Sursa foto: moffitt.org

Îmbătrânirea digitală: Prea multă lumină albastră de la ecrane ar putea accelera procesul de îmbătrânire (Studiu)

Prea multă lumină albastră de la gadgeturi precum televizoarele, laptopurile și smartphone-urile ar putea accelera procesul de îmbătrânire, avertizează un nou studiu. Cercetătorii au descoperit că acest lucru ar putea duce, de asemenea, la apariția obezității și a problemelor psihologice.

„Expunerea excesivă la dispozitivele de zi cu zi, cum ar fi televizoarele, laptopurile și telefoanele, ar putea avea efecte dăunătoare asupra unei game largi de celule din corpul nostru, de la celulele pielii și ale grăsimii, până la neuronii senzoriali”, afirmă Dr. Jadwiga Giebultowicz, profesor la Departamentul de Biologie Integrativă de la Oregon State University, într-un comunicat de presă.

„Suntem primii care au demonstrat că nivelurile unor metaboliți specifici – substanțe chimice esențiale pentru ca celulele să funcționeze corect – sunt modificate la muștele de fructe expuse la lumina albastră”. Echipa de cercetători a experimentat cu muște de fructe și a descoperit că lumina de la ecrane le afecta și pe acestea. Acest lucru este semnificativ deoarece oamenii și muștele au asemănări la nivel celular.

„Substanțele chimice de semnalizare din celulele muștelor și ale oamenilor sunt aceleași, astfel încât există un potențial pentru efecte negative ale luminii albastre asupra oamenilor”, explică Giebultowicz, citat de Aleph News. „Pentru a înțelege de ce lumina albastră de înaltă energie este responsabilă de accelerarea îmbătrânirii la muștele de fructe, am comparat nivelurile de metaboliți la muștele expuse la lumina albastră timp de două săptămâni cu cele ținute în întuneric complet”.

Echipa a descoperit că celulele din muștele de fructe nu funcționează la un nivel optim după expunerea la lumina albastră, ceea ce sugerează că ar putea duce la moarte prematură. Prin examinarea celulelor din creierul muștelor au descoperit că nivelul unui metabolit, succinatul, a crescut, în timp ce nivelul glutamatului a scăzut.

„Succinatul este esențial pentru producerea combustibilului pentru funcționarea și creșterea fiecărei celule. Nivelurile ridicate de succinat după expunerea la lumina albastră pot fi comparate cu benzina care se află în pompă, dar nu ajunge în mașină”, spune Giebultowicz.

„O altă descoperire tulburătoare a fost că moleculele responsabile pentru comunicarea dintre neuroni, cum ar fi glutamatul, sunt la un nivel mai scăzut după expunerea la lumina albastră”. Nivelurile scăzute de glutamat ar putea duce la o scădere a funcției creierului, putând provoca îmbătrânirea prematură, potrivit autorilor studiului.

„LED-urile au devenit principala sursă de iluminare a ecranelor de afișare, cum ar fi telefoanele, desktopurile și televizoarele, precum și a iluminatului ambiental, astfel încât oamenii din societățile avansate sunt expuși la lumina albastră prin intermediul iluminatului cu LED în cea mai mare parte a orelor de veghe”, explică autorul studiului.

„Am folosit lumina albastră destul de puternică asupra muștelor – oamenii sunt expuși la o lumină mai puțin intensă, astfel încât daunele celulare pot fi mai puțin dramatice. Rezultatele acestui studiu sugerează că sunt necesare cercetări viitoare care să implice celule umane pentru a stabili în ce măsură celulele umane pot prezenta modificări similare în metaboliții implicați în producția de energie ca răspuns la expunerea excesivă la lumina albastră”, conchide Giebultowicz. „Studiul nostru sugerează că evitarea expunerii excesive la lumina albastră poate fi o bună strategie anti-îmbătrânire”.