image
Sursa foto: Nadejda Roșcovanu//Jurnal.md

FOTOREPORTAJ // Pictorul Ion Daghi, la 84 de ani, mai tânăr decât mulţi dintre noi

Joi, 13 februarie 2020, ora 15.00, la Centrul Expoziţional „Constantin Brâncuşi” din Chişinău va fi inaugurată expoziţia de pictură cu genericul „Eminesciana Plastică” a artistului Ion Daghi. Mergeţi să vă umpleţi de energia care se revarsă din tablourile şi sufletul acestui mare creator! Trecut de vârsta de 84 de ani, pictorul, pedagogul şi monumentalistul Ion Daghi are spiritul mai tânăr decât al multor tineri.

În atelierul pictorului Ion Daghi tablourile îşi ascund faţa spre perete. Maestrul începe a le întoarce unul câte unul. Dintr-un colţ, o rază de lumină străpunge întunericul fiecărui tablou. Lucrările capătă culoare şi sens. Astfel a luat naştere, poate, Pământul şi Omul, dar şi poezia eminesciană. Din aceeaşi scânteie a universului prinde sens, azi, şi opera maestrului Ion Daghi.

Nadejda Roșcovanu//Jurnal.mdNadejda Roșcovanu//Jurnal.md

Ion Daghi vorbeste despre lucrarea „Valul Vietii"

Eminescu renaşte în operele pictorului Daghi

La Centrul Expoziţional „Constantin Brâncuşi” vor fi expuse 39 de tablouri din ciclul de opere dedicate lui Eminescu, pictate de Ion Daghi. „Cu portretul meu vor fi 40”, glumeşte pictorul. Cifra, spune el, reprezină anii de viaţă trăiţi de poet. De fapt, adaugă maestrul, are două cicluri de tablouri a câte 39 de picturi fiecare pe această temă:

„Primul ciclu e filosofic, al doilea e natură, dragoste. Am vrut să-l fac şi pe al treilea, social, dar cred că deja e târziu, fiindcă acum dau prioritate pedagogiei. Scriu o lucrare fundamentală, bazele sistemelor metodologice de predare. Am 60 de ani de experienţă în pedagogie. Trec anii repede. Şi eu nu-s vinovat”, lamentează maestrul faptul că ar mai face încă atâtea, dar timpul îl constrânge.

Nadejda Roșcovanu//Jurnal.mdNadejda Roșcovanu//Jurnal.md

Ion Daghi este profesor de artă, pictor, monumentalist (reprezentare artistică a interioarelor şi exterioarelor. Crează lucrări în mozaic, relief, zgrafito, vitraliu, pictură paretală.

Opera poetului Mihai Eminescu l-a influenţat din copilărie, îşi aduce aminte plasticianul. Născut în România Mare, în anul 1936, Ion Daghi a prins „şcoala românească”, când poeziile poetului erau carte de căpătâi pentru elevi începând cu clasa întâi. Dar, a trăit şi perioada când i-a dus lipsa. Povesteşte că prin anul 1953, când opera lui Mihai Eminescu era interzisă de sovietici, s-a întâlnit cu un evreu, care avea o carte de-a poetului ascunsă sub suman.

Nadejda Roșcovanu//Jurnal.mdNadejda Roșcovanu//Jurnal.md

Eminescu renaşte din piatră, val, codru, univers, în tablourile maestrului Ion Daghi

Au stat de vorbă amândoi mai multe ore. Ion Daghi i-a spus că tare îşi doreşte acea carte, iar evreul i-a vândut-o. Era foarte bucuros, spune, chiar dacă cheltuise pe ea banii necesari de viaţă, fiindcă trăia doar din bursă. „Am cumpărat cartea şi citeam pe ascuns. Am început de atunci să citesc şi, când m-am aprofundat serios în conţinut şi esenţa eminesciană, am descoperit că mai mare universitate, mai ample cunoştinţe despre existenţa omului pe faţa pământului, nu există”, mărturiseşte pictorul întâmplarea care i-a influenţat creaţia şi existenţa.

