Stanislav Ghilețchi, Directorul adjunct al Institutului pentru Politici și Reforme Europene, a elaborat o notă analitică în care analizează care sunt principalele cauze și probleme, dar și cum poate fi micșorat numărul de accidente în municipiul Chișinău.

Potrivit autorului, doar în anul 2019, în accidente rutiere au decedat 277 de persoane. Astfel, Republica Moldova înregistrează 78 de decese la un milion de locuitori. Totodată, potrivit datelor oferite de poliție, în perioada ianuarie – august  2020, în capitală s-au produs 477 accidente rutiere, în urma cărora 20 de persoane au decedat, iar 539 au fost traumatizate.

Numărul este în descreșterea comparativ cu anul precedent (pentru primele 8 luni ale anului). Însă, în perioada martie-iunie 2020 mobilitatea cetățenilor a fost mult mai mică, din cauza restricțiilor instituite de către Comisia Națională Extraordinară de Sănătate Publică.

Potrivit autorilor studiului, infrastructura stradală neadecvată și vizibilitatea redusă la intersecții, precum și marcajul rutier confuz, reprezintă factori care contribuie la producerea accidentelor.

Autoturismele parcate în nemijlocita apropiere a intersecțiilor și trecerilor de pietoni reduc semnificativ vizibilitatea. Conform Regulamentului Circulației Rutiere oprirea și staționarea sunt interzise pe trecerile pentru pietoni la o distanță mai mică de 5m înainte de acestea și în intersecții la o distanță mai mică de 15m de acestea. În realitate, din cauza numărului mare de autoturisme și numărului redus de locuri de parcare, șoferii nu respectă aceste prevederi”, menționează autorii studiului.

Ei recomandă autorităților instalarea pilonilor și aplicarea marcajului rutier care ar interzice parcarea în nemijlocita apropiere a intersecțiilor și trecerilor de pietoni. Totodată solicită elaborarea unor planuri de investiții pentru drumuri mai sigure, cu evaluarea constantă a intersecțiilor periculoase în scopul reducerii numărului de accidente și victime. Autorii mai recomandă aplicarea corectă a marcajului rutier și redimensionarea străzilor, astfel încât să fie evitate porțiunile de drum care au doar câte o bandă pe fiecare sens lățimea căreia variază între 5m și 6m.