image
Sursa foto: Privesc.eu

PAS trage mai multe semnale de alarmă privind privatizarea Air Moldova: E un nou furt de proporții al banilor publici

Partidul Acțiune și Solidaritate atenționează opinia publică și presa în legătură cu șapte semnale de alarmă privind privatizarea Air Moldova, care arată că se produce un nou furt de proporții al banilor publici, după Furtul Miliardului și concesionarea Aeroportului.

PAS a adresat Ministerului Economiei și Infrastructurii o solicitare oficială prin care cerem informații suplimentare cu privire la procedura de privatizare a Air Moldova.

În opinia formațiunii, procesul de privatizare a Air Moldova conține mai multe iregularități:

1. Air-Moldova a fost vândută la un preț mizerabil – statul a încasat pentru Air Moldova o sumă extrem de mică – 50 milioane lei, adică doar 1.7% din veniturile anuale ale companiei din 2017. Procesul de evaluare a companiei s-a desfășurat în lipsă de transparență și legitimitate.

2. Licitația de privatizare a fost o farsă – documentele licitației de vânzare a Air Moldova au fost de o calitate derizorie, nu au fost traduse în nicio limbă străină și nu s-a făcut niciun anunț pe piața globală. Promovarea licitației s-a limitat doar la comunicate pe site-ul Agenției Proprietății Publice.

3. Compania a fost gestionată incompetent și înglodată în datorii, dublându-și datoriile în doar 4 ani. Asta în condițiile în care veniturile Air Moldova au crescut cu 25% anual în ultimii 5 ani, compania controlează peste 40% din numărul de pasageri transportați, iar creșterea economică a fost una favorabilă. O parte din credite au fost împrumutate de la „ÎS Aeroportul Internațional Chișinău”.

4. Zero transparență și credibilitate. Deși este o companie de stat, este practic imposibil pentru analiștii independenți să evalueze situația financiară a Air Moldova. Compania a încălcat flagrant prevederile legale cu privire la dezvăluirea informației. Ultimul raport financiar disponibil este cel pentru primele 9 luni din 2016, iar rapoartele de audit sunt inexistente începând cu 2014, asta deși s-au contractat servicii de audit pentru anii 2015-2017, însă fără ca rapoartele să fie finalizate.

5. Civil Aviation Grup, SRL-ul care a câștigat licitația, a fost creat cu doar 2 luni în urmă. Compania a fost fondată la 23 august 2018 și dispune de un capital social subscris de 500.000 lei. Este neclar de unde această entitate o să aibă bani să achite datoriile asumate de 1.2 miliarde lei.

6. Compania românească Blue Air nu va controla Air Moldova, așa cum a trâmbițat presa lui Plahotniuc. Blue Air nu are majoritatea pachetului de acțiuni în Civil Aviation Group, deținând doar 49%. Celelalte 51% sunt deținute de 2 persoane fizice. Mai mult decât atât, niciun manager Blue Air nu a fost anunțat până acum la conducerea Air Moldova.

7. Legea a fost încălcată flagrant. Au fost încălcate flagrant prevederile legii 121/2007, art.44, deoarece Air Moldova cu certitudine este un bun de importanță deosebită pentru economia națională. Compania trebuia privatizată în baza unui concurs investițional, cu adoptarea unei decizii separate de Guvern, care ar fi creat mai multă vizibilitate publică pentru proiect.

PAS a adresat Ministerului Economiei și Infrastructurii o solicitare oficială prin care cerem informații suplimentare cu privire la procedura de privatizare a Air Moldova. Vedeți textul scrisorii aici.

Citeşte mai mult despre

Noutăţile partenerilor

comentarii: