image
Sursa foto: playtech.ro

Profesorii - eroii nevăzuți ai pandemiei: „Lecțiile online sunt în prezent un colac de salvare pentru educație”

Lecții online, probleme tehnice, pandemie, criză, izolare - sunt doar câteva dintre cuvintele pe care le auzim atât de frecvent în ultima perioadă. Pentru majoritatea dascălilor, zilele se încheie seara târziu, atunci când conștientizează că și-au dedicat profesiei între 10-14 ore. Printre aceștea se numără și Elena Vorotneac, profesoară de limba și literatura română de la Liceul Teoretic „Vasile Alecsandri”, din Chișinău.

„Diminețile pot începe și la 3 și la 4, dacă nu reușești pregătirea materialului didactic de cu seară. Important e că atunci când pornești videoconferința la 7:45, trebuie deja să ai totul pregătit. Sfertul de oră de rezervă e pentru a te asigura că nu vor apărea probleme tehnice și că nimic nu-ți va periclita activitatea didactică.
La 8:00 deja începem lecția. Pe lângă procesul de predare-învățare, încerci tacticos să afli dacă toți sunt bine, dacă întâmpină dificultăți în asimilarea materialului. Sunt 35 de elevi în clasă, de aceea cauți metode să-i cuprinzi pe toți, să îi motivezi și să-i sprijini moral, dar și să te asiguri că ești explicit, iar materialul predat e accesibil. O sarcină deloc ușoară pentru că toți stau cu camerele închise. Nu le poți vedea fețele, emoțiile, reacțiile, de aceea încerci să te bizui pe intuiție. Nici să-i obligi să pornească camera nu poți. E dreptul lor. Iar ei, desigur, profită de acest drept”, a spus Elena Vorotneac.

În scenariul online, orele durează mai puțin, dar profesorii petrec mai mult timp pregătind și corectând apoi materiale pentru ziua următoare.

„Inevitabil, oricât de mult te-ai pregătit, apar și problemele tehnice, de aceea jonglezi – lucrezi și de la computer, și de la telefon. În cazul absenței uni elev, chiar în acel moment îi scrii dirigintei și te rogi în sinea ta ca acesta să fie sănătos. Diriginții au și ei ore în acest timp, dar fac tot posibilul ca să ia legătura cu familia elevului pentru a vedea cum poate fi ajutat ca să nu piardă lecția. Fiecare lecție este foarte importantă, nici un copil nu trebuie lăsat în urmă”, a mai adăugat profesoara.

Elena Vorotneac mai spune că, în clasele în care predă elevii, nu se confruntă cu lipsa gadgeturilor, toți dintre ei au telefoane performante sau computere. Problema constă în izolare care în perioada pandemică afectează rutina zilnică.

„Tinerii trebuie să-și reseteze modul de viață. Iar perioada de adaptare decurge diferit, de la caz la caz. Partea bună a lucrurilor e că nu mă confrunt cu problema absenteismului. Sunt unele excepții, dar au justificare. Elevii se conectează la lecție fără probleme. Chiar și dacă se află la medic. După finalizarea orelor începe pregătirea pentru următoarea zi. Și noi, profesorii, suntem asemeni unor studenți, reînvățăm predarea lecțiilor. Chiar dacă știm materialul, metodele, instrumentele de predare sunt cu totul altele. Apelez și la instrumentele de pe biblioteca digitală educatieonline.md. Chiar este un mare ajutor pentru consolidarea cunoștințelor la elevi”, ne-a mărturisit profesoara.

În condițiile pandemice, chiar dacă lucrează de acasă, un profesor are un program mult mai încărcat. În schimb, e în siguranță până se mai potolește situația de criză.

„ O lecție online durează cel puțin 3 ore. Iată de ce pregătirea pentru următoarea zi durează enorm, dacă ai mai multe ore. Uneori, o singură zi nu este de ajuns. Dar ne adaptăm. Eu pun accent pe reprezentarea vizuală, grafică, cu imagini sugestive și design atractiv. Materialul se memorizează mai ușor și e mai clar”, a spus Elena Vorotneac.

Lecții online sau offline, care sunt mai eficiente și cerute de către elevi? Răspunsurile la această întrebare după cum știm sunt împărțite. Elena Vorotneac este de părere că, cine se pregătea responsabil și se implica activ la lecțiile tradiționale o face și acum cu aceeași dedicație. Iar cine, mai înainte, se „împăca” mai puțin cu cartea acum are prilejul de a găsi justificări.

