image
Sursa foto: jurnal.md

Andrei Năstase, despre întâlnirea Dodon-Krasnoselski la Condrița: „Un act anticonstituțional, vom depune denunț la PG”

Platforma Demnitate și Adevăr va depune un denunț penal la Procuratura Generală în legătură cu întrevederea de ieri, la Condrița, între președintele Igor Dodon și liderul regiunii transnistrene, Vadim Krasnoselski. Liderul Platformei DA, Andrei Năstase, a declarat că este imoral, ilegal și anticonstituțional ca președintele Republicii Moldova să-l trateze de la egal la egal pe pretinsul lider al regiunii separatiste.

„Pe marginea întâlnirii de ieri de la Condrița între Dodon și Krasnoselski, Platforma Demnitate și Adevăr a decis să depună un denunț penal la Procuratura Generală. Este inadmisibil ca un pretins lider al regiunii transnistrene să fie numit şi tratat de la egal la egal de către preşedintele Republicii Moldova”, a declarat Andrei Năstase, în cadrul unei conferințe de presă.

„Din punctul nostru de vedere, este un act imoral, ilegal, anticonstituţional şi antipopular. Este o ofensă la adresa tuturor cetăţenilor Republicii Moldova, în special a celor care cu arma în mână, jertfindu-şi sănătatea, libertatea, viața, au apărat independenţa Republicii Moldova împotriva celor care au atentat la ea și vorbesc aici despre forţele separatiste şi forţele externe de ocupaţie”, a mai punctat liderul Platformei DA.

Amintim că Igor Dodon l-a invitat ieri pe liderul separatist de la Tiraspol, Vadim Krasnoselski, în reședința de stat de la Condrița și a avut o discuție cu el de la egal la egal. Mai mult ca atât, Dodon l-a numit „președinte al Transnistriei”, „liderul Transnistriei”, iar despre cele peste 27 de posturi militare ilegale care împovărează viața oamenilor din regiune a spus că sunt „posturi temporare de carantină”.

