Sursa foto: Shutterstock

Și dinozaurii făceau cancer: A fost descoperită prima dovadă

Cancerul nu este o boală atât de modernă pe cât ar putea crede mulți. Se pare că inclusiv dinozaurii dezvoltau tumori maligne, potrivit unei cercetări recente.

Când oamenii de știință au descoperit primele fosile ale unui dinozaur cu coarne, pe care l-au denumit apoi Centrosaurus, au teoretizat că malformația de la unul dintre oasele picioarelor ar fi o factură vindecată.

O reexaminare recentă a fosilelor acestui dinozaur, descoperite în 1989 în cimitirul dinozaurilor din Dinosaur Provincial Park (provincia Alberta, Canada), arată altceva. Malformația era o manifestare a osteosarcomului, un cancer de oase agresiv. Noua descoperire face ca acest Centrosaurus, care a trăit acum 76 de milioane de ani, să fie primul exemplar cunoscut de dinozaur afectat de cancer malign.

Având o lungime de circa 6 metri, Centrosaurus a fost un dinozaur cu patru picioare ce mânca plante în Cretacic, avea un corn lung deasupra nasului și un guler osos deasupra gâtului, cu două coarne mai mici.

Tumoarea canceroasă era de mărimea unui măr

Peroneul lui Centrosaurus conținea „o tumoră masivă noduroasă mai mare decât un măr”, a spus paleontologul David Evans, de la Royal Ontario Museum din Toronto, unul dintre autorii studiului publicat în revista Lancet Oncology.

Cercetătorii cred că acest dinozaur era probabil slab și schilodit de cancer înainte să moară. „Această descoperire remarcabilă arată că, oricât de mari sau puternici păreau unii dinozauri, erau afectați de multe dintre aceleași boli pe care le vedem la om și la alte animale astăzi, inclusiv cancerul. Dinozaurii par niște fiare mitice, dar erau animale care sufereau de răni și boli oribile”, a adăugat el.

Deoarece majoritatea tumorilor apar în țesuturile moi care se fosilizează greu, există dovezi puține ale prezenței cancerului în fosilele descoperite de-a lungul timpului.

„Această constatare se referă la biologia cancerului. Nu este ceva nou, dar probabil a apărut din vremuri imemoriale și este o complicație preconizată pentru toate animalele”, a declarat co-autorul studiului, Dr. Mark Crowther, profesor de medicină, patologie și medicină moleculară la Universitatea McMaster din Ontario, potrivit Reuters.

Ce este osteosarcomul

„Osteosarcomul apare în general când oasele cresc rapid, prin urmare afectează copiii și adulți tineri. Probabil că dinozaurii erau de asemenea expuși riscului din cauza ratelor mari de creștere”, a adăugat dr. Crowther.

Tumora distruge osul și se poate răspândi și către alte țesuturi, a precizat profesorul de medicină. La oameni, tratamentul constă în chimioterapie și intervenție chirurgicală care uneori implică amputarea.

Cercetătorii au confirmat existența tumorii la Centrosaurus folosind scanări CT de înaltă rezoluție și analizând secțiuni subțiri ale acesteia la microscop.

Cu toate acestea, dinozaurul nu a murit de cancer. Scheletul său a fost găsit într-un osuar vast care conține rămășițele a sute de dinozauri Centrosaurus, ceea ce sugerează că turma a murit în urma unui potop, au precizat cercetătorii.

Citeşte mai mult despre