Nadejda Roșcovanu//Jurnal.mdNadejda Roșcovanu//Jurnal.md

Nadejda Roșcovanu//Jurnal.mdNadejda Roșcovanu//Jurnal.md

Nadejda Roșcovanu//Jurnal.mdNadejda Roșcovanu//Jurnal.md

Ion Daghi scrie şi poezii, dar nu le publică, spune că nu este poet.

60 de ani de pedagogie

Datorită colecţiilor sale de pictură, în special cele dedicate poetului Mihai Eminescu, cu care a participat la mai multe expoziţii peste hotare, dar şi metodei sale de predare experimentate în cei 60 de ani de pedagogie, Ion Daghi este cunoscut şi peste hotarele republicii. Bunăoară, spune că anul trecut a fost vizitat de o delegaţie de la o universitate din Nicosia, Cipru, care i-au cumpărat mai multe lucrări pe tematica operei poetului Eminescu, tablouri ce vor fi expuse într-o cameră specială a muzeului universităţii din capitala cipriotă, doar cu lucrările sale. Îl tot invită să ţină şi lecţii profesorilor de la această universitate, dar el, spune, încă nu are timp să meargă la ei.

Nadejda Roșcovanu//Jurnal.mdNadejda Roșcovanu//Jurnal.md
Nadejda Roșcovanu//Jurnal.mdNadejda Roșcovanu//Jurnal.md

In atelierul pictorului Ion Daghi

„Trebuia să mă duc la 1 septembrie, dar cum să lipsesc în această zi aici?”, se întreabă doctorul în pedagogie Ion Daghi, astăzi profesor la Universitatea Tehnică din Moldova, departamentul „Design Industrial şi de Produs”.

Vorbeşte înflăcărat, gesticulând, are atitudine critică pentru toate. Îi lipseşte astâmpărul, nu stă locului nicio clipă. „Eu nici când predau orele studenţilor nu mă aşez”, spune profesorul. Îl ascult şi mă gândesc că dacă l-ar solicita şi responsabilii noştri de învăţământ, l-ar asculta ce şi unde crede că greşesc, cum îl solicită direcţia universităţii din Nicosia, cu siguranţă studenţii basarabeni nu ar fugi de universtităţile noastre. Astăzi, afirmă profesorul, universitatea la care este angajat duce lipsă mare de studenţi, pe an ce trece, sunt tot mai puţini.

Nadejda Roșcovanu//Jurnal.mdNadejda Roșcovanu//Jurnal.md

In atelierul pictorului Ion Daghi

„Trebuie să mă duc la minister (educaţiei) neapărat, dacă nu mă duc eu, nimeni n-o să facă asta. Trebuie să tocmim în ce stare ne aflăm, e criză, fiindcă ei nu pot pregăti cadre pentru primul curs. Sunt nevoit să repet programa preuniversitară. Cel puţin o jumătate de an, trebuie să pierd din lecţii, învăţându-i pe studenţi ceea ce trebuie învăţat în şcoala generală, cum ar fi culorile.

Trebuie să avem legătură cu ministerul, să vedem ei ce gândesc, deacu-i vremea, eu n-am când. Trebuie ei singuri să-şi bată capul. Au ieşit nişte cărţi cu eticheta ministerului de învăţământ, unde-s scrise nişte prostii despre arta vizuală. Care artă vizuală? Unde-ai văzut să fie ceva nevizual? 95 de procente din viaţa şi activitatea omului e vizuală”, critică profesorul specialiştii ministerului responsabili de învăţământ.

Nadejda Roșcovanu//Jurnal.mdNadejda Roșcovanu//Jurnal.md

„Natura statică cu ceaincic”, unul dintre primele tablouri ale lui Ion Daghi.

Despre creaţie şi gândire

N-are timp, are multe de făcut, multe gânduri, idei, la care tot revine, de fiecare dată aducându-şi aminte altceva:

„Dacă aş publica ceea ce mi-am pus în gând, despre omul de creaţie şi societate. Să vedeţi ce se face în lume! Este o atitudine a mea referitor la crima pe care o comite societatea faţă de omul de creaţie. Din cauza asta nu se dezvoltă cultura. Am pierdut mult din păstrarea tradiţiilor naţionale.”

