Fondul școlii, al clasei, bani pentru manuale, caiete suplimentare, pentru mobilier, reparații dar și cadouri, mulțumiri în plic - sunt taxele neoficiale pe care le achită părinții anual în școlile din Republica Moldova.

Ne impun să achităm fundația liceului și pentru lunile martie-mai, când toate școlile au fost închise din cauza carantinei. De la 1 septembrie comitetul părintesc a hotărât să majoreze fundația clasei, de la 120 de lei - la 170 de lei, dar copii fac lecții câte 30 de minute și nu stau la grupă, nu înțeleg pentru ce trebuie să plătesc. În plus, dacă până acum strângeam câte 100 de lei pentru cadou la profesoară, acum câte 150 de lei cine nu dă este discriminat și batjocorit de către ceilalți. Mulți nu sunt de acord să dea bani, dar tac și dau că au de suferit copii”, ne spune Ludmila din Chișinău.

Potrivit sondajului citat, cheltuielile anuale medii ale unei familii care are copii de vârsta școlară au constituit circa 5.907 lei pe lună. Din acestea, 968 de lei au fost destinați educației. Cheltuielile în cauză includ atât plățile formale (îmbrăcăminte, uniformă, costum sportiv, manuale, rechizite școlare etc.), cât și plățile informale (diverse „fonduri”, cadouri pentru cadrele didactice, note mai bune, reparații, fundații, asociații, comitete din cadrul școlilor etc.). În raport cu cei 13.247 de lei alocați anual de către stat pentru fiecare elev, cheltuielile pentru educație suportate de părinți constituie 87,7%. Altfel zis, la fiecare leu alocat de stat, părinții mai contribuie cu aproape 90 de bani.

Ponderea părinților care declară că plățile din școli reprezintă pentru familiile lor o povară financiară este de circa 35%. Totodată, circa 37% dintre respondenți afirmă că aceste plăți reprezintă o sumă acceptabilă pentru ei.

Datele sondajului mai arată o creștere a poverii plăților suplimentare în cazul respondenților ce locuiesc la sat și celor cu venituri mici. În rândul părinților persistă temerile referitoare la faptul că refuzul de a plăti va avea consecințe negative pentru copii. Astfel de temeri au fost raportate de circa 15% dintre respondenți.

Intrarea în vigoare în 2015 a Codului de etică al cadrului didactic a dus la o reducere semnificativă a implicării angajaților școlii în procesul de colectare a plăților informale, aceste activități fiind preluate de cele mai diverse „fonduri”, cum sunt cele ale asociațiilor părintești, ale școlilor și ale claselor”, a susținut Anatol Gremalschi, director de programe la Institutul de Politici Publice.

Sondajul a fost efectuat în vara anului 2020, pe un eșantion de 1100 de respondenți. Marja de eroare a sondajului constituie ± 3%. Sondajul este reprezentativ la nivel național și a fost realizat de către Institutul de Politici Publice, în parteneriat cu Centrul de Investigații Sociologice și Marketing „CBS-Research”, cu susținerea financiară a Programului de Sprijinire a Educației al Fundațiilor pentru o Societate Deschisă și a Fundației Soros Moldova.