image
Sursa foto: mba.aero

Opoziția critică modul în care a fost privatizată Air Moldova: „Toate schemele dubioase s-au pus la cale înainte de alegeri”

Modul în care a fost privatizată compania Air Moldova atrage criticile opoziției extraparlamentare. Stârnește dubii faptul că totul se întâmplă în ajunul alegerilor parlamentare, la fel ca și alte furturi de proporții, spun reprezentanții Partidului Acțiune și Solidaritate și cei ai Platformei DA. Declarațiile au fost făcute aseară la Ora Expertizei de la Jurnal TV.

„Este un exemplu de activ al statului care intenționat a fost adus aproape de faliment, ca ulterior prin scheme puse la cale de PD să fie preluat. Este un proces netransparent. Noi, cetățenii RM, aflăm că această companie este datoare în timp ce administra rute destul de profitabile, că statul care trebuie să supravegheze modul în care este gestionat acest activ nu întreprinde nicio acțiune și foarte repede încearcă să scape de acest activ. Asistăm la încă un episod în care PD scoate la privatizare încă unul dintre cele mai profitabile active și le trece prin persoane interpuse în proprietatea lui Plahotniuc. Vom urmări ce se întâmplă la această companie și, odată cu schimbarea guvernării vom vedea dacă Air Moldova nu a fost adusă intenționat la faliment și felul cum a ajuns în mâinile acestei companii apărute peste noapte. Este aceeași schemă ca în cazul Aeroportului. Schema e clasică, băieții nu-și pun mintea în mișcare ca să inventeze ceva mai creativ. S-ar putea să ne trezim cu următorul activ, Moldtelecom, în condițiile crizei cu partenerii externi. Lor nu le rămâne decât să vândă cât mai repede activele statului sau se împrumute la dobânzi mari și să împovăreze cetățenii pentru mulți ani înainte”, a comentat secretarul general al Partidului Acțiune și Solidaritate, Igor Grosu

„Ceea ce se întâmplă de fiecare dată înainte de alegeri este schema clasică care denotă că cei de la guvernare sunt niște profitori și sunt pregătiți de fiecare dată să-și asigure garanții financiare în caz de ceva. Așa s-a întâmplat în 2014 cu câteva zile înainte de alegeri, când cele mai mare sume au fost sustrase din Banca Socială. Toate schemele dubioase au fost puse la cale în ultima jumătate de an. Observ același lucru și în 2018. Am văzut ce s-a întâmplat cu cetățenia contra cost, amnistia capitalului – opera specială pentru legalizarea banilor furați din sistemul bancar, dar și schema cu Arena care va aduce un mare prejudiciu statului. A urmat situația cu gările, cu parteneriatul public-privat, deși o parte din ele sunt profitabile. Urmează să fie date în concesiune și în scurt timp vom afla cine este acest partener. La fel și la Air Moldova aceeași schemă: falimentul artificial. Acumularea datoriilor a început din 2013, dar doi ani ministru al Transporturilor a fost exponent al PD, Botnari. Până la alegeri probabil vor urma și alte cazuri răsunătoare, inclusiv în sistemul bancar”, a menționat vicepreședintele Platformei DA, Alexandru Slusari.

Agenția Proprietății Publice a anunțat ieri seara că „Air Moldova” a fost privatizată. Compania Civil Aviation Group SRL a fost declarată câștigătoarea concursului de privatizare. Valoarea tranzacției de vânzare-cumpărare ajunge la 1,2 miliarde de lei, dintre care doar 50 de milioane de lei au fost transferate în bugetul de stat, restul sumei reprezentând datoriile „Air Moldova”, pe care investitorul s-a obligat să le achite.

În comunicatul Agenției Proprietății Publice nu se spune, însă, că deşi operatorul aerian din România, Blue Air, deţine cea mai mare cotă de acţiuni în compania care a privatizat Air Moldova, aceasta nu deţine pachetul majoritar de acţiuni. Acesta este deţinut anume de cele două persoane fizice, cetăţeni ai Republicii Moldova. Potrivit ”Ziarului de Gardă”, Civil Aviation Group SRL a fost fondată abia recent, pe 23 august 2018, iar cei doi asociați sunt Serghei Melnik şi Andrei Ianovici, care deţin fiecare câte 25.5% dintre acțiuni, în total 51%.

Precizăm că doar în opt luni ale anului trecut, Air Moldova a înregistrat pierderi nete de 111 milioane lei, iar datoriile companiei au înregistrat o tendință crescătoare din anul 2013, ajungând la peste un miliard de lei. În toamna anului trecut, Air Moldova a împrumutat de la Aeroportul Internaţional Chișinău 75 de milioane de lei lei. Asta după ce în noiembrie 2013, Guvernul a transmis Aeroportul în concesiune companiei Avia Invest, controlată de către primarul de Orhei, Ilan Şor.

Noutăţile partenerilor

comentarii: