image
Sursa foto: AFP

Pepenele verde - deliciul sau pericolul verii? Cât de benefic este, dar și cât rău ne poate face

În sezonul estival, pepenele verde este la mare căutare. Acesta reduce temperatura corpului şi tensiunea arterială care poate creşte în timpul verii, de aceea este unul dintre fructele preferate atât de maturi, cât și de copii. Specialiștii atenționează să avem grijă la consum pentru a nu ajunge la spital cu intoxicație și să procurăm doar din locurile autorizate.

Ce beneficii pentru sănătate are, ce vitamine/nutrienţi conţine, dacă este recomandat femeilor însărcinate și celor care alăptează și cât de eficiente sunt dietele minune de pe internet care au la bază acest fruct ne-a spus medicul nutritionist Olga Cara.

„Pepenele verde este un fruct ideal de vară, deoarece oferă hidratare şi este revigorant. Dintre toate fructele pe care le cunoaştem, acesta conţine cea mai mare cantitate de apă. El oferă săruri minerale, evidenţiindu-se prin conţinutul de magneziu şi potasiu. În componenţa lui găsim şi licopenul, o substanţă care joacă un rol important în neutralizarea radicalilor liberi. Licopenul se găseşte în toate fructele şi legumele roşii. Pe lângă magneziu şi potasiu, pepenele verde conţine fibre, beta caroten şi acid folic”, susține Olga Cara.

Olga CaraOlga Cara

„Celor care suferă de retenţie de apă din cauza acidului uric ridicat din organism (inclusiv tensiune arterială ridicată) li se recomandă pepene verde, pentru că stimulează diureza. Trebuie să se ia în considerare că doua felii sunt echivalente cu un pahar mare de apă. Însă calităţile pepenelui verde nu se opresc aici: este foarte important de ştiut faptul că el ajută la eliminarea toxinelor din organism”, a spus Olga Cara.

Totodată, este ideal în cazul în care ne dorim să topim kilogramele în plus, afirmă unii specialiști.

Pe de altă parte, alții susțin că acesta trebuie consumat în cantități mici pentru a nu afecta silueta în mod negativ.

„Pepenii verzi sunt foarte săraci în grăsimi şi calorii (doar 30 calorii per 100 g), dar sunt o bogată sursă de fitonutrienţi şi antioxidanţi, substanţe esenţiale pentru o sănătate optimă. Poţi mânca cât pepene doreşti – atâta timp cât numărul caloriilor ingerate pe zi rămâne constantă. Pentru o digestie sănătoasă, nu trebuie combinați cu niciun alt aliment. Pepenele este un produs foarte acid, care fermentează în stomac și încetinește digestia altor produse, influențând punerea în greutate. Consumat între mese și în cantități moderate sau ținând cure doar de pepene verde, acesta este foarte sănătos și recomandat în lunile de vară, ajutând și la detoxifierea organismului și la procesul de slăbire”, a mai adăugat medicul nutriționist.

Medicul nutritionist Olga Cara menționează că în consumul de pepene verde există și unele contraindicații de care trebuie să ținem cont.

„Dieta cu pepene verde este contraindicată în următoarele cazuri: diabet zaharat; boli ale pancreasului; „pietre” la rinichi; anomalii genetice ale sistemului urogenital; adenom de prostată; pielonefrită (inflamații ale rinichilor și pelvisului cauzate de infecții bacteriene); recuperare postoperatorie; gastrită cronică, ulcer gastric; colită, diaree. La fel ca o precauţie în consumul de pepene verde este alegerea corectă a fructului, aceştia pot conţine o cantitate mai mare de nitraţi care ne-ar provoca probleme de sănătate pe termen scurt (intoxicaţii alimentare cu nitraţi şi nitriţi) şi pe termen lung asimilarea lentă a vitaminelor, scade imunitatea, dereglări la nivelul sistemului digestiv, muscular, nervos”, susține Olga Cara.

Femeile însărcinate și cele care alătează pot să profite din plin în sezonul estival de acest fruct care, potrivit specialiștilor, aduce foarte multe beneficii în organismul mamei. Datorită conținutului ridicat de apă din pepene, toxinele și sărurile sunt eliminate din corp, astfel ajută la buna funcționare a ficatului și rinichilor.

„Pepenele verde are beneficii miraculoase asupra sănătăţii viitoarei mame şi a bebeluşului din burtică. Ajută la ameliorarea problemelor digestive, precum arsurile şi balonările, des întâlnite în timpul perioadei de graviditate, iar continuţul său bogat în apă (92% apa) împreună cu zaharurile din fruct sunt ideale pentru combaterea greţurilor matinale şi a deshidratării. Deoarece conține foarte multe minerale importante ce ajută la prevenirea crampelor musculare care apar de obicei în al treilea trimestru de sarcină”, a mai spus medicul nutriționist, Olga Cara.

Printre beneficiile pepenelui verde putem enumera: hidratează şi remineralizează, datorită conţinutului ridicat de apă, are rol antioxidant, datorită licopenului pe care-l conţine, ajută la curăţarea organismului de toxine, stimulează diureza și este ideal pentru scăderea în greutate.

„Mulți dintre noi suntem obișnuiți să mâncăm doar miezul, însă tot pepenele este comestibil: miezul, coaja şi seminţele. Ştiu că suntem obişnuiţi să aruncăm coaja de pepene, poate te duce cu gândul că este stropită cu diferite substanţe sau poate că o vedem aşa tare şi ne duce cu gândul că nu poate fi mestecată, însă încearcă să o speli bine bine, eventual să decojesti doar puţin stratul verde şi să o pui într-un blender sau storcător, alături de lămâie, mentă, lime, pentru o băutură sănătoasă şi răcoritoare care poate înlocui cu succes opţiunile nesănătoase.

Coaja conţine clorofilă – foarte bună pentru sănătate şi mai ales pentru sânge. De asemenea, este mai bogată în aminoacizi decât pulpa. Sâmburii de pepene sunt şi ei comestibili. Ei conţin fier, zinc, proteine şi fibre, omega-3 şi 6”, menționează medicul nutriționist.

Pentru a testa un pepene verde pentru conținutul de nitrați, se taie o bucată de pulpă și se scufundă într-o cană cu apă. Dacă după un timp devine tulbure, este semn că acest fruct nu trebuie consumat.

Citeşte mai mult despre

comentarii: