La 30 de zile după ce a fost otrăvit în Rusia cu o neurotoxină din clasa Noviciok, opozantul rus Alexei Navalnîi se simte mult mai bine și poate să se ridice din pat. El a postat pe Instagram o fotografie făcută în timp ce coboară scările spitalului din Berlin unde a fost transferat la două zile după otrăvire, pe 22 august.

În mesajul care însoțește fotografia, Navalnîi spune că are încă dificultăți în timp ce urcă scările, deoarece picioarele îi tremură, dar că drumul său spre recuperare este sigur, deși unul de durată.

View this post on Instagram

Давайте расскажу, как идёт мое восстановление. Это уже ясная дорога, хоть и неблизкая. Все текущие проблемы вроде того, что телефон в моих руках бесполезен, как камень, а налить себе водички превращается в целый аттракцион, - сущая ерунда. Объясню. Совсем недавно я не узнавал людей и не понимал, как разговаривать. Каждое утро ко мне приходил доктор и говорил: Алексей, я принёс доску, давайте придумаем, какое на ней написать слово. Это приводило меня в отчаяние, потому что хоть я уже и понимал в целом, что хочет доктор, но не понимал, где брать слова. В каком месте головы они возникают? Где найти слово и как сделать так, чтобы оно что-то означало? Все это было решительно непонятно. Впрочем, как выразить своё отчаяние, я тоже не знал и поэтому просто молчал. И это я еще описываю поздний этап, который сам помню. Сейчас я парень, у которого дрожат ноги, когда он идёт по лестнице, но зато он думает: «о, это ж лестница! По ней поднимаются. Пожалуй, надо поискать лифт». А раньше бы просто тупо стоял и смотрел. Так что много проблем ещё предстоит решить, но потрясающие врачи университетской Берлинской клиники «Шарите» решили главную. Они превратили меня из «технически живого человека» в того, кто имеет все шансы снова стать Высшей Формой Существа Современного Общества, - человеком, который умеет быстро листать инстаграм и без размышлений понимает, где ставить лайки.

A post shared by Алексей Навальный (@navalny) on

El a mai precizat că încă nu îşi poate folosi telefonul şi are dificultăţi să-şi toarne apă în pahar. „Mai sunt multe probleme de rezolvat, însă medicii extraordinari de la Spitalul Charite au rezolvat-o pe cea mai importantă”, a scris opozantul.

„M-au transformat dintr-o ‘fiinţă umană vie tehnic’ în cineva care mari şanse să devină un om care poate da scroll pe Instragram şi înţelege fără să se gândească la ce să dea like”, a adăugat el, potrivit Agerpres. Opozantul rus a explicat că, până de curând, nici nu reuşea să recunoască oamenii din jurul lui şi nu putea să vorbească.

„În fiecare dimineaţă venea un doctor la mine şi îmi spunea: Alexei, am adus o planşă, hai să încercăm să scriem un cuvânt pe ea. Eram disperat, pentru că deşi înţelegeam în linii mari ce voia doctorul, nu ştiam de unde să găsesc cuvintele. Unde îmi apar în cap? Unde să găsesc un cuvânt şi cum să-l fac să aibă o semnificaţie?”, a spus el, potrivit G4media.

Otrăvire cu Noviciok

Lui Navalnîi, un critic neobosit al preşedintelui rus Vladimir Putin şi un proeminent militant anticorupţie, i s-a făcut rău pe 20 august, în timpul unui zbor intern din Siberia, care plecase de la Tomsk. Navalnîi se afla în Siberia pentru a finaliza o anchetă asupra corupţiei elitelor locale şi pentru a-şi susţine candidaţii în alegerile din 13 septembrie. Starea lui Navalnîi, aflat în avionul cu care trebuia să revină la Moscova, l-a determinat pe pilotul aeronavei să aterizeze de urgenţă la Omsk, tot în Siberia.

După o dispută între apropiaţii săi şi medicii ruşi, Navalnîi a fost transferat în Germania, unde medicii germani i-au pus diagnosticul de otrăvire cu o substanţă de tip Noviciok, un agent neurotoxic de origine militară dezvoltat în perioada sovietică. Teste ale unor alte laboratoare independente din Franţa şi Suedia au ajuns, de asemenea, la concluzia că el a fost otrăvit cu un agent neurotoxic din clasa Noviciok, iar liderii europeni au cerut o explicaţie din partea Kremlinului, care neagă orice implicare.