image
Sursa foto: captură video // youtube

Revenirea acasă pe timp de pandemie i-a costat dublu pe moldovenii aflați la muncă peste hotare

Pe timpul pandemiei COVID-19, Ministerul de Externe susținea că „asistența cetățenilor moldoveni aflați în situații de dificultate peste hotarele țării este un obiectiv major al MAEIE și al misiunilor diplomatice ale Republicii Moldova”. Sute de moldoveni au fost nevoiți să îndure însă frig, foame și să achite prețuri duble pentru bilete ca să se reîntoarcă în RM.

Pe timp de pandemie, mii de cetățeni moldoveni au rămas blocați în țările unde munceau pentru un trai decent. Rămânând fără serviciu și cazare, au hotărât să se întoarcă în RM. Ministerul de Externe și misiunile diplomatice ale Republicii Moldova din diferite state și-au luat angajamentul pentru repatrierea conaționalilor noștri. Totuși în spațiul public au apărut numeroase știri despre sute de oameni blocați la hotare sau în aeroporturi, vânzarea biletelor de călătorie la prețuri duble sau persoane în dificultate majoră care nu puteau reveni acasă.

Conform unui studiu realizat de către comunitatea watchdog.md, misiunile diplomatice au avut o comunicare extrem de slabă, motiv pentru care cetățenii nu erau informați și au ajuns pradă escrocilor. Oamenii au plătit prețuri exagerate sau au fost nevoiți să petreacă nopți la rând în vamă sau la aeroport. Unele companii de transport au fost anterior implicate în scheme de contrabandă și incendierea autocarelor firmei concurente.

Oamenii și-au petrecut nopțile dormind pe bagaje, în câmp

În aprilie 2020, pe rețelele de socializare a apărut un video în care mai multe persoane rugau disperat autoritățile moldovenești să îi ajute să treacă hotarul dintre Polonia și Ucraina. Oamenii afirmau că s-au pornit acasă cu autocarul, întrucât nu au bani pentru a-și cumpăra bilete la cursele charter organizate de autorități. Despre organizarea curselor cu autocarul, inclusiv formarea listelor de repatriere, aceștia au aflat din postări pe rețelele de socializare, unde li se promitea că autorizarea cursei spre Moldova este în proces. Prețul biletului anunțat pe rețelele de socializare era de 60 de Euro. Oamenii și-au petrecut nopțile dormind pe bagaje, în câmp, fie în veceuri, până au fost întreprinse măsurile de rigoare. Mulți susțin că au încercat de nenumărate ori să contacteze Ambasada Moldovei din Polonia, însă la numerele de telefoanele afișate pe site-ul ambasadei nu răspundea nimeni. Numai după ce informaţia a ajuns în presa din Moldova, responsabilii de la ambasadă s-au deplasat la vamă pentru a rezolva situaţia.

Pe 27 aprilie 2020, CSE a autorizat cursa de repatriere a cetățenilor din Polonia. În aceeași zi, ANTA a selectat operatorul SRL „Sunny-Buss”, care a repatriat 117 persoane. Prețul unui bilet era de 40 de Euro.

Alte 86 de persoane au rămas blocate la frontieră pentru încă două zile. Pe 29 aprilie 2020, reprezentanții ambasadei RM în Polinia au mai făcut o listă de repatriere, iar CSE a autorizat organizarea unei cursei suplimentare. În ziua următoare ANTA a selectat operatorii de transport rutier SRL „Gbusiness Transport”, SRL „Xenia Travel” și SRL „Rute Auto Internaționale” (rezervă) pentru realizarea cursei. Prețul unui bilet era de aproximativ 30 de Euro.

Din Franța cu o cursă ilegală la preț dublu

Alţi 239 de moldoveni care s-au pornit cu autocarele din Franța pe 25 aprilie 2020, au rămas blocați la frontiera Germaniei. Aceștia au ajuns în Moldova abia peste 4 zile, când de obicei o asemenea cursă durează până la 2 zile. Cursa a fost organizată ilegal. Fiecare pasager ar fi plătit câte 200 de euro pentru un bilet. Anterior, până la pandemie, același bilet costa 100 de euro. Banii au fost colectați de șofer fără a oferi bilet de călătorie.

Deşi procedurile de repatriere aprobate de Comisia Situații Excepționale erau destul de clare, misiunile diplomatice şi MAEIE nu au întreprins măsuri suficiente pentru a informa corespunzător cetăţenii aflaţi peste hotare. Potrivit unei investigații publicate de RISE Moldova, trei companii de transport auto – două din Republica Moldova și una din Cehia, au organizat o schemă prin care autocarele companiei din Cehia (țară membră UE) îmbarca pasagerii și-i transporta până la hotarul Moldovei cu România. De aici pasagerii erau preluați de autobuzele companiilor locale şi aduşi până la Chişinău.

Schema a atras atenția autorităţilor după ce autocarele pline cu pasageri au fost oprite pentru verificări de polițiștii din Germania. Deoarece cursa respectivă nu era autorizată, poliţia a ridicat pașapoartele pasagerilor, care au fost nevoiţi să aștepte până în dimineața zilei următoare. Compania cehă și șoferii autocarelor sunt cercetați penal pentru trafic de ființe umane, iar banii achitați de pasageri – 48.000 de euro cash – au fost confiscați.

Pe 27 aprilie, în urma tratativelor duse între autoritățile din Germania, Franța, Austria, România și Republica Moldova, cu acordul Republicii Cehe, autocarele cu cei 239 de moldoveni la bord au fost lăsate să-și continue traseul.

Pe 29 aprilie autocarele înmatriculate în Cehia au debarcat pasagerii la intrarea în Vama Albița din România. După ce au trecut controalele de rutină la postul vamal român, pasagerii celor trei autocare au traversat pe jos zona neutră dintre România și Moldova, iar după Vama Leușeni au urcat în patru autocare ale „Transeric Tur” și „Ednateric-Trans” – partenerele companiei cehe.

Aceeași companie „Transeric Tur” a organizat o cursă avia neautorizată, din cauza căreia 220 de moldoveni au rămas blocați în aeroportul din Paris, fiind nevoiți să petreacă o noapte în aeroport. Oamenii au achitat câte 300 de euro pentru bilet, când în mod obişnuit preţul constituia 220 de euro .

Autorii studiului susțin că unele companii au majorat prețurile la bilete în dorința de a profita de problemele oamenilor. Astfel, biletele pentru cursa Sankt-Petersburg – Chișinău erau vândute la prețul de 20.000 de ruble, echivalent cu aproximativ 5.330 de lei, sau de 5 ori mai scump față de situația de până la epidemie.

Noutăţile partenerilor

comentarii: