Sursa foto: Profimedia

STUDIU // Schimbările climatice au făcut ca fluturii din Marea Britanie să devină mai mari

Ca răspuns la încălzirea planetei, multe specii își modifică fizic dimensiunile corpului. În timp ce unele dintre ele evoluează și dezvoltă extremități mai mari, pentru a-și regla temperatura corpului, în cazul insectelor, răspunsul este mai variat.

O nouă cercetare, care a folosit o viziune computerizată, a descoperit că unii fluturi britanici devin, în mod constant, mai mari ca răspuns la schimbările climatice.

Cercetarea, realizată de o echipă de oameni de știință de la Universitatea din Southampton și de la Universitatea din California, a folosit un sistem de viziune computerizată care permite analiza rapidă a mii de specii, mărind considerabil dimensiunea eșantionului.

„Lucrarea noastră este printre primele care arată că viziunea computerizată poate fi aplicată acestor imagini pentru a testa ipotezele privind modul în care animalele pot răspunde la schimbările climatice.”, a declarat Dr. Phillip B Fenberg, de la Universitatea din Southampton și coautor al lucrării.

„Acest lucru accelerează potențialul nostru de a înțelege cum va reacționa biosfera la schimbările climatice”, a mai adăugat acesta.

De asemenea, studiul, publicat în „Methods in Ecology and Evolution”, a reușit să confirme faptul că femelele au o dimensiune mai mare în cazul majorității speciilor de fluturi britanici. Deși acest lucru era de mult timp presupus, studiul a reușit să probeze informația.

Un alt studiu a constatat că unele specii din zonele cu climat cald au evoluat astfel încât să aibă un cioc mai mare sau urechi mai mari, pentru a elimina căldura mai ușor.

O aripă, ureche sau cioc mai mare în raport cu dimensiunea corpului le oferă animalelor mici o suprafață mai mare prin care să elimine excesul de căldură.

În schimb, noul studiu a arătat că, în cazul fluturilor britanici, se întâmplă exact opusul, deoarece temperaturile mai ridicate duc la creșterea dimensiunilor acestora.

Una dintre cele mai mari descoperiri din acest proiect este utilizarea viziunii computerizate pentru a analiza speciile de fluturi

Echipa de cercetători a folosit colecția de fluturi britanici a muzeului, analizând aproximativ 125.000 de exemplare. Ei au descoperit că, pentru șaptesprezece dintre aceste specii, creșterea temperaturii, în timpul dezvoltării larvelor fluturelui, a determinat o creștere a dimensiunii fluturelui adult.

În timp ce schimbările de mărime ale fluturilor sunt importante și coroborează studiile anterioare care au găsit rezultate similare, una dintre cele mai mari descoperiri din acest proiect este utilizarea viziunii computerizate pentru a analiza specimenele în sine.

Cercetătorii de la Berkley Institute for Data Science au dezvoltat un sistem de viziune computerizată, numit „Mothra”, care le-a permis oamenilor de știință să analizeze peste 180.000 de fotografii ale speciilor. Sistemul măsoară automat orientarea, lungimea aripilor, precum și sexul fluturelui.

„Mothra” permite cercetătorilor să analizeze rapid mii de fluturi într-o fracțiune de timp în care ar fi fost nevoie, în mod normal, de cercetători care ar fi făcut aceeași muncă, dar manual, notează AlephNews.

„Studiul nostru a demonstrat valoarea și puterea digitalizării pentru a furniza rapid dovezi care pot fi folosite pentru a conserva speciile într-o lume în schimbare”, a spus Stephen J. Brooks, cercetător în entomologie și coautor al lucrării.

Lucrarea face parte dintr-un impuls uriaș, la nivel global, de a digitaliza colecțiile de istorie naturală, ceea ce ar trebu să permită mai multor persoane să aibă acces la aceste colecții și să extindă cunoștințele.