În noaptea de sâmbătă spre duminică, Republica Moldova a trecut la ora de iarnă 2018. Așadar, ora 4 a devenit ora 3, iar ziua de duminică, 28 octombrie, a fost cea mai lungă din an. Toate aceste schimbări își pot pune amprenta asupra organismului nostru.

Medicii spun că avem nevoie de aproximativ o săptămână, două, pentru a ne adapta la ora de iarnă. Schimbarea orei poate aduce stări de oboseală, nervozitate și chiar depresie, avertizează specialiștii.

Totodată, medicii avertizează că persoanele cu afecţiuni cardiovasculare sunt în zona de risc sporit, pentru că se secretă în exces hormonii de stres, care pot creşte tensiunea şi pot precipita criză cardiacă sau un accident vascular.

Pe lângă modificările somnului, ne putem confrunta cu astenie, vertij, irascibilitate, anxietate, tulburări de concetrare, cefalee sau modificare apetitului.

Medicii au şi sfaturi care ne vor ajuta să ne adaptăm mai repede: să nu ne lăsăm influenţaţi psihic de această schimbare, să facem în continuare plimbări în aer liber și să avem o alimentaţie bazată pe multe verdeţuri.

De ce se trece la ora de iarnă

Deşi motivaţia iniţială - aceea de a face economie de resurse - a dispărut în epoca modernă, peste 70 de state nu au renunţat încă la schimbarea orei.

În perioada orei de iarnă, diferenţa dintre ora oficială a R. Moldova şi Timpul Universal (GMT) va fi de două ore (față de trei ore când e ora de vară).

Comisia Europeană a propus, anul acesta, renunţarea la schimbarea sezonieră a orei în Europa în 2019, oferind statelor membre libertatea de a decide o dată pentru totdeauna dacă doresc să aplice în mod permanent ora de vară sau de iarnă.