„Oricum, la lecție îi implic pe toți și caut metodele de a repartiza sarcini în așa fel încât toți să aibă ocupație. Dacă elevul protestează, desigur nu voi face tam-tam din asta ca să-l rușinez față de colegi. Continui să îl tratez cu respect. Îmi dau seama că ei sunt la vârsta adolescenței și au un comportament specific. Dar după lecție neapărat voi lua legătura cu elevul și voi încerca să aflu sursa problemei. Dacă aflu problema e ușor să o înlătur. Ne consultăm cum ar fi mai bine de procedat în anumite situații, ca abordarea oricărei probleme să nu fie traumatizantă. De cele mai multe ori sursa problemei e efectul izolării. Și maturii și copiii sunt afectați de această criză, iar izolarea își are efectele sale. Acum, ne confruntăm cu un fenomen paradoxal. Sănătatea și educația sunt două priorități primordiale. Fiecare elev are dreptul la sănătate și la educație. Iar aceste două drepturi nu trebuie să fie contrare - alegem una sau alta. Educația nu are valoare fără sănătate. Pe de altă parte, fără educație, o societate nu are viitor. E o situație foarte dificilă”, a mai adăugat profesoara.

jurnal.mdElena Vorotneac, profesoară de limba și literatura română

Lecțiile online sunt o alternativă de moment, nu o perspectivă

Elena Vorotneac spune că sondajele pe care le-a făcut la clasele în care predă arată că majoritatea își doresc să revină la clasă. Pentru moment însă, lecțiile online sunt un colac de salvare pentru educație, consideră profesoara.

„Dacă în toate domeniile s-ar respecta recomandările epidemiologilor, cred că nu am fi ajuns în această situație. Atunci când afli că săptămânal pleacă în lumea celor drepți cel puțin un cadru didactic, e dureros. Sper că vaccinarea angajaților din învățământ va salva situația și vom putea reveni la orele obișnuite. Atât timp cât există un grad înalt de pericol de infectări sunt pentru lecțiile online”, a mai spus profesoara.

Întrebată cum crede că va fi revenirea la școală, Elena Vorotneac ne-a răspuns:

„Revenirea la școală va fi cu dor și bucurie. Toți vor la școală. Pentru că școala nu e doar o clădire, ci o comunitate unde copilul se formează ca personalitate. Aici își face prieteni, învață ce e managementul timpului, își formează competențe de leadership, învață să interacționeze cu ceilalți, să fie empatic și să relaționeze într-o comunitate. Situația pandemică ne-a impus să facem un salt enorm în domeniul tehnologiilor moderne. Din propria experiență pot spune că am învățat foarte multe programe, platforme care mă ajută să realizez lecții interesante.”

Cu răbdare, disciplină și speranță că în curând situația va reveni la normal, profesoara încearcă zilnic să țină pasul cu toate.

„Școala online poate fi o alternativă de viitor. Dar aceasta solicită un efort enorm. Aceasta în cazul în care elevul, în anumite circumstanțe (boală, campionate etc.) nu poate fi prezent la clasă. E adevărat că lecțiile online pot fi mult mai reușite dacă la ele ar lucra o echipă de specialiști - cadrul didactic, specialistul în IT, creatori de imagini, operatori, editori, psihologi etc. Generația tânără este foarte familiarizată cu noile tehnologii. Era inevitabil ca în educație să nu-și facă loc aceste alternative. Nu mai poți lucra cu creta la tablă mimând noile metode de predare. Tehnologiile moderne sunt o necesitate, nu un moft. Totuși, școala online trebuie să fie o alternativă, nu o realitate”, a mai spus profesoara.

Orice criză, orice situație dramatică își are efectul în timp, iar consecințele izolării sunt resimțite de fiecare dintre noi.

„Nu cred că există cineva care să nu fi avut o pierdere sau să nu se fi confruntat cu efectele izolării. Starea de depresie, anxietate se resimte. Societatea este marcată de discursurile de ură promovate în spațiul mediatic; au fost încurajate stigmatizările, marginalizarea celor care au fost infectați. Avem o stare generală de frică. Distanțarea fizică a trecut la cea socială. Cu siguranță vom resimți și mai mult efectele în viitor. Este nevoie de înțelepciune, bunătate și iubire ca să schimbăm lucrurile. De asta la lecție pun accent și pe partea afectivă. Atitudinea este totul. Mă interesează cum se simt, cu ce probleme se confruntă, ce pasiuni au și ce activități au făcut în afară de materialul predat. Avem copii minunați. Depinde de noi, profesorii, și de părinți, cum le explicăm situația creată și cum îi învățăm să învețe să gestioneze o situație de criză”, ne-a mi spus spus Elena Vorotneac, profesoară de limba și literatura română.

Noutăţile partenerilor

comentarii: