„Cea de-a șasea ediție a Zilelor Filmului Românesc la Chișinău va putea fi urmărită doar pe site-ul www.zfrmd.ro creat anul acesta special reieșind din situația pe care o avem. Filmele vor fi difuzate conform programului, unica diferență e că locul cinematografului Odeon va fi luat de online. Filmele vor fi acolo doar timp de o proiecție, așa cum este scris în program”, a precizat regizorul.

Dumitru Grosei a relatat printre altele și cum a apărut ideea acestui festival care între timp a devenit un eveniment cinematografic important în RM. „În 2013 lucram cu Marian Crișan la un film. La un moment dat discutam despre filmul românesc și că în Basarabia au loc doar niște proiecții sporadice ale acestora. Și atunci ne-a venit idea să aducem la cunoștința publicului filmele românești. Ne-am propus ca acest eveniment cinematografic să devină o punte de lansare a filmelor românești în circuitul cinematografelor de la noi, ca să conectăm spectatorii de la Chișinău la circuitul marilor festivaluri și totodată să fie un pic de influență culturală și asupra studenților care studiază filmul” a mai spus regizorul.

În cadrul celei de-a șasea ediții a ZFR vor fi prezentate unsprezece lungmetraje, atât noi, cât și clasice. Accesul la filme este limitat exclusiv la teritoriul Republicii Moldova.

ZFR, potrivit organizatorilor, își păstrează structura de până acum: patru secțiuni, plus discuții cu regizori și actori.

Ediția a șasea va fi deschisă de filmul „Heidi” (2019), de Cătălin Mitulescu, unul dintre cei mai importanți regizori al Noului Cinema Românesc. Lungmetrajul a avut premiera mondială în competiția Festivalului de la Sarajevo și are ca protagonist un polițist în prag de pensionare (Gheorghe Visu) ce primește ca ultimă misiune să caute, la marginea Bucureștiului, două fete care trebuie să depună mărturie într-un proces cu trafic de persoane și crimă organizată.

În afară de „Heidi”, programul mai cuprinde primele două lungmetraje ale regizorului, ambele selectate în secțiunea „Un Certain Regard” a Festivalului de la Cannes: „Cum mi-am petrecut sfârșitul lumii” (2016), cu actrița Dorotheea Petre în rolul principal, premiată pe Croazetă, și „Loverboy” (2011), care îi are în distribuție pe George Piștereanu și Ada Condeescu. Fiecare dintre cele trei filme este însoțit de un interviu înregistrat cu Cătălin Mitulescu.

În secțiunea Filme noi, cap de afiș este tulburătorul documentar „colectiv” (2019), de Alexander Nanau, care a avut anul trecut premiera mondială la Festivalul de la Veneția. Filmul urmărește ce s-a întâmplat în societatea românească în anul de după tragedia din clubul bucureștean Colectiv din octombrie 2015.

Selecția de filme noi e completată de „Cărturan” (2019), debutul lui Liviu Săndulescu, despre un bărbat (jucat de Teo Corban) a cărui viață este dată peste cap când află că mai are puțin de trăit, și „5 minute” (2019), de Dan Chișu, despre șeful unei echipe de jandarmi, interpretat de Mihai Călin, acuzat că nu a intervenit la timp într-un incident homofob la un cinematograf și despre o jurnalistă (Diana Cavallioti) care investighează cazul. „Cărturan” a avut premiera mondială la Festivalul de la Busan, iar „5 minute”, la Festivalul de la Varșovia. Spectatorii vor avea ocazia de asemenea să vadă și cel mai recent lungmetraj al veteranului regizor Nicolae Mărgineanu, „Cardinalul” (2019), despre suferințele episcopului Iuliu Hossu și ale altor lideri ai bisericii greco-catolice în închisorile comuniste.

Secțiunea Retro omagiază un regizor unic din istoria cinematografiei române, Mircea Săucan (1928-2003), prin prezentarea celor mai importante două filme ale sale: „Meandre” (1967) și „100 de lei” (1973), care pot fi adevărate revelații pentru publicul basarabean. Ambele îl au ca actor pe Dan Nuțu, o legendă a filmului românesc, de a cărui vitalitate cinematografia se bucură în continuare, așa că secțiunea îi este dedicată și lui.

Zilele Filmului Românesc la Chișinău este un eveniment organizat de Asociaţia Cineaştilor Independenţi Alternative Cinema din Republica Moldova și casa de producţie Rova Film din România.

docdoc