image
Sursa foto: Jurnal.md // Nadejda Roscovanu

FOTOREPORTAJ // Punct Autumnal // Expoziție de tablouri realizate de artistul Anatol Lazarev

Pe holul parterului Direcției de Cultură a municipiului Chișinău a fost inaugurată expoziția de tablouri ale artistului plastic Anatol Lazarev, cu genericul „Punct Autumnal”. Expoziția de tablouri a fost inaugurată joi, 4 noiembrie 2021. Executate într-o tehnică specială, prin folosirea paiului de grâu, a sticlei spălate de râu, a cojilor de copaci dezbrăcați de vreme, ori a pânzei destrămate în dantele, originalitatea artistului încarcă sufletul de emoție.

Anatol Lazarev s-a născut pe 25 decembrie 1953 în stânga Nistrului, satul Cioburciu, r-nul Slobozia. În 1989 a absolvit „Academia Națională de Arte a Ucrainei” din Kiev, iar în 1990 a obținut titlul de membru al Uniunii Artiștilor Plastici din Moldova și fosta URSS.

Maestrul a avut lucrări expuse în cadrul a zeci de expoziții personale și de grup, din republică și de peste hotare. Operele sale sunt incluse în colecții particulare din Republica Moldova, România, Ucraina, Rusia, Germania, Italia, Spania, Belgia, Austria, dar și în instituții culturale de stat din Basarabia, cum sunt Muzeul Național de Artă al Republicii Moldova și Muzeul Național de Etnografie și Istorie Naturală al Republici Moldova, iar peste hotare, la Ministerul culturii din Ucraina, Departamentul Turismului și Tineretului din România, Muzeul de Artă din orașul Tighina.

Expoziția va putea fi văzută timp de 2 săptămâni, gratis.

La inaugurarea expoziției, președintele Uniunii Artiștilor Plastici din R. Moldova, Dumitru Bolboceanu a apreciat opera artistului, menționând că Anatol Lazarev este unul dintre cei mai reprezentativi artiști plastici din spațiul basarabean.

“Cu o pregătire academică extraordinară, după studii, Anatolie se întoarce în R. Moldova și se încadrează în spațiul artistic de la Chișinău, dar nu se stabilește cu traiul imediat în capitală. Se întoarce la baștină, unde deschide o școală de arte pentru copii. Ulterior, participă la toate expozițiile organizate de Ministerul Culturii și Uniunea Artiștilor Plastici și devine un artist foarte activ.

La început, această tehnică mixtă, când au văzut-o artiștii și criticii de artă de la noi, au spus că da, e o lucrare, dar mai departe, unde va merge? Iată că Anatolie a reușit să se impună și să vină cu un discurs propriu, cu stil propriu, cu această tehnică pe care o experimentează permanent. Această tehnică îi și dictează mesajul, tematica tabloului. Iată că, prin aceste lucrări pornite parcă din iconografie, el trece la propria operă de artă, unde această iconografie se simte. El vine cu niște protrete, portretul mamei, alte compoziții simetrice, care sunt foarte și foarte reușite, de un colorit deosebit. El a dezvoltat această tehnică deși, poate că, în timp, multe nu vor rezista. Anatolie a însușit această tehnciă într-atât, încât el dă și o garanție că ele vor rezista foarte-foarte mult în timp. Anatolie, prin activitatea și imaginea de creație, de-a lungul timpului, ne-a convins că este un artist care merge pe calea cea bună, un artist extraordinar de talentat”, a menționat Dumitru Bolboceanu.

Criticul de artă Eleonora Sâtnic consideră că chiar și în genericul expoziției, numit „Punct automnal”, se conține filozofie.

„Această expoziție a lui Anatolie Lazarev este una reprezentativă, pentru că noi îl vedem, îl recunoaștem pe autor așa cum este el ca om de creație. Recunoaștem prin tablouri gândirea sa, emoțiile, trăirile și maniera sa absolut incomparabilă. Fiecare lucrare a lui Anatolie Lazarev ne invită la meditație. El trece cu o privire profundă o bunică acolo, la baștină, mai aproape de țărână, el încearcă acele sentimente pure, creștinești, este aproape de pământ, de Dumnezeu, abordează motivele biblice. El este omul de o sensibilitate deosebită a sufletului, de o vastă cultură. Mă uimește faptul cum reușește să trateze motivele clasice, filozofice, după un sistem de referință foarte tradițional, ca și cum ar actualiza realitatea de astăzi. Felul său de a vorbi atât de emoționant despre mama, prin felul cum îi trasează trăsăturile feței, prin privire, trădează acest atașament al omului Anatol Lazarev față de valori, ceea ce îl preocupă: existența umană, suferințele omului. El reușește să redea sentimentul de dor de casă, de dor de mamă, folosind mijloace simple, rudimentare: acel pai uscat și prelucrat, sau niște chibrite pe care le intercalează într-un mod foarte original și armonios, mai folosește fâșia acea de stofă fină, o dantelă albă, pe care o agață foarte original și spune că aceasta-i amintește de casă, de mama”, și-a spus părerea Eleonora Sâtnic.

Autorul tablourilor le-a mulțumit organizatorilor care au făcut posibilă vernisarea expoziției, Direcției Cultură a Municipiului Chișinău pentru spațiul acordat, darși participanților prezenți la eveniment:

„Am vrut să vă împărtășesc emoțiile mele prin aceste tablouri. Sper că, parțial, vor ajunge și la dumneavoastră trăirile mele. Am visat și mai visez ca, poate cândva, la răsăirt de soare, fiecare lucrare să fie luminată de o sursă de lumină care să se schimbe din părți, fiindcă atunci lucrarea capătă o altă conotație, o altă încărcătură spirituală”, și-a împărtășit visul său încă neîmplinit Anatolie Lazarev.

Jurnal.md // Nadejda RoscovanuJurnal.md // Nadejda Roscovanu
Jurnal.md // Nadejda RoscovanuJurnal.md // Nadejda Roscovanu
Jurnal.md // Nadejda RoscovanuJurnal.md // Nadejda Roscovanu
Jurnal.md // Nadejda RoscovanuJurnal.md // Nadejda Roscovanu
Jurnal.md // Nadejda RoscovanuJurnal.md // Nadejda Roscovanu
Jurnal.md // Nadejda RoscovanuJurnal.md // Nadejda Roscovanu
Jurnal.md // Nadejda RoscovanuJurnal.md // Nadejda Roscovanu
Jurnal.md // Nadejda RoscovanuJurnal.md // Nadejda Roscovanu
Jurnal.md // Nadejda RoscovanuJurnal.md // Nadejda Roscovanu
Jurnal.md // Nadejda RoscovanuJurnal.md // Nadejda Roscovanu
Jurnal.md // Nadejda RoscovanuJurnal.md // Nadejda Roscovanu
Jurnal.md // Nadejda RoscovanuJurnal.md // Nadejda Roscovanu
Jurnal.md // Nadejda RoscovanuJurnal.md // Nadejda Roscovanu
Jurnal.md // Nadejda RoscovanuJurnal.md // Nadejda Roscovanu
Jurnal.md // Nadejda RoscovanuJurnal.md // Nadejda Roscovanu

comentarii: