image
Sursa foto: moldovacurata.md

Cu câteva zile înainte de alegeri, Cancelaria de Stat a împărțit milioane de lei unor organizații neguvernamentale

Cu câteva zile înainte de alegerile parlamentare, Cancelaria de Stat a organizat 8 licitații în urma cărora 4 organizații neguvernamentale au obținut contracte de milioane de lei. Cel puțin asta reiese din datele publicate pe pagina web a Agenției Achiziții Publice pe 22 februarie 2019. Organizațiile conduse de membrii Consiliului de Integritate al ANI Sergiu Ostaf și Dumitru Țîra, de analistul economic Roman Chirca și de o persoană cu numele Andrei Bednîi vor primi în total 7 milioane de lei pentru a expertiza și evalua politicile publice. La unele concursuri a participat câte un singur ofertant, scrie Moldova Curată.

Este pentru prima dată când Cancelaria de Stat anunță un astfel de concurs, destinat ONG-urilor. Banii vin în totalitate de la Bugetul de Stat. Despre asta a anunțat premierul Pavel Filip vara trecută. „Am declarat încă de la începutul acestui an că și Guvernul va avea mijloace financiare pentru a oferi ONG-urilor, societății civile pentru expertiză și monitorizarea politicilor pe care le face Guvernul. Acum am identificat această posibilitate să acordăm 10 milioane de lei Cancelariei de Stat, care se va ocupa nemijlocit de acest lucru”, declara pemierul la 2 august 2018, citat de Agenția Moldpres.

Peste jumătate de an, în ianuarie 2019, concursul de achiziții a fost anunțat. Cancelaria de Stat a identificat 8 domenii de politici care vor fi supuse evaluării. Achiziția a fost finalizată la mijlocul lunii februarie, fiind anunțați câștigătorii la 6 din cele 8 loturi. Pentru domeniile anticorupție și integritate se organizează acum o licitație repetată.

Cine și ce va face

Centrul de Resurse al Organizațiilor Neguvernamentale pentru Drepturile Omului (CREDO), al cărui președinte este expertul în drepturile omului Sergiu Ostaf, a obținut un contract de 1 230 000 de lei, în baza căruia va evalua politicile pe domeniul asigurării drepturilor omului. Potrivit pachetului de documente prezentat, organizația va face evaluarea cu cel puțin 3 juriști: Sergiu Ostaf, Serghei Țurcan, conferențiar universitar la Facultatea de Drept a Universității Libere Internaționale din Moldova, și Serghei Sprâncean, secretar științific la Institutul de Cercetări Juridice și Politice al Academiei de Științe. La concurs au participat doi ofertanți, dintre care unul a fost descalificat.

Cel de-al doilea contract obținut de CREDO are aceeași valoare – 1 230 000 de lei și a fost oferit pentru evaluarea politicilor în domeniul proceselor electorale. În acest caz, evaluarea va fi făcută de experții Sergiu Ostaf, Natalia Putină, doctor în Științe Politice, pro-decană a Facultății de Științe Politice și Administrative a Universității de Stat din Moldova, Vladislav Panico, manager finanțe și contabil-șef la CREDO și Organizația People in Need Moldova, și Alexandru Solcan, decanul Facultății de Științe Politice și Administrative a USM. La acest concurs CREDO nu a avut contracandidați, fiind singurul ofertant.

Sergiu Ostaf: Încă așteptăm finalizarea procedurii de contractare

Solicitat de Moldova Curată, directorul executiv al CREDO, Sergiu Ostaf, a declarat că nu știe câți ofertanți au participat la fiecare lot, inclusiv la cel referitor la ”Procesul electoral – evaluarea politicii de finanțare a campaniei”. ”Asta știe organizatorul licitației și probabil există undeva pe Mtender.md această informație. Noi am depus prin sistemul e-achizitii.md. Am fost informați la sfirsitul lui februarie, săptămâna trecută, marți-miercuri, că am fost selectați și că urmează procedura de semnare a contractului. Săptămâna trecută am primit notificarea de la Cancelaria de Stat pentru semnarea electronică a contractului, după care urmează procedura de înregistrare și activare a contractului, deci încă așteptăm finalizarea procedurii de contractare. Licitatia presupune libertatea competitiei, evident ca oricine (ONG, SRL, grup experti) poate participa la licitatie”, a spus Sergiu Ostaf.

L-am întrebat cum își explică lipsa de interes din partea altor ONG-uri de a participa la aceste concursuri de achiziții. ”Nu pot raspunde la întrebarea referitoare la "lipsa de interes", pentru că este lipsită de baza probatorie, deci este o invocare/întrebare sugestivă despre ceva la ce nu dețin informații. Din sute de participări de licitații la care am participat fie că la fundații, fie că la oportunități de consultanță, probabil în fiecare 3-4 exista prelungirea sau reanuntarea licitației din lipsă de ofertanți. Dacă aș face o speculație în privința posibilelor ipoteze, aș observa că condițiile de participare la această licitație sunt: 1) neparticiparea în calitate de implementator/furnizor de servicii în domeniul respectiv, 2) garanțiile bancare, 3) suma limitata pentru efectuarea evaluarii, fundațiile plătesc pentru astfel de evaluari sume mult mai mari... Mai întrebați alte ONG-uri de ce...”, a adăugat directorul executiv al CREDO.

Dumitru Țîra: ADC a contractat câțiva experți notorii pentru efectuarea evaluării

Politicile în domeniul promovarea libertății presei și pluralismului mass-media vor fi evaluate de Asociația pentru Dezvoltare și Cooperare, al cărei președinte este o persoană pe nume Elena Tudose. Contractul adjudecat de această organizație este de 1 233 000 de lei. Experții care vor lucra în proiect sunt juristul Dumitru Țîra, fondatorul și directorul Grupului de presă ”Realitatea”, expertul media Ion Bunduchi, director executiv al asociației APEL, Victoria Bucătaru, expertă în politică externă, moderatoare TV la TVR Moldova, și Hal F. Foster, jurnalist și expert media american, stabilit la Chișinău. Dumitru Țîra spune că organizația sa va face o analiză a cadrului normativ în domeniul mediatic, va analiza profesionalismul și responsabilitatea mass-media, necesitățile financiare pentru asigurarea politicii naționale de dezvoltare a mass-media etc., în total 7 aspecte, conform caietului de sarcini, mai scrie Moldova Curată.

”Pe 15 februarie 2019, Asociația pentru Dezvoltare și Cooperare a fost informată de către Cancelaria de Stat că a fost anunțat câștigător pentru Lotul V, fiind unica organizație care a depus dosarul pe acest lot. Conform contractului, ADC trebuie să livreze raportul final până la 30 aprilie 2019, fiind precedat de un raport intermediar și un raport inițial. Obligațiile contractuale sunt în vigoare până la 31 decembrie 2019. Asociația a contractat câțiva experți notorii pentru efectuarea expertizării și evaluării. Pe lângă partea de expertiză și evaluare, Raportul va include obligatoriu concluzii și mai multe seturi de recomandări”, a explicat Dumitru Țîra pentru Moldova Curată.

Reforma justiției va fi evaluată de o organizație incognito

Asociația Obștească Institutul de Dezvoltare din Moldova (IDM) a obținut un contract de 1 242 000 lei, pentru a evalua politicile din domeniul reformei justiției. Așa cum reiese din documentele depuse la concurs, acest ONG a fost înregistrat în anul 1999, președinte fiind o persoană pe nume Andrei Bednîi. Institutul s-a oferit să evalueze reforma justiției folosind 6 experți, dintre care 4 din străinătate – Germania, Olanda, Macedonia -, și doi din Republica Moldova – doctoranda Georgeta Anușca (avocată care și-a suspendat licența) și Vitalie Iordachi, vicepreședinte al Asociației ”Juriștii pentru Drepturile Omului”. Contractul e valabil până la 30 decembrie 2019.

IDM este o organizație puțin cunoscută în spațiul public. În oferta propusă, Andrei Bednîi scrie că organizația a gestionat proiecte privind ”asigurarea accesului la informația juridică și transparența juridică”; privind consolidarea administrației publice locale; privind consolidarea asociației de avocați, dar și referitor la promovarea modului de viață sănătos, ultimul proiect fiind finanțat de Casa Națională de Asigurări în Medicină, în anii 2009 – 2010, iar în prezent ar fi implicată în elaborarea a trei ghiduri destinate tinerilor antreprenori.

L-am căutat pe Andrei Bednâi pentru a-l întreba despre expertiza pe care o are organizația pe domeniul justiției, având în vedere că ultimele proiecte implementate se referă la promovarea modului de viață sănătos și la ghiduri pentru antreprenori. În documentele depuse nu există un număr de telefon valabil, iar la adresa juridică a organizației – str. Pușkin 22, of. 537 (Casa Presei) ne-a deschis ușa... un medic oftalmolog, care spune că închiriază biroul de puțin timp. Administrația Casei Presei ne-a confirmat că acel birou a fost închiriat, o vreme, de Asociația respectivă, dar care ”nu a activat niciodată aici, doar închiriau”. Nici de la Vitalie Iordachi, avocatul inclus de Andrei Bednîi în echipa de experți, nu am putut afla cum să-l găsim pe președintele organizației. Iordachi a spus ca nu are nici un număr de telefon al acestuia.

Roman Chirca: Ne-a surprins și pe noi faptul că Guvernul anunță un astfel de concurs

Alte două contracte, pe segmentul politici economice și guvernare eficientă, au fost atribuite Institutului Economiei de Piață (IEP), organizație condusă de economistul Roman Chirca. Unul – de 1 164 300 de lei și altul – de 1 222 300 de lei, potrivit site-ului Agenției Achiziții Publice. Contractele sunt valabile până la 30 decembrie 2019, dar în realitate rapoartele de evaluare vor trebui prezentate mult mai devreme, cam într-o lună și jumătate, ne-a spus Roman Chirca. Institutul Economiei de Piață a fost înregistrat în luna octombrie 2009. La realizarea primului raport – cel de evaluare a politicilor de bună guvernare – vor lucra experții Roman Chircă, Alexandra Novac, cercetătoare științifică la Institutul Național de Cercetări Economice al Ministerului Educației, Culturii și Cercetării, Veronica Eșanu, reporter la portalul Bizlaw, specializat pe teme juridice, licențiată în Drept la Universitatea Pedagogică ”A. Russo”, cu diplomă de master obținută la Universitatea Academiei de Științe, Viorel Gârbu, economist, coordonator la Centrul de Cercetare, Expertize și Instruire a Congresului Autorităților Locale și Regionale (CALM).

Cel de-al doilea contract, pentru evaluarea politicilor economice și a mediului de afaceri, va fi realizat tot de Roman Chircă împreună cu 3 angajați ai Institutului Național de Cercetări Economice al Ministerului Educației, Culturii și Cercetării: directorul Alexandru Stratan, doctor habilitat în economie, Natalia Vinogradova, doctor în economie și șefă de secție, și Elena Aculai, cercetătoare științifică. Solicitat de Moldova Curată, Roman Chirca a explicat că vor fi expertizate strategiile și planurile de implementare a policitilor pe cele doă domenii. La capitolul guvernare eficientă, IEP va evalua inclusiv ”reforma adminstrației centrale, comasarea ministerială, planul de acțiuni, finanțele alocate până la reformă, după reformă, raportul cost-beneficiu, dacă a avut sens să fie comasate ministerele etc.”. Întrebat dacă o astfel de evaluare nu putea fi făcută de către unitățile de control sau audit din cadrul structurilor guvernamentale, Roman Chirca a răspuns că astfel ar fi existat un conflict de interese, întrucât persoanele care efectuează evaluarea ar fi fost în relații de subordoare administrativă cu cei pe care urmează să îi evalueze. ”În cazul nostru, noi avem contractul și nu poate să ne dicteze absolut nimeni. Activitatea noastră este reglementată de caietul de sarcini și de contractul pe care îl avem. Și atunci dispare conflictul de interese, pentru că noi nu suntem subordonați administrativ, avem obligația să ne expunem așa cum considerăm noi. Astfel de evaluări face Curtea de Conturi, doar că mult mai general. În rapoartele lor, de obicei la final, în jur de 3 la sută din recomandări se referă la evaluarea generală, dar nu este specializarea lor. Uneori astfel de evaluări, dar nu atât de detaliate, fac partenerii de dezvoltare, proiectele de asistență tehnică, dar nu există o evaluare detaliată a anumitor strategii, sunt expuneri pe marginea unor politici. Da, este pentru prima dată când Guvernul organizează un astfel de concurs. Nici noi nu ne-am așteptat, m-a surprins acest anunț”, a spus Roman Chirca.

Două loturi abia urmează să fie adjudecate. Pentru Integritate și Anticorupție va fi organizat concurs repetat

Galina Bostan: ”Sper că cel care va câștiga să nu închidă ușa și pentru alte ONG-uri de a mai participa la tendere organizate de Guvern”Ultimele două loturi – evaluarea politicilor pe domeniile Integritate și Anticorupție – nu au fost adjudecate. La concurs au participat două organizații – Centrul de Analiză și Prevenire a Corupției (CAPC) și Asociația de Drept Penal. După ce unul dintre ofertanți s-a retras (CAPC), s-a anunțat achiziție repetată, care acum este în desfășurare. ”A existat un conglomerat de împrejurări care ne-a determinat să retragem oferta. Prima - obiectul evaluării e foarte larg și cuprinzătir și necesită un efort sporit. A doua - volumul obligațiilor de serviciu al CAPC în această perioadă, în combinație cu imposibilitatea participării a cel puțin două persoane din organizație pe anumite segmente ale evaluării, din cauza că anterior au participat la implementarea politicilor sau la elaborarea lor (condiție stabilită de organizatori – n.n.). Și a treia - pe ultima sută de metri Guvernul a restrîns termenul de predare a raportului de la 30 iulie la 30 aprilie. Fiecare din aceste motive nu ne-ar fi doborât, dar toate luate la un loc, ne-a făcut să retragem oferta. Într-un termen foarte scurt și având în vedere responsabilitatea pentru un astfel de document, plus faptul că Guvernul pentru prima dată face tender pe astfel de subiecte, o prestație proastă ar putea închide calea pentru alte ONG-uri altă dată. Sper că cel care va câștiga nu va închide ușa pentru alte ONG-uri. Dacă raportul va fi făcut prost, nu știu câte zeci de ani vor trebui să treacă ca Guvernul să mai facă astfel de tendere și nu se știe dacă va mai face în general”, a comentat Galina Bostan, președinta CAPC.

De ce ONG-urile nu au manifestat interes pentru propunerea Guvernului?

Am întrebat câțiva reprezentanți ai organizațiilor societății civile cu expertiză pe domeniile drepturile omului, economie, media, care fac, de regulă, astfel de rapoarte în cadrul unor proiecte finanțate de parteneri externi, de ce nu au aplicat la concursul anunțat de Guvern. Iată răspunsurile:

Adrian Lupușor, director executiv al Centrului Analitic Independent Expert-Grup: ”Am știut despre acest concurs, însă nu am aplicat. Din punctul meu de vedere, e foarte dificil, poate chiar imposibil, să asiguri un proces independent și echidistant de monitorizare a politicilor Guvernului din banii Guvernului. Aceasta pune organizația care monitorizează politicile într-un conflict de interese evident și am vrut să evităm asemenea situații. În altă ordine de idei, din punct de vedere al practicilor bune de achizitii, nu e bine ca decizia să se ia în baza unei singure oferte”.

Vladislav Gribincea, Centrul de Resurse pentru Drepturile Omului: ”Nu am aplicat din trei motive: 1. Nu erau cunoscute regulile de departajare a candidaților și de raportare. Nu știam în baza căror criterii vor fi analizate ofertele. Am depus dosarul și anterior la concursurile anunțate de Ministerul Justiției și nu am fost selectați. Niciodată nu ne-a fost comunicat oficial motivul. 2. Termenele de depunere a dosarelor și de implimentare a activităților erau prea restrânși. 3. În lotul pe justiție, unele studii sunt inutile, deoarece deja au fost facute astfel de analize”.

Ion Manole, Promo-Lex: ”Nu am aplicat, deoarece în această perioadă avem și aveam deja alte activități, foarte bine planificate. De regulă, facem planificările și ne organizăm din timp”.

Ion Bunduchi, director executiv al Asociației Presei Electronice APEL: ”De ce alte ONG-uri nu au aplicat? Cred, sunt mai multe motive, inclusiv: greu se încetățenește experiența cooperării ONG-urilor cu statul (statul a ignorat capacitatile de tot felul ale societății civile, ceea ce constituie o eroare din oficiu, lasand-o să existe/supraviețuiască din fonduri din afara statului); experiența de până acum a fost una ce nu a generat încredere reciprocă, și nu ONG-urile sunt de vină; mai multe expertize, studii, recomandări pertinente ale societatii civile au fost fie completamente, fie parțial, ignorate de autorități; societatea civila are mari dubii în privinta corectitudinii concursurilor organizate de structuri statale (APEL, cel putin, s-a dezamăgit în multe rânduri - cand a dar recomandari unor buni specialisti in cazul concursurilor pentru o functie in CCA, si care, desi erau buni - nu membri APEL, au fost rebutati, pentru că nu aveau umbrelă politică; candidați din partea ONG-urilor de profil, inclusiv membri APEL, care aspirau la o functie de membru CO, de asemenea, au fost rebutați ca, ironia sorâii, în câteva săptămâni, trei dintre ei sa fie solicitați în calitate de experți pe lângă comisia permanentă parlamentară de specialitate); procedura de aplicare, cred eu, a fost una prea sofisticată, ceea ce solicită efort suplimentar neîndreptățit, chiar dacă e vorba de bani publici; ONG-urile de profil, în perioada respectivă erau implicate ”pana la gât” în activități solicitate de alegeri.

De ce nu a aplicat APEL? Pentru că era în febra alegerilor; pentru că APEL se adună când obține un grant - membrii APEL au job-uri. Personal, am fost invitat, în cîteva rînduri, sa discut cu Dumitru Țîra la acest subiect și am agreat ideea să fie făcută expertiza în cadrul unui consorțiu; am sugerat să aplice și ONG-ul lui, că APEL nu va aplica, iar în cazul în care vreun ONG castigă, APEL, dacă va dori câstigatorul, ar putea contribui cu ceea ce știe mai bine (anumite capitole, subcapitole, elaborari etc). De vreme ce a castigat un ONG, APEL, prin mine, deocamdată, contribuie la elaborarea documentului solicitat de Guvern. Știu, ONG-ul câțtigător solicită contribuții de la experți din alte ONG-uri și de la experți din structuri de stat, mai ales pe segmente dificile, cum ar fi, de exemplu, facilități fiscale pentru mass-media etc.. APEL si eu, personal, consideră, că e bine să acordăm consultanță/expertiză, de oriunde ar veni solicitarea, decat, ca în alegeri, să nu votăm, și, respectiv, să nu putem avea pretentii”.

Rapoartele de expertiză pe cele 6 loturi urmează să fie livrate până la sfârșitul lunii aprilie. În cazul loturilor Anticorupție și Integritate, depunerea ofertelor este deschisă până la 18 martie 2019.

Moldova Curată

Noutăţile partenerilor

comentarii: