image
Sursa foto: jurnal.md

Unele licee au decis - o săptămână în clase, alta online; Părinții se revoltă: „Fiind mamă singură, cu doi copii, e ireal”

Câteva licee din capitală au decis deja fără a consulta părerile părințiilor și elevilor cum se vor desfășura lecțiile începând cu 1 septembrie. Este vorba de învățarea de tip Hibrid - 50% la școală și 50% online. Mai mulți părinți sunt revoltați și susțin că autorităților nu le pasă de educația viitoarei generații.

„Haideți mai bine să închidem școala definitiv, că doar în RM culioacele rezolvă totul și prostănacii lumii ajung președinți, olecuțică doctori, economiști, agronomi, olecuțică de toate”, se plâng părinții.

Pe 13 iulie recent, MECC a anunțat 7 scenarii după care se vor desfășura lecțiile de la 1 septembrie în Republica Moldova. Pe 20 iulie Primăria Chișinău a anunțat că fiecare școală sau liceu din municipiul Chișinău, urmează să aleagă cea mai potrivită variantă propusă de către minister. Managerii instituțiilor de învățământ trebuie să țină cont de interesele elevilor, iar metoda de studii aleasă să fie comodă pentru copii și părinți, dar și pentru cadrele didactice din Chișinău.

Unele licee din capitală au ales deja metodele de desfășurare a orelor, însă fără a consulta părinții și elevii, susțin aceștia. De exemplu, Liceul Teoretic „Gheorghe Asachi” a anunțat pe pagina oficială că de la 1 septembrie orele se vor desfășura după modelul 4, propus de MECC. Învățarea de tip Hibrid - 50% la școală și 50% online. Presupune împărțirea clasei în două grupe, pe rând o zi se vine la școală și o zi se fac lecții online. Un astfel de model a fost ales și de alte instituții nu doar din capitală, dar și din raioanele RM, susțin părinții care sunt revoltați că nu au fost întrebați, ci puși în fața faptului împlinit.

liceuliceu

Primele roade ale așa-ziselor consultări - liceul propune o singură variantă spre discuție părinților. Din câte se poate de înțeles din mesaj, administrația liceului a decis de sine stătător care model din cele 7 urmează a fi implementat. Adminstrația liceului a întrebat angajatorii părinților dacă le acordă cineva posibilitatea de a sta o săptămână acasă și una la serviciu?”, ne spune Maria, părinte, despre situația la liceul „Gheorghe Asachi”.

Nimeni nu a primit nimic, niciun chestionar, și ăsta nu e primul nici ultimul liceu în care nici părinții, nici cadrele didactice nu decid nimic”, susține alt părinte.

Din păcate și la noi la Călărași e aceași problemă. S-a luat decizia fără părinți, doar ne-au adus la cunoștință faptul că vom învăța o săptămână la școală și cealaltă online. Mie îmi pare că managerii sunt impuși să aleagă acest model! Multe școli aleg anume acest model, nu cred că e coincidență, dar manipulare de la autorități”, ne spune Victoria, din Călărași.

Foarte urât din partea managerilor instituțiilor de învățământ care au decis FĂRĂ a consulta părinții, elevii și de la 1 septembrie orele vor avea loc o săptămână la școală și una online. Părerea mea, rezultatele vor fi foarte proaste, în primul rând, eu ca părinte nu pot sta o săptămâna acasă, una la serviciu. Cel mai trist, nu pot asigura la ambii copii telefoane performante pentru a fi online la lecții. Pentru cei din clasele primare MEREU trebuie să fie un matur alături la aceste ore. Fiind mamă singură, este imposibil. Haideți mai bine să închidem școala definitiv, că doar în RM culioacele rezolvă totul și prostănacii lumii ajung președinți, olecuțâcă doctori, economiști, agronomi, olecuțâcă de toate. Au pus palma într-un loc și au plecat în vacanță, se pregătesc de alegeri, de târâit tushonkă și grecikă proștilor, iar cea mai importantă ramură în orice stat, EDUCAȚIA, moare, e îngropată, sugrumată, lichidată”, susține Lina, mamă a doi copii, din capitală.

Aproape 10 mii de cereri pentru înscrierea copiilor în clasa I doar în capitală

În acest an, în municipiul Chișinău au fost depuse cele mai multe cereri pentru înscrierea copiilor în clasa I. Autoritățile recunosc că în perioada în care RM se confruntă cu pandemia COVID-19 este și mai dificil pentru a găsi soluții optime pentru viitorii elevi.

Viceprimarul de ramură, Angela Cutasevici, a calificat situația de suprasolicitare pentru înscrierea în clasa I drept ceva neașteptat, în condițiile în care municipalitatea are planificate doar 8.913 locuri. Potrivit ei, este vorba despre un efect al urbanizării, când locuitorii din suburbii decid să-și ducă copiii la școală în capitală. Responsabilii de la Direcţia educaţie tineret şi sport vor identifica soluţii, astfel ca toţi copiii de vârstă școlară să fie incluși în procesul educaţional. În caz de necesitate, vor fi deschise clase noi.

În aceleași timp, până în data de 28 august continuă etapa a II-a de depunere a cererilor pentru școlarizarea copiilor de 7 ani, așa că cel mai probabil numărul cererilor de înscriere în clasa I va crește.

Părinții ai căror copii vor merge în acest an în clasa I sunt împotriva lecțiilor online.

Doi copii care trebuie să meargă în clasa 1, trebuie să las serviciul și nici nu-mi închipui cum să faci clasa 1 online. Sunt contra categoric. Copiii trebuie și au nevoie de școală și profesor, de comunicare și socializare. Ajunge atâta calculator și telefoane. Peste câțiva ani cred că vom simți efectele negative la gadgeturi și măști”, afirmă Natalia.

În cazul lipsei conexiunii la wi-fi, ea nu va putea să se conecteze de sine stătător să facă lecțiile. Sunt contra lecțiilor online, fetița e clasa 1. Eu la serviciu, ea acasă. Cine o va monitoriza? Cum va învața să scrie sau să înțeleagă că școală este ceva serios și nu o joacă de-a învățatul, parcă ar fi de-a v-ați ascunselea. Întrebarea principală e cum să se descurce părintele solitar, care trebuie să lucreze, dar și să asigure învățământ de calitate copilului și mai ales siguranță vieții”, menționează Mariana Valentina.

Alte păreri contra învățământului online

La fel sunt contra orelor online, am 4 copii: doi la școală și doi la grădiniță, clasa 2 și clasa 6, și doar un telefon performant. Orele online sunt groaznice, unul dintre părinți trebuie să stea cu copiii, altfel nu se descurc, și da, cum au procedat, istoria o fac online, iar la matematică doar le-au scris tema pe viber și descurcă-te cum vrei. Asta nu-i predare”, ne scrie Iana.

Categoric împotrivă, cu toate că avem o super profesoară și s-a descurcat foarte bine online. E prea mult timp în fața ecranului, puțin timp de comunicare între colegi, dacă ceva nu e clar, nu-ți prea permiți să întrebi profesoara, deoarece nu-i suficient timp etc. Și nu în ultimul rând, gândiți-vă la profesori, au de verificat și de scris pe foi pentru a preda până or ameți. Să ne achite și nouă guvernul că asistăm la lecții și supraveghem copiii acasă o zi întreagă”, punctează Veronica Fratea.

Orele online vor aduce alte probleme de sănătate: vederea, socializarea, interacționarea cu semenii, stres etc. În plus, cine o să monitorizeze dacă au înțeles copiii tema sau nu? Îmi vine greu să-mi imaginez cum copilul meu de cl. 1 va sta singur acasă la calculator?! Până la această vârstă (7 ani) ea nu avea aces la internet și la gadget-uri. Acum reiese că eu trebuie să-mi oblig copilul să stea ore în șir la calculator”, susține Svetlana Moisei.

Pro-online și părerea specialiștilor despre orele petrecute în fața calculatorului

Sunt și părinți care susțin ideea învățământului online, menționând că este o practică care trebuie implimentată în RM.

Sunt pro lecții online, a fost bine organizat, părinții având acces la platforma. Copilul singur se conecta fără nicio problemă (elev clasa a 4-a), seara primeam notițe de la profesor la ce să acordăm atenție. Din păcate acest lucru nu este doar în RM și sperăm să depășim și acest moment dificil”, ne spune Natalia.

Potrivit psihologilor, un minor poate să petreacă două ore pe zi la computer sau telefon pentru a-şi dezvolta memoria, recomandate fiind pauze de 15 minute.

Medicii susţin că, petrecând mai mult de trei ore într-o singură poziţie în faţa computerului sau a telefonului, un copil riscă să dobândească mai multe probleme de sănătate.

În primul rând scoleoza, pe modificările coloanei vertebrale, de care problemă se ocupă ortopezii, traumatologii, neurologii. Apar ticuri neurotice ca rezultat la timpul excesiv în care copiii se află la ecran, oboseli”, a susține doctorul neurochirurg pediatric, Andrei Pleşco.

Citeşte mai mult despre

Noutăţile partenerilor

comentarii: