Astăzi președintele Igor Dodon, în timpul unei intervenții live, a anunțat că instituțiile de învățământ din Republica Moldova nu vor fi redeschise înainte de Paștele Blajinilor în contextul pandemiei COVID-19.

În timp ce în sectorul rural peste 75 la sută din școli au doar WC-uri în exterior, nu au acces la apă potabilă, canalizare, Igor Dodon susține că în situația stării de urgență din cauza noului tip de coronavirus din 27 de mii de profesori, 8 mii de profesori sunt capabili să desfășoare ore în regim online și au fost instruiți în acest scop.

Însă în Republica Moldova există sate care sunt rupte de realitate, unul dintre acestea este satul Lipovăț din raionul Glodeni, unde locuiesc 25 de familii, iar cei 13 copii, majoritatea elevi, nu au acces la internet, doar ici-colo câte un operator de telefonie mobilă care să aibă semnal – astfel își trăiesc viața locuitorii satului. În condițiile pandemiei și stării de urgență pentru 60 de zile, acești elevi riscă să nu-și poate îndeplini temele și să învețe de la distanță.

Cristina Mastac, femeia care are grijă de sute de copii din Republica Moldova, ajutând familiile social vulnerabile prin acte caritabile, a declarat pentru Jurnal.md că majoritatea acestora nici telefoane nu au, ca să nu mai vorbim despre gadgeturi și internet ca să poată face lecții online.

„La ei școala online se reduce la mersul la coleg și întrebatul temelor. Eu ieri am fost să le duc mâncare. Care carantină? E catastrofă... umblă pe afară”, menționează Cristina Mastac.

Ministerul dă indicații, cadrele didactice caută soluții

Mătușa Maria dintr-o localitate a raionului Fălești, care îngrijește de trei nepoți, toți școlari, spune că nici habar nu are cum aceștia vor învăța pe internet.

„Mata glumești acum cu mine, așa-i? Care internet? Eu nu mă pricep. Au ei un telefon la care vorbim cu părinții lor, dar eu nu înțeleg o boabă în el. Eu pot să-i ascult cum citesc, să facă o compunere, dar mai mult nu. Eu acum cu toată nebunia asta, mă gândesc și mă rog să am cu ce-i hrăni”, ne spune femeia, care încă nu știe exact ce înseamnă și cât de periculos este noul virus COVID-19.

Larisa Butnariuc de la Liceul Teoretic din satul Ciuciulea, raionul Glodeni, a declarat pentru jurnal.md că noua metodă de predare la distanță este complicată, dar întreg colectivul încearcă să facă față.

„Avem formate grupuri pe clase. Eu de exemplu utilizez Google Classrom. Foarte puțini elevi nu au acces la internet. Astăzi se face lista copiilor care nu au acces și vom decide cum vom lucra cu ei”, ne spune doamna.

Într-o altă localitate din Glodeni, de ieri învățătorii și profesorii au început să repartizeze teme în grupurile de viber sau pe internet. Cei care nu au acces la internet sunt ajutați de către colegi.

„Avem copii din familii nevoiașe care nu au telefoane, internet, le scriem pe foi și le dăm să rezolve. Dacă îndeplinesc sarcinile, atunci noi le fotografiem și le expediem învățătorilor”, ne spune Rodica, ai cărei copii au grijă și de vecini să învețe, chiar dacă în republică este stare de urgență și toți trebuie să stea acasă.

Elevii din satul Grăsieni, Ungheni, nu au indicații de la profesori și nu fac lecțiile nici online și nici prin telefon, susțin unii părinți pe rețelele de socializare.

La Basarbeasca elevii primesc temele pe viber doar cei care au acces la internet și telefoane performante.

Studiile de la distanță sunt obligatorii, iar elevii vor primi note

Ministerul Educației a aprobat pe 19 martie o metodologie privind studiile la distanță în cazuri de carantină și anume pentru situația actuală din Republica Moldova. Pentru elevii absolvenți, în special cei care în acest an susțin examenul de bacalaureat, vor fi organizate lecții publice care vor fi transmise la postul național de televiziune. Studiile de la distanță sunt obligatorii, iar elevii vor primi note.

În legătură cu măsurile privind combaterea răspândirii infecției cu COVID-19 și declararea stării de urgență în Republica Moldova, toate instituțiile de învățământ din țară (peste 1230 de școli primare, gimnazii și licee) au intrat în carantină.

Echipa studii.md, realizând importanța măsurilor urgente și necesitatea unui set de instrumente de înaltă calitate, invită toate instituțiile de învățământ din republică să se alăture platformei și să implementeze tehnologiile moderne. La momentul actual, 25 de școli beneficiază de serviciile platformei, iar alte 108 de instituții de învățământ au solicitat să fie conectate. În 40 de școli a început înregistrarea elevilor și colectarea datelor necesare. În total, în sistem sunt înregistrați 33 147 utilizatori, dintre care 14 402 sunt elevi, 17 474 - părinți și 1 192 - profesori.

Amintim că școlile și grădinițele din Republica Moldova au fost închise în data de 10 martie.