Nadejda Roșcovanu//Jurnal.mdNadejda Roșcovanu//Jurnal.md

Nadejda Roșcovanu//Jurnal.mdNadejda Roșcovanu//Jurnal.md

Nadejda Roșcovanu//Jurnal.mdNadejda Roșcovanu//Jurnal.md

„Zdrobiţi orânduirea cea crudă şi nedreaptă!”, autor Ion Daghi

„În a doua jumătate a anului le vorbesc studenţilor despre formarea gândirii creatoare. În design şi arta decorativă nu se face nimic fără gândire corectă. Le dezvolt logica gândirii, fără ea nu ai ce căuta în cultură. Sunt mulţi idioţi care ne conduc astăzi cultura, ne având logică.”

„Acest tablou reprezintă „Noua generaţie-salvatoarea naţiei”. Tânăra generaţie ne e speranţa. Speranţa nu poate să fugă odată cu tinerii. Ea ne rămâne ca tradiţie, iar tradiţia e veşnică. Ele sunt legate de spiritul Dumnezeiesc.”

„În 1941, când s-au dus de aici ruşii, ştiţi cum era Şoldăneştiul? Avea „Regie de tutun”, vestită peste hotare, fabrică de conserve, fabrică de vinuri, era foarte dezvoltat oraşul, fiindcă pe acolo trecea calea ferată. Tata ne lua în trăsură şi ne ducea la târg. Era o viaţă fericită pe timpul României, până să ne ocupe ruşii. Dar, în 1941, când s-au retras contropitorii aceştia care au făcut numai rele pe faţa pământului, au dat foc la toate. Cu ce drept au dat foc, ce bunuri au construit ei acolo? Din satul meu, Olişcani, unde eram încă copil, se vedea para focului, după deal, la şase kilometri.”

„Dumnezeu a creat din nimic. A dat frâu dezvoltării materiei fizice. Materia fizică dezvoltă materia organică. Noi suntem materie organică, în care Dumnezeu a pus raţiune. Numai oamenii sunt cu raţiune, şi nu toţi au acelaşi procent de raţiune. Unii au mai multă, alţii au mai puţină. Ce scop a avut Dumnezeu când a creat materia fizică? Scopul e foarte clar: în timpul dezvoltării materiei fizice, se crează materia biologică şi ea, printre altele, crează spirit, energie spirituală, plină de informaţie, plină de conştientizare a lumii. După ce moare omul, tot ce-i biologic se preface iarăşi în materie, dar energia spirituală, cu informaţie cu tot, se duce în cosmos, în univers, se întoarce iarăşi la Dumnezeu. Imaginaţi-vă câte galaxii, şi-n galaxiile acestea neapărat sunt vreo două-trei planete ca a noastră, cu viaţă, acestea toate sunt civilizaţii şi noi neapărat vom contacta cu alte civilizaţii. Nu pot exista îndoieli! E ceva grozav! ”

Nadejda Roșcovanu//Jurnal.mdNadejda Roșcovanu//Jurnal.md

Gândurile, ideile, nu-l lasă în pace nicio clipă. Şi-atunci, se închide în atelierul său şi le transpune în realitate. Pictează numai la lumină zilei.

Ion Daghi e născut la 16 august 1936 în satul Olişcani, judeţul Orhei, România. În 1952-1960, şi-a făcut studiile la Şcoala Republicană de Arte Plastice din Chişinău. A urmat, în 1962-1967, Academia de Arte şi Design din Harkov, Ucraina. Din 1980 devine membru titular al Uniunii Artiştilor Plastici din R. Moldova. În 1990 obţine titlul de „doctor în pedagogie” . Pe parcursul vieţii, a avut o mulţime de expoziţii personale în republică, dar şi peste hotare, a participat la numeroase conferinţe internaţionale. A scris peste 90 de articole, dar şi cărţi, unde a abordat metodele de predare, ideile sale fiind apreciate pe timpurile sovietice, fiind invitat să colaboreze la alcătuirea programelor de artă plastică.

Născut pe timpul României Mari, speră să revenim cât mai curând Acasă.

Citeşte mai mult despre

Noutăţile partenerilor

comentarii: