şi maşina de serviciu marca BMW pentru o vizită privată în Ucraina. Dodon traversează frontiera Ucrainei pe la punctul de trecere Maiaki-Udobnoe.

14 iulie 2010. Igor Dodon – deputat din partea Partidului Comuniştilor (în opoziţie la acea dată) – călătoreşte la Odesa cu un autoturism Lexus. În aceeaşi zi, de pe Aeroportul Internaţional Odesa, pleacă, la bordul unui avion privat cu numărul NBL101, în direcţia Moscova. După două zile, se întoarce pe Aeroportul Internaţional Odessa la bordul aceleiaşi aeronave, iar din Odesa la Chişinău foloseşte acelaşi automobil de lux.

27 august 2010. Igor Dodon merge din nou la Odesa. De această dată, cu o maşină privată, marcă Mercedes. În aceeaşi zi, urcă la bordul avionului privat NBL101 în direcţia Nisa (Franţa). Pe 28 august, cu aceeaşi aeronavă, se întoarce la Odesa, însă nu de la Nisa, ci din Geneva (Elveţia).

Reporterii RISE Moldova au aflat că preţul unei curse charter din Odesa la Nisa este de aproximativ 17.000 de dolari, iar un bilet tur-retur pentru o călătorie de lux Odesa – Moscova costă circa 28.000 de dolari.

Potrivit Administraţiei de Stat a Aviaţiei Civile, avionul cu numărul NBL101 folosit de Igor Dodon aparţine companiei Nobil Air SRL, a cărei denumire a fost schimbată anul trecut în Classica Air SRL.

„PASAGERII” COMPANIEI NOBIL AIR

Compania aeriană Nobil Air SRL a fost fondată în 2003 de Vera Morozan, sora lui Vladimir Plahotniuc. Potrivit istoricului de la Camera Înregistrării de Stat, după numai un an de la înfiinţare, firma este preluată în întregime de compania britanică Skywings Alliance Ltd (Detalii, AICI), reprezentată, prin procură, de Vladimir Plahotniuc.

În 2010, noul proprietar Nobil Air devine OTIV Prime Services BV din Olanda, reprezentată la acea dată de Andrian Candu, acum preşedinte al Parlamentului. Trei ani mai târziu, compania olandeză, cu un nou reprezentant – Cezara Salinski (partenera de afaceri a lui Plahotniuc) a vândut capitalul social al Nobil Air firmei Air Classica SRL. În 2015, Nobil Air SRL devine Classica Air SRL.

RISE mai scrie că Igor Dodon a zburat de pe aeroportul din Odesa şi cu avioane de linie, dar şi despre vizitele lui Plahotniuc la sediile serviciilor secrete ruseşti.

Astfel, oligarhul Vladimir Plahotniuc a călătorit de mai multe ori cu avionul privat NBL101. În perioada 2005-2010, Plahotniuc a traversat graniţa la bordul avionului privat de minimum patru ori, iar o dată a vizitat şi sediul central al SBU.

Pe 10 februarie 2005, Plahotniuc a aterizat pe aeroportul Juliani din Kiev, la bordul avionului privat cu numărul NBL101. În baza de date a poliţiei de frontieră, este indicată organizaţia la care merge: sediul central SBU – serviciul secret din Ucraina. Coincidenţă sau nu, cu două zile înaintea acestei vizite, pe 8 februarie, Petro Poroşenko era numit secretar al Consiliului Naţional de Securitate şi Apărare. Cu acelaşi avion, Plahotniuc a călătorit şi în 2008 pe ruta Chişinău-Odesa.

Citiţi mai multe pe RISE Moldova.