Stimati prieteni, Republica Moldova se confruntă cu o criză fără precedent, care ar trebui să ne unească în fața pericolelor, să consolideze întreaga societate și mai ales oamenii de stat pentru a găsi soluții în interesul cetățenilor noștri. Fiind conștientă de gravitatea lucrurilor, Platforma DA a venit mereu cu soluții, expertiză și propuneri pentru a ameliora impactul crizei care se extinde pe zi ce trece. Dar constatăm cu regret că guvernarea incompetentă se preocupă cu multă ardoare și chiar tupeu de lucruri care nu țin de interesele Republicii Moldova, ci de interesele unor grupuri financiare, elaborând proiecte de legi păguboase, unele dintre chiar anti- constituționale, cu riscuri enorme pentru securitatea națională a statului nostru. Platforma DA a identificat nu doar soluții anti-criză, dar a și vegheat ca proiectele dubioase promovate de PSRM-PD să fie identificate imediat, blocându-le în măsura posibilităților. Am decis să vă atragem atenția asupra celor mai dubioase proiecte promovate de majoritatea PSRM-PD și Guvernul pe care l-am numit catastrofă, 10 la număr. 1. Pachetul de proiecte de federalizare a Republicii Moldova La 16 iulie deputații PSRM au înregistrat 3 proiecte de modificare a mai multor acte normative ce se referă la UTAG. Aceste proiecte contravin prevederilor constituționale, intrând în contradicție cu art. 1 din Constituție, care stipulează caracterul unitar și indivizibil al statului, art. 2 din Constituție care stipulează că nimeni, nicio persoană, niciun grup social nu poate exercita puterea de stat din nume propriu și art. 66 din Constituție care spune că Parlamentul este unica autoritate legislativă. Autorii proiectelor impun Parlamentul Republicii Moldova (care conform Constituției este unica autoritate legislativă) să ceară avizarea pozitivă a Adunării Populare a UTAG ori de câte va intenționa să adopte o lege ce ține de Găgăuzia, acordă UTAG un statut administrativ special și oferă organelor reprezentative ale UTAG posibilitatea să delimiteze după bunul lor plac granițele prin care Republica Moldova e împărțită în sate, comune, raioane și municipii și prin proceduri simplificate să decidă introducerea sau eliminarea unor localități din componența UTAG. 2. Trei prevederi din pachetul asumat de Guvern pe 01.04.2020 declarate Neconstituționale La 1 aprilie, 2020 Guvernul și-a asumat răspunderea pentru un set de acte normative care, cum spunea Guvernul erau proiecte anti-criză. Pe lângă un set de propuneri bune, însă, Guvernul și-a asumat răspunderea și pentru trei chestiuni dubioase ce veneau în susținerea unor grupuri financiare din anturajul guvernării. Astefel, Guvernul a încercat să introducă în asumarea de răspundere declarată neconstituțională prevederi precum comercializarea produselor în barurile și restaurantele duty-free, diminuarea impozitelor pentru extragerea resurselor naturale prin introducerea unor taxe fixe la impozitarea extragerilor zăcămintelor naturale și facilitarea comerceliazării produselor din tutun. 3. Acordul cu Federația Rusă Acordul cu Federația Rusă pentru obținerea unui credit punea în pericol securitatea națională și economică a statului nostru. Pe lângă carențele legale și constituționale care se regăseau în acordul respectiv, ce nu a trecut procedurile corespunzătoare de avizare și negociere, textul Acordului prevedea posibilitatea impunerii unor datorii private pe seama bugetului nostru național. Platforma DA a pregătit o sesizare la Curtea Constituțională, foarte bine argumentată din punct de vedere juridic, care a dus în consecință la declararea acestui Acord ca fiind neconstituțional. 4. Modificările la Legea CSM Operarea mai multor modificări la legea CSM a avut drept scop numirea unor persoane controlate politic și partajate de către guvernarea PSRM-PD cu scopul de a institui un control sporit asupra numirii, promovării și sancționării judecătorilor. Modificările la legea CSM au fost dur criticate de Comisia de la Veneția și au drept consecință capturarea sistemului judecătoresc de către persoanele loiale unor grupuri de interese politice și economice din stat. Platforma DA, prin deputații săi în Parlament a încercat de mai multe ori blocarea acestor modificări, însă într-un mod absolut abuziv, încălcând mai multe proceduri, majoritatea PSRM-PD au reușit să partajeze CSM-ul și în consecință acum sunt promovați judecătorii care au fost loiali politicului. 5. Proiectul nr. 340 Prin acesta se operează modificări la Legea cu privire la combaterea spălării banilor și este un proiect periculos prin faptul că împiedică urmărirea unor bunuri sau mijloace financiare ale unor persoane implicate în crime de către executorii judecătorești. Acest proiect promovat cu multă insistență încalcă mai multe norme legale și poate influența chiar și procedurile legale de urmărire a devalizărilor din procesul „Furtului miliardului”. 6. Proiect nr. 263 privind Modificarea Codului Electoral (propus de socialiști) În acest caz cele mai îngrijorătoare modificări se referă la limitarea dreptului de vot a cetățenilor Republicii Moldova, permițând autorităților electorale să excludă candidați din cursa electorală; extinderea competențelor Consiliului Audiovizualului în vederea sancționării presei; birocratizarea accesului deplin la listele electorale și cele de subscripție a observatorilor; lipsa prevederilor prin care să fie sancționată cumpărarea de voturi sau transportul organizat al alegătorilor care ar favoriza un anumit candidat etc. 7. Amendamentele lui Eugen Nichiforciuc la Codul Fiscal Eugen Nichiforciuc, deputat din majoritatea PD-PSRM a introdus pe ascuns un amendament prin care vrea să stimuleze vânzarea așa-ziselor „țigărilor cu foi”(trabucuri), comercializate de firmele lui Andronachi. Aceste modificări se referă la faptul că accizele la trabucuri sunt mult mai mici decât la țigările obișnuite , se aplică doar la 41% din valoare, iar pe pachetele acestor produse nu este obligatoriu să se aplice avertismentele de sănătate obișnuite, chiar dacă sunt mult mai nocive ca țigaretele obișnuite. Un alt amendament ține de abrogarea unei prevederi care impunea firmele rezidente ale Zonelor Economice Libere să prezinte trimestrial Serviciului Vamal rapoarte de evidență a fluxului de materiale, mărfuri și produse finite. Nu ne rămâne decât să presupunem că aceste modificări au fost propuse de către guvernare în semn de mulțumire pentru asigurarea unor voturi în Parlament. 8. Proiectul prin care Guvernul a alocat 72 de mln. lei pentru Arena Chișinău. Arena Chișinău a devenit un sac fără fund în care se pompează bani, iar firmele care gestionează acești bani din întâmplare sunt afiliate guvernărilor. În situația de criză în care orice leu trebuie redirecționat în ajutorul cetățenilor, mediului de afaceri, medicilor, pensionarilor, guvernarea a decis să aloce bani suplimentari pentru acest umplerea acestui sac și, probabil, a findului electoral al lui Dodon. 9. Proiectul nr. 270 din 22 iunie 2020, un proiect de hotărâre privind numirea în funcție a unor membri ai Consiliului Audiovizualului Prin acest proiect de hotărâre au fost partajate 3 funcții de membru al Consiliul Audiovizualului. Abuziv, acceptând doar candidaturile convenabile, a fost mimat un concurs pentru a suplinirea funcțiilor vacante în CA. Astfel, în urma partajărilor PD, PSRM și Igor Dodon și-au desemnat în calitate de membri ai CA trei persoane comode, ascultătoare, care vor veghea, printre altele și asupra reflectării la posturile de radio și televiziune din Moldova a campaniei electorale a actualului președinte. Permiteși-ne să ne exprimăm o mare îndoială că o vor face obiectiv și conform legii. 10. Amendamentele socialiștilor la legea ONG-urilor PSRM a încercat să limiteze libertatea de asociere prin instituirea unui control drastic asupra activităților organizaților necomerciale. Spre fericire, aceste amendamente au fost blocate prin conjugarea eforturilor întregii opoziții parlamentare și a partenerilor de dezvoltare. Posted by Andrei Nastase on Tuesday, 28 July 2020

Citeşte mai mult despre

Noutăţile partenerilor

comentarii: