image
Sursa foto: mold-street.com

Cum sunt reabilitate drumurile naționale pe bani europeni

În curând, vom da în exploatare peste 90 de kilometri de drum reabilitat din bani europeni, a anunțat într-un spot video ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spânu. Printre porțiunile de drum ce vor fi date în exploatare, menționate de vicepremier se numără: Bălți - Fălești - Sculeni, Porumbrei - Cimișlia, Chișinău - Orhei - Bălți, porțiunea de drum de la intrarea în Sîngerei, sectorul 1 al centurii orașului Chișinău, drumul de ocolire Bahmut etc.

Spînu: Toate proiectele de construcție a drumurilor au fost deblocate

Totodată Spînu spune în spotul video că în decurs de un an, toate proiectele de construcție a drumurilor au fost deblocate.

„La toate proiectele se lucrează. Vorbim de sute de kilometri de drumuri care se reabilitează chiar în aceste momente. Un exemplu este podul de la Pruncul, peste râul Bîc. Doar în câteva luni am reușit să-l finisăm și acum nu mai avem ambuteiaje în acea zonă a Chișinăului. La sud se fac ultimele lucrări pe drumul de ocolire a orașului Comrat, iar din luna aceasta va fi dat în exploatare. La centrul țării, se repară drumul Costești - Țipala, care include patru sectoare, finanțat de Banca Mondială. La nord, se reabilitează două sectoare a drumului Bălți-Sărăteni”, a precizat ministrul.

Mold-Street.com a analizat datele publicate de Administrația de Stat a Drumurilor (ASD) privind progresul fizic al lucrărilor de reabilitare a drumurilor pe banii din asistența externă și a constatat că din luna mai și până la începutul lunii septembrie 2022 la unele segmente de drumuri lucrările au bătut pasul pe loc, în timp ce la altele se atestă progrese semnificative.

Opt ani de lucrări pentru un drum ce trebuia să fie gata în trei ani

De exemplu în cazul celui mai vechi contract în vigoare, semnat încă în iulie 2014 cu azerii de la Evrascon, de reabilitare a sectorului de drum de la Chișinău la Strășeni (R1 Chișinău - Ungheni - Sculeni, km 6+446 - km 24+050), din mai și până în septembrie lucrările au avansat cu doar 0,87 puncte procentuale și au ajuns la 95,87%.

Asta în timp ce lucrările la cei 17,6 kilometri de drum trebuiau finalizate încă 5-6 ani în urmă.

Nici la al doilea segment a drumului național Chișinău - Ungheni - Sculeni, unde lucrările sunt efectuate la fel de Evrascon nu am depistat progrese semnificative - doar 1,09 puncte procentuale în patru luni de zile.

În prezent drumul este gata în proporție de 94%, dar cu astfel de evoluție a lucrărilor, el nu va fi dat în exploatare nici l-a anul.

Drum finalizat, fără a fi dat în exploatare

În cazul drumului Bălți - Fălești - Sculeni, unde cu întârzieri de câțiva ani se remarcă italienii de la Impresa Pizzarotti & C.S.p.A , apoi un segment este practic gata încă din luna mai 2022, când era indicat un progres de 99,9%, iar acum de 99,99%. Adică în patru luni lucrările au avansat cu doar 0,09 puncte procentuale.

La al doilea segment din drumului Bălți - Fălești - Sculeni lucrările au avansat în patru luni cu aproape trei puncte procentuale, dar datele ASD relevă că din iulie acestea practic s-au oprit la un nivel ceva mai mare de 96%.

reabilitarereabilitare

Primul segment al centurii orașului Chișinău, gata în proporție de 70,9%

Ministrul Spînu promite că și sectorul 1 al centurii orașului Chișinău va fi gata în curând, doar că și aici lucrările se mișcă lent și în patru luni gradul de finalizare a urcat de la 64,1% la 70,9%.

La acest segment lucrările sunt efectuate de două companii moldovenești: Rutador SRL și Lusmecon SRL, care au semnat contractul încă trei ani în urmă.

Un progres ceva mai mare se atestă la drumul de ocolire a satului Bahmut, unde lucrările au avansat de la un stadiu de 57,8% în mai, la 74,9% pe 2 septembrie.

Dar și aici se atestă o întârziere majoră de aproape doi ani. Lucrările sunt efectuate de Rutador SRL, iar contractul în valoare de 5,3 milioane euro a fost semnat acum patru ani.

Unde lucrările avansează cu adevărat

În cazul drumului de ocolire a municipiului Comrat, lucrările în valoare de 29,5 milioane euro efectuate de turcii de la Onur AS sunt aproape de final, având un stadiu de 99%, în timp ce în luna mai 2022, aveau un grad de finalizare de 80%.

Aceeași companie finalizează și lucrările la două segmente din drumul național Chișinău - Orhei - Bălți.

Și lucrările de reabilitare a două segmente din drumul național Chișinău - Giurgiulești sunt aproape de final (un segment are 99,99%, dar al doilea 79,3%), arată datele ASD. Acestea sunt efectuate din 2019 de compania ucraineană Automagistral-Pivden LLC, contractul având o valoare de 30 milioane euro.

Menționăm că ASD a lansat și o hartă interactivă, în care acest lucru poate fi vizualizat - harta.asd.md

Ministrul a mai spus că începând cu anul 2023 pentru optimizarea lucrărilor de întreținere și reparație a drumurilor naționale vor fi utilizate pentru prima dată un sistem de management al construcției drumurilor care va selecta cele prioritare, în funcție de mai multe criterii.

De exemplu, va fi luat în calcul intensitatea cu care se circulă pe acest drum, dacă în apropierea lui sunt mai multe localități sau are acces către obiective socio-economice. Potrivit vicepremierului, programul este la etapa de testare.

Noutăţile partenerilor

comentarii: