image
Sursa foto: privesc.eu

Acordul privind creditul rusesc, atacat de Platforma DA la Curtea Constituțională: „Exponenții puterii urmează să răspundă”

Acordul pentru creditul de 200 de milioane de euro oferit de Rusia a fost atacat la Curtea Constituțională și de către deputații Platformei DA. „Am sesizat Curtea Constituțională în vederea exercitării controlului de constituționalitate în privința procedurii de inițiere, negociere și semnare a Acordului dintre Guvernul Federației Ruse și Guvernul Republicii Moldova privind acordarea a unui împrumut financiar de stat, raporturi juridice internaționale în cadrul cărora interesul național a fost scos la mezat”, a declarat liderul Platformei DA, în cadrul unei conferințe de presă.

În sesizare, Guvernului și Parlamentului li se impută încălcarea principiului legalității constituționale, atentarea la suveranitatea statului, încălcarea principiului separării puterilor în stat, precum și lipsa diligenței impuse de lege la asigurarea securității economice și financiare a Republicii Moldova, a interesului național în raport cu alte state.

„În raport cu Federația Rusă, Guvernul a acționat de o manieră iresponsabilă și neprofesionistă, acceptând un Acord în condiții paguboase, impuse din exterior, fără a evalua riscurile juridico-financiare angajate, lăsând la discreția Federației Ruse, determinarea întinderii efectelor și aplicării prevederilor acordului, dar și a jurisdicției. Lipsa transparenței și a unei informări ample a societății privind angajamentul financiar contractat de Guvern în sarcina statului, costurile care urmează a fi achitate și expertizarea obiectivă a riscurilor financiar-juridice angajate, reprezintă acceptarea oarbă de către coaliția de Guvernare a unor angajamente financiare externe, în virtutea atribuțiilor cu care a fost investită în vederea exercitării puterii de stat, puterea de stat urmând a fi exercitată în modul stabilit de Constituție, exclusiv în interes național și nu în interesul politic sau individual al unora sau altora”, susține liderul Platformei DA.

Acordul în care a intrat Guvernul nu corespunde standardelor constituționale de calitate a reglementărilor pe care le instituie, fiind guvernat de Legea Federației Ruse, care obține nejustificat o poziție mai avantajoasă în raport cu interesul național, inclusiv în ceia ce privește alegerea instanței care va justifica eventualele litigii și extinderea efectelor, mai consideră deputații PPDA.

„Aparent, Guvernul în raport cu Federația Rusă nu a acționat pe poziție de egalitate, acceptând condițiile impuse în frauda suveranității naționale și a principiilor constituționale de exercitare a puterii de stat. Abuzurile admise de către Guvern în detrimentul interesului național și ordinii constituționale, au fost însușite de către Parlament în cadrul procedurii de ratificare a Acordului defectuos în care a întrat Guvernul. Ratificarea de către Parlament a Acordului contrar interesului național și standardelor constituționale de legalitate a marcat disfuncționalitatea mecanismului constituțional de exercitare a puterii de stat conform principiului legalității, motiv din care intervenția CC în vederea restabilirii ordinii constituționale este imperioasă”, mai susțin deputații Platformei DA.

„Maniera obscură și arbitrară în care a acționat Guvernul în tandem cu Parlamentul, precum și străduință exagerată manifestată de coaliția de guvernare în favoarea demonstrațiilor de loialitate față de Federația Rusă, provoacă suficiente dubii obiectiv justificate, că interesul politic a prevalat în raport cu interesul național și supremația Constituție, motiv din care exponenții puterii de stat urmează să răspundă în fața Curții Constituționale la acuzațiile formulate în sesizare”, a conchis Andrei Năstase.

Asa cum am anuntat imediat ce a fost ratificat în parlamentul R. Moldova, implicând expertiza noastră, a deputaților Platformei DA, dar și a reputaților specialiști în materie de drept internațional și constituțional, Am sesizat Curtea Constituțională în vederea exercitării controlului de constituționalitate în privința procedurii de inițiere, negociere și semnare a Acordului dintre Guvernul Federației Ruse și Guvernul Republicii Moldova privind acordarea a unui împrumut financiar de stat, raporturi juridice internaționale în cadrul cărora interesul național a fost scos la mezat. Atât Guvernului cât și Parlamentului li se impută încălcarea principiului legalității constituționale, atentarea la suveranitatea statului, încălcarea principiului separării puterilor în stat, precum și lipsa diligenței impuse de lege la asigurarea securității economice și financiare a Republicii Moldova, a interesului național în raport cu alte state. În speță, în raport cu Federația Rusă, Guvernul a acționat de o manieră iresponsabilă și neprofesionistă, acceptând un Acord în condiții paguboase, impuse din exterior, fără a evalua riscurile juridico-financiare angajate, lăsând la discreția Federației Ruse, determinarea întinderii efectelor și aplicării prevederilor acordului, dar și a jurisdicției. Lipsa transparenței și a unei informări ample a societății privind angajamentul financiar contractat de Guvern în sarcina statului, costurile care urmează a fi achitate și expertizarea obiectivă a riscurilor financiar-juridice angajate, reprezintă acceptarea oarbă de către coaliția de Guvernare a unor angajamente financiare externe, în virtutea atribuțiilor cu care a fost investită în vederea exercitării puterii de stat, puterea de stat urmând a fi exercitată în modul stabilit de Constituție, exclusiv în interes național și nu în interesul politic sau individual al unora sau altora. Acordul în care a întrat Guvernul nu corespunde standardelor constituționale de calitate a reglementărilor pe care le instituie, fiind guvernat de Legea Federației Ruse, care obține nejustificat o poziție mai avantajoasă în raport cu interesul național, inclusiv în ceia ce privește alegerea instanței care va justifica eventualele litigii și extinderea efectelor. De asemenea, Guvernul în cadrul unui Acord privind contractarea unui împrumut financiar de stat, pentru care se plătesc dobânzi, s-a angajat contrar uzanțelor internaționale, de a acorda facilități agenților economici din Federația Rusă, acțiuni care aduc atingerea atât interesului național cât și suveranității. Aparent, Guvernul în raport cu Federația Rusă nu a acționat pe poziție de egalitate, acceptând condițiile impuse în frauda suveranității naționale și a principiilor constituționale de exercitare a puterii de stat. Republica Moldova este un stat suveran și independent, stat care nu aparține celor cărora le-a fost încredințată exercitarea puterii de stat, dar poporului și în această calitate Guvernul nu poate contracta împrumuturi externe din contul suveranității naționale sau de o manieră arbitrară. Abuzurile admise de către Guvern în detrimentul interesului național și ordinii constituționale, au fost însușite de către Parlament în cadrul procedurii de ratificare a Acordului defectuos în care a întrat Guvernul. Ratificarea de către Parlament a Acordului contrar interesului național și standardelor constituționale de legalitate a marcat disfuncționalitatea mecanismului constituțional de exercitare a puterii de stat conform principiului legalității, motiv din care intervenția CC în vederea restabilirii ordinii constituționale este imperioasă. Titularul suveranității de stat, fiind responsabil în ultimă instanță de onorarea angajamentelor externe contractate de Guvern este îndreptățit la o informare amplă pe marginea condițiilor, întinderea riscurilor juridico-financiare ale împrumutului contractat, costurile împrumutului și analiza transparentă în raport cu interesul național așa cum este consfințit de Constituție și legile acestei țări. Maniera obscură și arbitrară în care a acționat Guvernul în tandem cu Parlamentul, precum și străduință exagerată manifestată de coaliția de guvernare în favoarea demonstrațiilor de loialitate față de Federația Rusă, provoacă suficiente dubii obiectiv justificate, că interesul politic a prevalat în raport cu interesul național și supremația Constituție, motiv din care exponenții puterii de stat urmează să răspundă în fața Curții Constituționale la acuzațiile formulate în sesizare. Posted by Andrei Nastase on Sunday, 26 April 2020

Citeşte mai mult despre

Noutăţile partenerilor

comentarii: