image
Sursa foto: ziaruldinmuscel.ro

Primarii PLDM, vizați în cele mai multe dosare penale; „În zeci de cazuri se face pentru a vulnerabiliza aleșii locali”

În ultimii aproape ani, instanțele de judecată au emis 43 de hotărâri în privința aleșilor locali din Republica Moldova pe cauze penale conexe corupției, atestă un raport recent de monitorizare a cauzelor penale efectuat de Institutul pentru Dezvoltare și Inițiative Sociale (IDIS) și Congresul Autorităților Locale din RM (CALM).

Începând cu 2014, cele mai multe dosare penale îi vizează pe primarii aleși pe listele PLDM, iar experții spun că există zeci de cazuri în care deschiderea unor cauze penale sau administrative se face pentru a vulnerabiliza primarii, controlându-i prin dosare instrumentate politic.

În această perioadă, au fost identificate pe rol în instanțele de judecată alte 21 cauze penale nefinalizate, aflate la diferite etape de examinare.

Cei mai mulți dintre aleșii locali care s-au ales cu dosare în perioada monitorizată au decis să migreze spre alte partide politice, iar ulterior, majoritatea acestor cauze au fost încetate, potrivit lui Viorel Pârvan, expert la IDIS Viitorul.

Potrivit raportului, 50% din deciziile finale emise de instanțele de judecată au fost de condamnare a aleșilor locali pentru faptele conexe corupției incriminate, restul deciziilor fiind de achitare sau de încetare a proceselor penale.

Cel mai des, instanțele de judecată au aplicat amenda și doar în patru cazuri a fost stabilită o pedeapsă cu privarea de libertate. Totodată, circa o treime din cei condamnați au fost liberați de răspundere penală sau le-a fost suspendată condiţionat executarea pedepsei penale.

„S-a vorbit mult în ultima vreme despre influența puterii politice centrale asupra aleșilor locali, despre vulnerabilitatea autorităților locale în fața unor intimidări sau persecuții care ar destabiliza sistemul guvernării locale. Constatăm prin intermediul acestui raprot de monitorizare că există zeci de cazuri în care deschiderea unor cauze penale sau administrative se face pentru a vulnerabiliza primarii, controlându-i prin dosare instrumentate politci. Datele acumulate prin intermediul acestui raport dovedește existența unei justiții selective. Noi credem că aceste dosare politice trebuie să înceteze. Ele reprezintă o auto-acuzare în adresa organelor de drept care-și dezonorează profesia, provocând pierderi masive de imagine și de resurse în scopul unor interese politice. Acest raport va reprezenta un instrument de sprijinire a puterilor locale să-și apere autonomia, independența și integritatea profesională, care să le ajute să-și exercite atribuțiile”, a declarat directorul IDIS, Igor Munteanu.

Cauze contravenționale conexe corupției, intentate și examinate în privința reprezentanților administrațiilor publice locale, sunt mai puține, fiind identificate în perioada de referință 20 de astfel de cauze, dintre care 80% sunt finalizate, iar restul se află încă pe rol. În 94% din dosarele finalizate au fost soluții de încetare a procesului contravențional.

„Observăm un număr mare de cauze penale pentru abuz, exces și neglijență examinate de Centrul Național Anticorupție. În perioada 2015 – 2018 au fost intentate 192 de astfel de cauze penale, ce reprezintă 55% din numărul total al cauzelor de corupție și conexe corupției în administrația publică locală. Doar o mică parte din ele ajung să fie examinate în instanțele de judecată (9%), în rest aceste cauze au fost încetate sau clasate, fie s-a refuzat în pornirea urmării penale” a spus Viorel Pîrvan.

Tabloul dosarelor monitorizate în acest Raport al IDIS și CALM indică asupra unor carențe fundamentale de proceduri la examinarea dosarelor penale în funcție de soluțiile finale ale instanțelor de judecată. În cazurile hotărârilor de condamnare, procesele de judecată în majoritatea cazurilor fie durează între 3 și 4 ani, fie este finalizat într-un termen de 1 - 2 ani.

Cele mai multe cazuri de achitare s-au finalizat în 2 – 3 ani de zile. În mare parte dosarele prin care s-au încetat procesele penale au durat nu mai mult de 2 ani. Dosarele care la moment sunt pe rol au termene mari de examinare, acestea depășind 3 ani de zile, chiar fiind examinate deja mai mult de 5 ani. Totodată 1/3 din dosarele pe rol nu au mai mult de 2 ani de când se examinează.

Totodată, tabloul politic al aleșilor locali cu dosare penale conexe corupției, examinate în perioada 2014 – 31 august 2018 în instanțele de judecată, diferă pentru cauzele penale începute anterior anului 2014 și cele care au început din anul 2014.

Astfel, până în 2014, cele mai multe cauze penale au fost în privința aleșilor locali membri ai PCRM (21%), urmate de PLDM și PL cu 19% ambele, iar PDM cu 17%.

Începând cu 2014, 29% din cauzele penale sunt împotriva aleșilor locali din PLDM, urmat de PL cu 21%, PCRM cu 18% și PDM cu 14%. Nu a putut fi identificată apartenența politică în privința a 9% din aleșii locali cu dosare penale în perioada monitorizată.

Din 2014 au început să fie examinate 60% din totalul dosarelor penale pornite pe aleșii locali membrii PLDM și 55% pe aleșii locali din PL, iar până la 2014 au fost pornite șase din zece dosare pe numele aleșilor locali din PDM și 58% din numărul total de dosare au vizat afiliații din PCRM.

Citeşte mai mult despre

Noutăţile partenerilor

comentarii: